Hej!

Jag håller på att projektera ett nybygge (bostadshus + ekonomibyggnad med bl.a. garage). Jag har inte elbil idag men vill framtidssäkra bygget med laddmöjlighet för en sådan. Min elprojektör vill av brandsäkerhetsskäl inte sätta en laddpunkt inne i garaget utan förordar en laddstolpe utomhus.

Jag är inte säker på att jag är med på detta. Man har ju ett garage för att kunna ha bilen skyddad för väder och vind. Att behöva ha bilen ute för att kunna ladda den motverkar ju hela syftet med att ha ett garage.

All laddning av batterier innebär naturligtvis en viss brandrisk, men är den så hög att man inte törs ladda en bil som står inne i ett garage?

Jag kan tillägga att närmaste avstånd mellan bostadshus och ekonomibyggnad blir 3 meter (hörn till hörn). Om en elbil ska laddas utomhus kommer den i så fall att stå på garageuppfarten, som kommer att löpa längs med bostadshusets kortvägg. Själva bilen är då närmare bostadshuset än om den står inne i garaget.
 
Tråkigt när till och med fackmän blir påverkade av medias smutskastning gällande elbilar. MSB har gjort studier på detta och bränder i fossilbilar är 4 gånger vanligare. Även under laddning är riskerna fortfarande låga. Be han läsa på lite forskning istället för blasket:

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Är det ditt eller projektörerens hus?
 
Ja herregud !

Din projektör är säkert en sådan där fossilkramare. Han kanske tror bilen släpper ut knallgas! Det finbs faktiskt folk som är övertygade om detta. Själv skulle jag inte ha något problem med att släpa in bilen i sovrummet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ditt eller projektörerens hus?
Det ska bli mitt hus.
 
Jag har aldrig förstått detta med garage för en bruksbil. Carport måste vara bäst isåfall.

Garage tycker jag är för entusiastbilar som mest står stilla eller för att meka bil. Byter man bil med ett par års mellanrum så behöver man ju inget garage. Du har programmerbar värme i elbilen som sannolikt är billigare än att ha ett ständigt uppvärmt garage.

Om du nu vill ha flexibilitet, dra fram kabel till två punkter, en ute och en inne. Lägg en extraslang för de laddare som inte har trådlös lastbalansering.
 
J JohanLun skrev:
Jag har aldrig förstått detta med garage för en bruksbil. Carport måste vara bäst isåfall.

Garage tycker jag är för entusiastbilar som mest står stilla eller för att meka bil. Byter man bil med ett par års mellanrum så behöver man ju inget garage. Du har programmerbar värme i elbilen som sannolikt är billigare än att ha ett ständigt uppvärmt garage.

Om du nu vill ha flexibilitet, dra fram kabel till två punkter, en ute och en inne. Lägg en extraslang för de laddare som inte har trådlös lastbalansering.
Finns en annan aspekt på att ha bilen i garaget.
Har själv haft påhälsning ett antal gånger under åren och vill inte göda dom kriminella mer än nödvändigt.
Bara sista veckorna har vi haft borrade tankar, stulna fronter på ett par Volvo, skadegörelse osv i vår lilla by.
Vi har en större väg igenom samhället som trafikeras av allsköns pack!!!
(En blev fast i helgen och ingen svensk regskylt på bilen)
Ett krav när jag byggde nytt var att inga fönster så nån kan se in och larm.
 
H huggan skrev:
Tråkigt när till och med fackmän blir påverkade av medias smutskastning gällande elbilar. MSB har gjort studier på detta och bränder i fossilbilar är 4 gånger vanligare. Även under laddning är riskerna fortfarande låga. Be han läsa på lite forskning istället för blasket:

[länk]
Tack för länken, det var ett intressant dokument.
 
H hhallen skrev:
Tack för länken, det var ett intressant dokument.
Inga problem.
 
Attitudeswe
Ladda inne är ju bättre för bilen; svalt på sommaren och inte iskallt på vintern så mindre temperaturregleringsförlust under laddning

5% spillvärme från ombordladdaren kommer ju till användning för att värma garaget också...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har aldrig förstått detta med garage för en bruksbil. Carport måste vara bäst isåfall.

Garage tycker jag är för entusiastbilar som mest står stilla eller för att meka bil. Byter man bil med ett par års mellanrum så behöver man ju inget garage. Du har programmerbar värme i elbilen som sannolikt är billigare än att ha ett ständigt uppvärmt garage.

Om du nu vill ha flexibilitet, dra fram kabel till två punkter, en ute och en inne. Lägg en extraslang för de laddare som inte har trådlös lastbalansering.
Har alltid bilen i garaget. Slipper motorvärmare på vintern. På sommaren slipper bilen vara i vägen för ungarnas bollekar på gården framför huset.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Bråkar elektrikern så sätt upp ett trefas 16A eluttag i garaget. Det kan man senare montera en elbilsladdare på.
 
Attitudeswe
Om man planerar för solceller så vill man kanske ha 20-25A till elbilen?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om man planerar för solceller så vill man kanske ha 20-25A till elbilen?
Trefas 32A uttag i så fall.
 
Attitudeswe
Kan ju vara så att man har en 20-25A servis som max. Om man då också har solceller så kan man ju säkra upp så att hela servisen skulle kunna ladda elbilen. Bilen får dock vara snabb på att växla ner om solen går i moln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.