Generell fråga till er som är/har erfarenhet av hantverkare.
Om jag ska göra en renovering som kräver olika fackkunskaper, som ett badrum, vad är då vanligast: Att jag som privatperson har byggherreansvar över hela projektet, eller att företaget som gett mig offert på hela renoveringen tar det? Frågan grundar sig inte i någon tvist och jag förstår att det framför allt är viktigt att ansvaret klargörs, men min uppfattning har varit att det senare brukar gälla då det rör sig om seriösa firmor. Har jag fel?
 
Ansvar för vad? Alla olika hantverkargrupper? Har du helentreprenad eller är olika firmor inblandade? Vem styr upp arbetet och planerar ?
 
Du är alltid byggherre om det är du som beställer bygget. Men det kan delas ned i olika ansvarsområden. Du kan utse någon, oftast en totalentreprenör att vara samordningsansvarig (se till att de olika hantverkarna kommer dit i rätt ordning, på rätt tid), någon, oftast totalentrprenören kan vara ansvarig för säkerhet, osv.

Men ytterst så är det du som är ansvarig.
 
  • Gilla
sommarplåga
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du är alltid byggherre om det är du som beställer bygget. Men det kan delas ned i olika ansvarsområden. Du kan utse någon, oftast en totalentreprenör att vara samordningsansvarig (se till att de olika hantverkarna kommer dit i rätt ordning, på rätt tid), någon, oftast totalentrprenören kan vara ansvarig för säkerhet, osv.

Men ytterst så är det du som är ansvarig.
Ok. Det verkar vara lite mer invecklat än jag fått för mig så det blir till att läsa på. Tack för svar.
 
BirgitS
Däremot är det ju att om du tar in ett företag för en totalentreprenad så räknar de ju inte med att du gör något annat än att beskriva hur det ska se ut och fungera när det är klart samt sen betalar.
 
  • Gilla
sommarplåga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot är det ju att om du tar in ett företag för en totalentreprenad så räknar de ju inte med att du gör något annat än att beskriva hur det ska se ut och fungera när det är klart samt sen betalar.
Jag tror att jag har blandat ihop totalentreprenad med byggherreansvar. Tur att det finns folk som är villiga att räta ut frågetecknen. :) Tack.
 
A
S sommarplåga skrev:
Jag tror att jag har blandat ihop totalentreprenad med byggherreansvar. Tur att det finns folk som är villiga att räta ut frågetecknen. :) Tack.
nä, alla i denna tråden blandar återigen begreppen med varandra.
Totalentreprenad har inget men samordningsansvaret att göra utan endast funktionsansvaret.

Samordningsansvaret regleras vi Upphandlingsform inte Entreprenadform alltså om det är Generalentreprenad eller Delad entreprend (finns vissa avarter så som samordnad generalentreprenad)
 
  • Gilla
sommarplåga och 1 till
  • Laddar…
Så istället för att använda ord som byggherreansvar, samordningsansvar osv. Vad är det du undrar TS?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Absolut vanligast är att man ringer en firma som man sedan låter utföra jobbet. Ibland på löpande räkning och ibland efter en offert. 99% av alla människor skiter sedan i vad avtalsformer och annat kallas och resterande hänger här på byggahus.
 
  • Gilla
sommarplåga och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Absolut vanligast är att man ringer en firma som man sedan låter utföra jobbet. Ibland på löpande räkning och ibland efter en offert. 99% av alla människor skiter sedan i vad avtalsformer och annat kallas och resterande hänger här på byggahus.
:D Det ligger nog nåt i det. Jag tänker dock att det kan va bra att ha koll på detta om nåt skiter sig. Eller rättare sagt: INNAN nåt skiter sig.
 
J Johan456 skrev:
Så istället för att använda ord som byggherreansvar, samordningsansvar osv. Vad är det du undrar TS?
Jo, jag började fundera över vad som är vad när en säljare framhöll att de kostar lite mer bland annat för att de tar på sig byggherreansvaret. Jag påstod då att det väl är kutym att entreprenören gör det, men enligt den här killen är det inte så. Men som kommit upp tidigare i tråden så var det totalentreprenad jag for efter, så han kan nog haft rätt.
 
BirgitS
S sommarplåga skrev:
Jo, jag började fundera över vad som är vad när en säljare framhöll att de kostar lite mer bland annat för att de tar på sig byggherreansvaret. Jag påstod då att det väl är kutym att entreprenören gör det, men enligt den här killen är det inte så. Men som kommit upp tidigare i tråden så var det totalentreprenad jag for efter, så han kan nog haft rätt.
Synnerligen luddigt av säljaren, du kommer alltid att vara byggherre men när en privatperson beställer något av ett enda företag så är det inte mycket som privatpersonen är ansvarigt för. Däremot om privatpersonen ska renovera badrummet och beställer jobb från elektrikern, jobb från rörmokaren och jobb från plattsättaren så är det privatpersonen som t.ex. har ansvar för samordningen mellan dessa personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.