Jag brukar påstå att det räcker långt med att vattna, gödsla och låta robotgräsklipparen ta hand om resten. Det har stämt för mig när jag både skött gammal och anlagt ny gräsmatta, men frågan är hur långt man kan dra det. Kan man fuska rejält med förarbetet och ta genvägar och ändå lyckas?

Efter en hel del markarbete på tomten sådde jag gräs på halva den nyanlagda ytan för två månader sedan. Begagnad jord, men jag var väldigt noga med att hantera underlaget, gödsla och se till att fröna fick en bra start. Jag rensade ganska noga från sten och skräp. Den är grön och fin och syns i bakgrunden på bilderna.

Jag har försöka googla mig fram till om det går att släppa ut roboten direkt när man sått, men inte hittat något bra svar på det. Nu testar jag. Förhoppningsvis kan mitt resultat hjälpa någon annan oavsett hur det går.

Jorden jag sått i är begagnad för ev fjärdedel av priset för "riktig". Fullspäckad med ogräs som fått växa till sig i några månader. Jordfräsen rörde runt, men ogräset är kvar. Massor med grus och skräp som jag inte rensat bort. I med dubbel dos av Ö&B's billiga gräsgödsel och ut med Weibulls basgräsfrön. Roboten släpptes ut direkt efter jag sådde nyss. Jag kanske ska tillägga att det till för ett år sedan var en gammal syrenskog på den här platsen rotsystemet är kvar under en decimeter ogräsjord.

Snart vet vi.

Tomt under arbete med synligt poolområde och grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordyta med sparsam gräsbevuxning och en del grus, nära en träkonstruktion och trädskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysådd gräsmatta med en spridare och en gul vattenpassstav i förgrunden och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BastuBerra och 4 till
  • Laddar…
Jag har stängt ute roboten när det har såtts nytt, släppt ut när man inte ser så mycket av jorden av längre.
Gräs tar sig väl alltid även om det kan kännas hopplöst när man precis sått. (y)
Har bara krattat ut jord och kastat i frö och dragit lite med en räfsa.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Sen jag skaffat robot har klöver mer eller mindre tagit över gräsmattan. Det beror säkerligen på att jorden är utarmad och behöver bla gödning. Kommer till våren vertikalskära, göda, toppdressa och strö så nytt gräs.

Vet inte varför egentligen klövern började bre ut sig när jag ersatte min rotorklippare med robot?
 
Nissens
Hep Hep skrev:
Jag brukar påstå att det räcker långt med att vattna, gödsla och låta robotgräsklipparen ta hand om resten. Det har stämt för mig när jag både skött gammal och anlagt ny gräsmatta, men frågan är hur långt man kan dra det. Kan man fuska rejält med förarbetet och ta genvägar och ändå lyckas?

Efter en hel del markarbete på tomten sådde jag gräs på halva den nyanlagda ytan för två månader sedan. Begagnad jord, men jag var väldigt noga med att hantera underlaget, gödsla och se till att fröna fick en bra start. Jag rensade ganska noga från sten och skräp. Den är grön och fin och syns i bakgrunden på bilderna.

Jag har försöka googla mig fram till om det går att släppa ut roboten direkt när man sått, men inte hittat något bra svar på det. Nu testar jag. Förhoppningsvis kan mitt resultat hjälpa någon annan oavsett hur det går.

Jorden jag sått i är begagnad för ev fjärdedel av priset för "riktig". Fullspäckad med ogräs som fått växa till sig i några månader. Jordfräsen rörde runt, men ogräset är kvar. Massor med grus och skräp som jag inte rensat bort. I med dubbel dos av Ö&B's billiga gräsgödsel och ut med Weibulls basgräsfrön. Roboten släpptes ut direkt efter jag sådde nyss. Jag kanske ska tillägga att det till för ett år sedan var en gammal syrenskog på den här platsen rotsystemet är kvar under en decimeter ogräsjord.

Snart vet vi.

[bild]
[bild]
[bild]
Ja, för mig räcker det med robot. Vatten o gödning behövs aldrig. Eftersom klippet blir kvar i gräsmattan så utarmas inte jorden. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har stängt ute roboten när det har såtts nytt, släppt ut när man inte ser så mycket av jorden av längre.
Gräs tar sig väl alltid även om det kan kännas hopplöst när man precis sått. (y)
Har bara krattat ut jord och kastat i frö och dragit lite med en räfsa.
Så har jag gjort tidigare - släppt ut roboten efter några veckor. Att jag gjorde annorlunda nu beror dels på att jag är nyfiken på om det går, men också för att jag behöver ha allt tyngre och stökigare arbete gjort nu, då jag snart börjar en längre tids rehab där jag i praktiken inte får göra ett dugg.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, för mig räcker det med robot. Vatten o gödning behövs aldrig. Eftersom klippet blir kvar i gräsmattan så utarmas inte jorden. :)
Visst stannar materian kvar, men av någon anledning som jag inte minns nu säger min trädgårdsmästare (som inte säljer gödslet till mig) att jag ändå behöver tillföra gödsel lite då och då. Jag kör ett par gånger per år om jag kommer ihåg och då syns det ganska snabbt att den blir lite extra glad och grön, så något tillförs som den inte hade.
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
Gick med i en fb grupp om gräsmattor och precis som allt behöver man lägga extremt många moment om man vill ha bra men du får definitivt ok med robotgräsklippare (proffsen kör med motordriven cylinderllippare) men sen är gödsel typ varannan vecka känns det som.

men skulle nog säga emot den personen som skrev att gödsel inte behövs. Beror nog snarare om du vill ligga på topp eller inte. Men klöver tyder på dålig gödsling har jag förstått.
 
Nissens
Hep Hep skrev:
Visst stannar materian kvar, men av någon anledning som jag inte minns nu säger min trädgårdsmästare (som inte säljer gödslet till mig) att jag ändå behöver tillföra gödsel lite då och då. Jag kör ett par gånger per år om jag kommer ihåg och då syns det ganska snabbt att den blir lite extra glad och grön, så något tillförs som den inte hade.
Jag har väl tur som har en gräsmatta som inte känner till det. Efter 8 år med robot och utan gödning ser den fin ut. :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Hur fin gräsmatta man har ligger i betraktarens öga samt vilken standard man har.
Det nån tycker är superfint kan vara långt under standard för nån annan.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
K
M m@nge skrev:
Sen jag skaffat robot har klöver mer eller mindre tagit över gräsmattan. Det beror säkerligen på att jorden är utarmad och behöver bla gödning. Kommer till våren vertikalskära, göda, toppdressa och strö så nytt gräs.

Vet inte varför egentligen klövern började bre ut sig när jag ersatte min rotorklippare med robot?
Likadant här.. har i sommar ersatt roboten med marsvin och de går hårt åt klövern. Vi får se om maktbalansen kan återställas!
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag är rätt nöjd med klöver, det är också grönt och mjukt att gå på.

Jag har däremot problem med att stora stenar börjar krypa upp ur gräsmattan. Även om jag tidigare skrivit en tråd om att spräckkilarna är mina bästa vänner, så vet jag inte riktigt om jag vill lägga kraft på att spräcka så många som är på väg upp nu. Där stenarna är på väg upp så får jag gult torkat gräs och små kullar. Jorden är nere på ett par centimeter. Problemet jag har är att underlaget består av fyllnadsjord med stora stenar och lera, men leran smiter sakta iväg och lämnar stenarna. Så nej, man kan inte göra ett dåligt underarbete och klara sig med det.

På andra delar av tomten så har jag dock kommit undan med väldigt mycket dåligt underarbete och jag har på flera stället satt grästuvor istället för att så. Rötterna sprider sig och täcker snabbt ytan. Här kan man köra roboten redan från dag ett, men det tar längre tid innan det är grönt.

Där man sått går det inte att köra roboten förrän gräset närmar sig decimetern i alla fall. Det måste få ordentligt fäste i marken innan man släpper ut maskinen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Där man sått går det inte att köra roboten förrän gräset närmar sig decimetern i alla fall. Det måste få ordentligt fäste i marken innan man släpper ut maskinen.
Det är den allmänna sanningen som jag också följt. Vet du att det är så av erfarenhet, eller litar du som jag på experter och sunt förnuft? Det är bland annat den sanningen jag testar nu, så vi får väl se snart.
 
Hep Hep skrev:
Det är den allmänna sanningen som jag också följt. Vet du att det är så av erfarenhet, eller litar du som jag på experter och sunt förnuft? Det är bland annat den sanningen jag testar nu, så vi får väl se snart.
Av egen erfarenhet. Något enstaka strå har överlevt när roboten kört över.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Av egen erfarenhet. Något enstaka strå har överlevt när roboten kört över.
Aj då. Då blir det mer trädgårdsarbete till våren.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Aj då. Då blir det mer trädgårdsarbete till våren.
Bäst är ju att så när du tar in klipparen för hösten. Det finns gott om växtperiod kvar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.