Hej!

Vi bor i en 1plans villa, ca 160m2.
Vi har idag golvvärme och frånluftsvärmepump.
Samt eldar vi 3-4m3 när det är kallt ute.
Vi brukar landa mellan 11-12 000 kWh / år.

Gissningen är att ca 2/3 är uppvärmning och resten hushållsel.
Men frågan är om man i detta scenario har nån nytta av en llvp (nytta som i att sänka elförbrukningen, inte att få ac på sommaren!)?

Tack på förhand!
 
Hej! Lite grann kan ni nog spara typ 2000 kWh/år gissar jag om ni har en traditionell FLVP som ger ca 2 kW värme från kompressorn. En bra LLVP inkl installation kostar ca 20-25 tkr så ni får räkna på ert el-pris.
 
Tack för svar!

Tycker det är svårt att uppskatta, vår IVT har 10 år på nacken och COP på ny llvp är väl rätt högt nu 3-4 kanske?

Men när elen kostar 8-10kr/kWh till vintern så är man väl glad för varje sparad kWh =)
 
Jo det är svårt att uppskatta. Energiförbrukningen beror ju bl.a. på var huset står, när det är byggt, hur det är isolerat, vilken sorts ved det är, travat eller stjälpt mått per kbm och hur många som bor i huset. Bra LLVP har SCOP 4 i kallt klimat enligt laboratorietest och kanske aningen mindre i verkligheten. Ja man kan undra vad snittpriset för elen blir i vinter, kanske 4-5 kr/kWh??
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
F
Är i samma sits som trådskaparen. Har en 20 år gamal 310p, funderar på att sätta in en llvp.
 
Här kommer lite mer data, men misstänker att det är svårt att förfina din ursprungsgissning.

Byggt 89.
Byggt med 50cm isolering i tak (har sjunkit ihop till ca 45)
Ligger i stockholmsregionen
3-4 m3 ved avser staplat mått (mest tall)
Alla fönster är 3glas och alla dörrar är täta och fina.

Vad jag tycker är svårt är väl att golvvärme ger en väldigt behaglig värme (vi siktar på 21C inne temp).
Men även om golvet är välisolerade kommer det ju värma grunden lite.
En llvp skulle ju kanske ge mer värme på rätt ställe.
 
Ok, då är det isolerat som ett modernt hus i taket och dörrar/fönster åtminstone. Stockholmsområdet har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT runt -16° till -17°. Travad blandved brukar man anta ger 1250 kWh/kbm men sedan är verkningsgraden kanske 80% beroende på vilken panna/kamin man eldar i. Ja golvvärme är behagligt men det ska vara en välisolerad grund/trossbotten för att inte läcka för mycket värme neråt. Minst 25 cm isolering bör det vara. Är det krypgrund? Är det öppen eller sluten planlösning i den del av huset som LLVP skulle sitta monterad? Lite grann ojämn värme blir det med LLVP men att t.ex. ha det lite varmare i entréhallen brukar bli bra på det sättet att kläder och skor torkar bra på vinterhalvåret.
 

Bästa svaret

Ja får man de olika värmekällorna kamin, FLVP och LLVP att samverka på ett bra sätt så håller jag fast vid min uppskattning på att man kan spara uppåt 2000 kWh/år med en LLVP. Då har jag räknat fram och tillbaka några gånger. Idealet blir om det inte behövs någon el-tillsats alls från el-patronen i FLVP men riktigt så bra blir det förmodligen inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Får tacka för input.
Får fundera lite till och spana och se om det finns några llvp kvar på marknaden inför vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.