T Troberg skrev:
En å, där den passerade genom vårt tomt som bredast cirka 40 m bred. Vattenståndet var inte lågt det året, och jag garanterar att mina två pumpar inte torrlägger den eller gör någon märkbar skilland.

När det gäller grannen så bråkade kommunen redan med honom om det, så jag såg ingen anledning att lägga mig i.



Se min kommentar ovan. Det var inte en liten bäck.



Var tror du det tar vägen? Jorden är ett slutet system.

Det är ett problem om man tar dricksvatten och gör något som påverkar drickbarheten negativt. Att vattna 50 m från där man tar det gör ingen skillnad.



Storyn slutar inte där. Var tar vattnet i luften vägen? Det regnar ner, och fyller vattendragen.



På min mark, ja, där gör jag vad jag vill. Varför skulle jag erkänna någon annans ägande där?

Sedan, vem har pratat om bäckar?

Att tro att två små puimpar kan torrlägga vad ett av dalälvens största tillflöden, det är imbecillt. Trots att det var torrår så var vatenståndet inte under normalt, åtminstone inte mer än ett par centimeter, jämfört med säsongsvariationer på uppemot en meter. Jag kan garantera att två Julapumpar inte var orsaken till de centimetrarna.



Eller så kan man skicka kronofogden efter de som inte betalar sin vattenräkning, och inte störa de som betalar för sig.



15 000 m2 gräsmatta? Det finns en gräns för hur långt man kommer med regnvatten och vattenkanna.
Finns ju en viss gräns för hur vettigt det är att vattna 15000kvm gräs. Klart som fasen man inte ska vattna så mycket med drickbart vatten när de larmar om problem att hitta kemikalier och vattenbrist i delar av sverige.

Att tömma åar och bäckar är trams med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Såhär står det på Wikipedia om Coloradofloden:
"Intensive water consumption has dried up the lower 100 miles (160 km) of the river, which has rarely reached the sea since the 1960s."

Det går alldeles utmärkt att sabba ett vattendrag genom att ta vatten för bevattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Såhär står det på Wikipedia om Coloradofloden:
"Intensive water consumption has dried up the lower 100 miles (160 km) of the river, which has rarely reached the sea since the 1960s."

Det går alldeles utmärkt att sabba ett vattendrag genom att ta vatten för bevattning.
Dessutom så står konstbevattning för en stor del av den globala uppvärmningen (hur stor vet man inte, det är så svårt att räkna på så det gör man inte) genom att vatten som inte bildar moln (pga torr luft) är en mycket effektiv växthusgas. Bevattning där moln bildas behövs sällan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Såhär står det på Wikipedia om Coloradofloden:
"Intensive water consumption has dried up the lower 100 miles (160 km) of the river, which has rarely reached the sea since the 1960s."

Det går alldeles utmärkt att sabba ett vattendrag genom att ta vatten för bevattning.
Jag tror de använde mer än två Jula-pumpar där.
 
Installerade i helgen en vattentunna som tar regnvatten från ena sidan av friggebodens tak (upptagningsytan blir då ca 10 kvm). Efter morgonens regn är den redan halvfull (dvs 100 liter), så jag är lite imponerad av hur snabbt den går att fylla även från små tak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag tror de använde mer än två Jula-pumpar där.
Rörande Coloradofloden så används den som dricksvattentäkt för en stor del av sydvästra USA (Hooverdammen används bland annat för detta), förutom all bevattning som sker från den också. Titta på satellitbilder från dess nedre delar och förundras över hur grönt det är...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande Coloradofloden så används den som dricksvattentäkt för en stor del av sydvästra USA (Hooverdammen används bland annat för detta), förutom all bevattning som sker från den också. Titta på satellitbilder från dess nedre delar och förundras över hur grönt det är...
Japp, definitivt mer än två Jula-pumpar. Minst tre, troligen fler.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så din lösning på långvarig torka och vattendrag som torkar ut och slår ut hela ekosystem är att alla ska vattna sina gräsmattor mer?
Beror på var man tar vattnet ifrån. Vi vattnar med vatten direkt från Vänern. Så om vi håller gräsmattorna i området blöta när det är torrt blir det högre avdunstning och därmed lite mer moln och lite svalare. Sommaren 2018 hade hela Värmland bevattningsförbud, med förtydligat undantag vatten direkt från Vänern och några andra större namngivna vattendrag.
 
P
Varför är det så viktigt att ha en grön gräsmatta för folk? Är det samma sak som att man vill ha en märkesväska som fungerar precis som en utan märke..

Det är ju inte så att gräsmattan är något bete.... Eller?
Om den inte växer och "måste" klippas så sparar man vid torka även bensin/el + det behövs ingen arbetsinsats. Så att vattna den är ju bara trppelt dumt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
om vi håller gräsmattorna i området blöta när det är torrt blir det högre avdunstning och därmed lite mer moln och lite svalare.
Vi får passa på att tacka dem som inte bara tänker på sitt eget vattendrag utan hjälper till att få vattnet att cirkulera i det större systemet när det behövs som bäst. Vi ska inte blanda in ökentrakter när vi pratar om enstaka torrår i Nordeuropa.
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Vi får passa på att tacka dem som inte bara tänker på sitt eget vattendrag utan hjälper till att få vattnet att cirkulera i det större systemet när det behövs som bäst. Vi ska inte blanda in ökentrakter när vi pratar om enstaka torrår i Nordeuropa.
Men man bör betänka att en stor del av världens matförsörjning kommer från trakter utan molnbildning stora delar av året. Och vattentillgången löser man med konstbevattning.

I Sverige bör man undvika att vattna på dagen då solen lyser. Man bör också undvika bevattning (i den mån det går) under de varmaste dagarna, särskilt de dagar det inte bildas moln. Gör man detta så minskar topparna i hettan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Varför är det så viktigt att ha en grön gräsmatta för folk? Är det samma sak som att man vill ha en märkesväska som fungerar precis som en utan märke..

Det är ju inte så att gräsmattan är något bete.... Eller?
Om den inte växer och "måste" klippas så sparar man vid torka även bensin/el + det behövs ingen arbetsinsats. Så att vattna den är ju bara trppelt dumt.
Det är bland annat trevligare att gå på en gräsmatta som är grön och mjuk än en som är frasig, hård och sticks. Om man bor bredvid en sjö som man tar vatten från direkt spelar det väl ingen större roll hur grön gräsmatta man har?

Själv vill jag också gärna ha en gräsmatta även om nutidens klimat uppenbarligen gör det svårare. En sak jag gör är att välja grässorter som är torktåligare, så att man ska slippa vattna. Jag låter också slentrian-gräsmattorna som anlades på framsidan på 60-talet (på sidan av uppfarten har man en gräsmatta, för det är så man brukade göra) gulna eftersom vi inte använder dem för så mycket lek och umgänge. De har ni övertagits av härdigare växter som klöver och diverse revsmörsblommor. Däremot vattnar jag – halvt ogärna och med vatten från mina regnvattentankar som kan spara fyra kubik – den på baksidan som vi faktiskt använder för att leka och umgås på. Mycket skönare att hjula på en mjuk matta än en skarp och torr skorpa. Då försöker jag förstås att vattna rätt: sällan och mycket (och inte på dagen förstås). Man får en nyttig lektion i hur mycket vatten det går åt när man ser tusentals liter vatten rinna ur tunnorna ... helt klart värt det, dock: det är en av de ytor i trädgården som används mest, så det är klart att det är värt att lägga lite av regnvattnet på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Varför är det så viktigt att ha en grön gräsmatta för folk?
För att när man ska sälja en fastighet där tomten är exceptionell, så påverkar det priset.
 
P PappasHammare skrev:
Varför är det så viktigt att ha en grön gräsmatta för folk? Är det samma sak som att man vill ha en märkesväska som fungerar precis som en utan märke..

Det är ju inte så att gräsmattan är något bete.... Eller?
Om den inte växer och "måste" klippas så sparar man vid torka även bensin/el + det behövs ingen arbetsinsats. Så att vattna den är ju bara trppelt dumt.
Om gräsmattan är torr sjunker temperaturen direkt flera grader när jag börjat vattna. Det finns forskning som visar att städer med mycket träd och annat grönt är flera grader svalare än likadant byggda städer utan grönt. Väldigt viktigt nu när det blir allt varmare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men måste man kunna motivera allt? Min fru dricker kaffe. Inte säger jag att hon ska låta bli att dricka kaffe så att vi kan spara pengar. Rent krasst så är ju det enda vi gör under jordelivet att vänta på att dö, men det säger jag inte till dottern när hon vill måla med mig. "Nej det är ingen mening älskling, vi ska ändå alla dö. Inget är värt någonting."

Säker på att någon här i tråden tycker sport är skitkul. Själv hatar jag sport och fattar inte varför jag ska betala ett högre elpris för att ni sportfånar ska kolla på fotboll. Stäng av TV:n och spara ström till oss andra så vi kan vattna gräsmattan istället! Nej just det, jag brukar inte säga det. Eller grannarna som är miljövänner men har massa katter. Begriper de inte hur sjukt mycket kött katterna äter? Nej just det.

Jag vill ha en grön gräsmatta som är mjuk och perfekt. Jag gillar det av massa olika anledningar. Behöver man sluta tycka om det bara för att inte alla gör det?

:poop:
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.