Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P PatrikJo skrev:
Och folk på lagret får sparken om de går och tömmer sin pissflaska för ofta.
Åh, ett företag till som behandlade anställda som skit och det i Sverige. Lidl. De har väl bättrat sig efter allt skit blev offentligt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och deras kläder ser ut som skit efter en tvätt
Ja vad har de med saken att göra? Det du skrev var rent skitsnack.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Åh, ett företag till som behandlade anställda som skit och det i Sverige. Lidl. De har väl bättrat sig efter allt skit blev offentligt.
Du ser, marknadsekonomi
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En Amazon-utvecklare har i snitt 149k USD i årslön det motsvarar en månadslön på ca 130k SEK. Plus benefits
Jobbar det bara utvecklare på Amazon?
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du ser, markandsekonomi
Folk handlade ju av de trots vetskapen om dåliga arbetsförhållanden. Du skrev väl att folk inte handlar av sådana företag ?
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inom några år helt automatiserat
Hur är det relevant? Du påstod att folk inte köper från företag som missköter sina anställda.

Kan du för en sekund bortse från de fåtal procenten i världen som består av programmerare / systemutvecklare och inse att det finns människor utanför din bubbla?
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Det kommer alltid finnas undantag. Men på varje dålig företagare går det några 100k lata arbetare.
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Hur är det relevant? Du påstod att folk inte köper från företag som missköter sina anställda.

Kan du för en sekund bortse från de fåtal procenten i världen som består av programmerare / systemutvecklare och inse att det finns människor utanför din bubbla?
58 procent av Sveriges arbetstagare är tjänstemän förövrigt.
 
Nog för att Anders har en ganska "grisig" framtoning i många saker så har han i sak rätt. LO har själva sagt att de lever på bidrag från S samtidigt som de tar ut höga löner för LO-anställda. Jag har fått höra från flera bekanta att de blivit "informerade" att om de inte röstar på S så kommer de framgent inte att få stöd av facket. Mina kollegor som är fackligt anslutna fick ökning enligt förhandling med facket på ca 1,8% jag är inte ansluten och förhandlade på egna meriter, jag fick en ökning på strax under 7%
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
F
wildeside wildeside skrev:
Har inte lust att göda någon blekfet pamp i något SACO förbund heller oavsett politisk inriktning eller politiskt opartiska.
på vilket sätt tror du att du göder nån? Men det är helt ok, kom inte och pip sen bara. Det var lite turbulent hos oss med mycket omorganisation och en väldigt global organisation men många utländska chefer som inte har den minsta känsla för svensk lagstiftning. Då var det tydligen väldigt många som enligt egen uppgift klarar sig bäst själva som behövde en hel del hjälp.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
F
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Nog för att Anders har en ganska "grisig" framtoning i många saker så har han i sak rätt. LO har själva sagt att de lever på bidrag från S samtidigt som de tar ut höga löner för LO-anställda. Jag har fått höra från flera bekanta att de blivit "informerade" att om de inte röstar på S så kommer de framgent inte att få stöd av facket. Mina kollegor som är fackligt anslutna fick ökning enligt förhandling med facket på ca 1,8% jag är inte ansluten och förhandlade på egna meriter, jag fick en ökning på strax under 7%

Vilket kvalificerat CP-snack. Vi har helt anonymiserade val i sverige och en LO-medlem kan rösta på vad fan dom vill utan att nån kommer att få veta det.
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man ger sig till en arbetsgivare som stödjer sina arbetare.

På alla industrijobb jag varit på så har facket hotat ickemedlemmar och varit otrevliga, deras ombud ljuger och hittar på egna saker.
Och sista löneförhandlingen så var de inte facket hos oss som förhandlade utan chefen ansåg att vi skulle få mer än vad facket ville ge oss och så blev det.

Lön där jag jobbar har inte hållits inne sedan det startade trots konflikter.
Man kan få flytta långt och ofta...... och på varje arbetsplats man lämnar medan man letar så lämnar man lönen efter sig. Vi har inte alla råd att flytta kring Europa på det viset i 10-15 år tills man hittar en bra arbetsgivare.
Du hade tur helt enkelt
 
A-kassan räknas som en del i socialförsäkringssystemen i Sverige och staten reglerar hur hög ersättning som de får ge. Försök av regeringar att stipulera en lägsta avgift har fått pisk av lagrådet. Det är historiskt fackföreningarna som organiserat A-kassor, alfakassan undantagen.
Som arbetstagare i Sverige så bör man vara med i en a-kassa.
Att då välja att avstå facken är lite som att välja mellan att vara med i EU eller i EES, samma regelverk gäller i stort sett, men medlemskap i det förra kostar mer pengar men du har en demokratisk rättighet att välja dina företrädare som försöker påverka regelverken.
En viss typ av förmåner skulle historisk inte kommit löntagarna till del utan fackföreningar med en hög anslutningsgrad, som tjänstepension och föräldralön. Om man tycker att sådana förmåner är bra så bör man nog vara med i facket för att genom anslutningsgraden ge dem stort förhandlingsmandat.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Jag gick ur facket när jag från en vän i facket fick höra att facket i allmänhet inte ville att jag skulle få någon löneökning för att jag tjänade för bra. De ville ge pengarna till andra. Jag fick en av de högsta löneökningarna av alla det året ändå. Efter det har jag fortsatt att ha bra löneökningar.

De som inte gör att bra jobb skall inte kunna glida med på andras förtjänster. Tyvärr är inte detta fackets inställning.

På min frus jobb försvarade facket en lärarassistent som hade slagit ett barn (inte första gången det hände heller). De lyckades dessutom förhindra avsked. Inte heller det är acceptabelt. Facket har för många spelat ut sin roll...
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
58 procent av Sveriges arbetstagare är tjänstemän förövrigt.


Jag är själv med i LO men har inte mycket över för facket då mesta av pengarna verkar rinna iväg på skit som facktidningar skänka pengar till sossarnas valkassa (det som stör mig absolut mest)

Men i din marknadsstyrda drömvärld hur ska en person som jobbar i tex en fabrik och har samma uppgifter som 50 andra har ett jobb man lär sig på en vecka någonsin kunna förhandla sin egen lön då man är så pass utbytbar?
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.