Hej!
Har byggt garage 30 kvm och ska nu dra in elmatning, gulrör 50 mm finns nergrävt, dock delvis vattenfyllt. Total längd från central t central 35-40m, varav ca 15m i gulrör. Kabeln ska gå från ordinarie central till en kommande egen central i garaget. I dag är befintlig central avsäkrad 16A, kan bli annat vid nybygge.
Hoppas få hjälp med några frågor:
1.Är N1XV ett bra val? Som jag kan läsa mig till är det godkänt även för vatten.
2. Nån som har ngt tips för att få ut vattnet ur röret, eller är det onödigt jobb?
3. Lämplig kabelarea?
Jag vill kunna köra 230V svets 10A trög just nu, men kanske lika bra att ta i för att kunna köra 400V samt ev elbilsladdning framöver? Eller blir det galet att tänka så?
Mvh Gammelgalten
 
1. Det är ett bra nutida val.

2. Det är inget du behöver tänka på. Gör du delar nytt kan du på lågpunkter ta upp lite dräneringshål på undersidan.

3. Det är ofta bra att välja 6 mm2 och inte sätta in säkringar för den utan lägga centralerna parallellt. Skillnaden är ofta inte så stor när allt kommer omkring gentemot 2.5 mm2 och avsäkrimg.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tackar! Jag antar att 5G6 är rätt val? Eller 4G6?
 
5G6
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
G Gammelgalten skrev:
Hej!
Har byggt garage 30 kvm och ska nu dra in elmatning, gulrör 50 mm finns nergrävt, dock delvis vattenfyllt. Total längd från central t central 35-40m, varav ca 15m i gulrör. Kabeln ska gå från ordinarie central till en kommande egen central i garaget. I dag är befintlig central avsäkrad 16A, kan bli annat vid nybygge.
Hoppas få hjälp med några frågor:
1.Är N1XV ett bra val? Som jag kan läsa mig till är det godkänt även för vatten.
2. Nån som har ngt tips för att få ut vattnet ur röret, eller är det onödigt jobb?
3. Lämplig kabelarea?
Jag vill kunna köra 230V svets 10A trög just nu, men kanske lika bra att ta i för att kunna köra 400V samt ev elbilsladdning framöver? Eller blir det galet att tänka så?
Mvh Gammelgalten
Knyt fast en trasa i ett dragsnöre och torrdra röret knyt även fast ett snöre så att du drar i ett nytt när du torrdrar
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
G Gammelgalten skrev:
Tackar! Jag antar att 5G6 är rätt val? Eller 4G6?
Jag skulle aldrig dra 4-ledare i någon form som huvudledning, utan enbart 5-ledare. I de fall systemet är TN-C är det lätt att lägga blå part åt sidan, för att sedan finnas tillgänglig ifall TN-S blir aktuellt. Annars blir det krångel och extra kostnad med att byta ledningar.
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Jag skulle aldrig dra 4-ledare i någon form som huvudledning, utan enbart 5-ledare. I de fall systemet är TN-C är det lätt att lägga blå part åt sidan, för att sedan finnas tillgänglig ifall TN-S blir aktuellt. Annars blir det krångel och extra kostnad med att byta ledningar.
Ja eller ännu bättre, koppla både blå och gröngul till PEN i matande central.
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
Fast nu börjar ni slira på reglerna här.
För att kunna lägga undan den blå måste skyddsledaren ha en area på minst 10 mm² koppar för att få användas som PEN.
Och att parallellkoppla en blå och grön/gul ledare är inte klockrent tillåtet. Det har diskuterats djupt i ett antal trådar. Dels är färgen fel och dels har 2x6 m² inte samma mekaniska hållfasthet som 10 mm².

Det är alltid ett knivigt fall där man avser att använda TN-S med för stunden är tvungen att behålla TN-C.
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
Vid tveksamheter, använd 5G10
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fast nu börjar ni slira på reglerna här.
För att kunna lägga undan den blå måste skyddsledaren ha en area på minst 10 mm² koppar för att få användas som PEN.
Och att parallellkoppla en blå och grön/gul ledare är inte klockrent tillåtet. Det har diskuterats djupt i ett antal trådar. Dels är färgen fel och dels har 2x6 m² inte samma mekaniska hållfasthet som 10 mm².

Det är alltid ett knivigt fall där man avser att använda TN-S med för stunden är tvungen att behålla TN-C.
Nu menade jag inte att parallellkoppla, bara koppla ihop i matande ände och TN-S i andra.
 
  • Gilla
Gammelgalten och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltid ett knivigt fall där man avser att använda TN-S med för stunden är tvungen att behålla TN-C.
Vid ny kabel väljer man alltid TN-S, alltså 5G6 och utgår från fördelningsplinten efter elmätaren, både jord och nolla ansluts till PEN. Denna får säkras 25A vilket är max på inkommande före en villacentral.

Dessutom är garaget en lämplig plats för framtida elbilsladdare och solelanslutning.
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
Fast i det här fallet är det väl mest aktuellt att använda tn-s i den nya ledningen?
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
I det här fallet handlar det ju om 4G6 alt. 5G6 som huvudledning, och då blir det ju per automatik det senare, eftersom TN-C inte är tillåtet under 10 mm². Men OM det skulle handla om en 10 mm² huvudledning, så har man enkelt möjlighet att ändra till TN-S senare, om behovet uppstår. Det var vad jag menade i mitt förra inlägg. Men kanske ändå lite OT då det sällan händer i normala villainstallationer.
 
  • Gilla
Gammelgalten och 1 till
  • Laddar…
Är valet en prisfråga så är 5G6 billigare då den tillverkas i större volymer, skillnaden är c:a 25kr eller mer mot en 4G10 som annars krävs.
 
  • Gilla
Gammelgalten
  • Laddar…
Tack för alla kloka inlägg, alltid lika intressant att läsa! Det får bli 5G6.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.