Jag är i startgroparna att köpa en espressomaskin till det nya huset. Jag hr tidigare haft bra erfarenheter med en Saeco Odea Giro för runt 6000:-. Jag vill ha en helautomatisk så att jag slipper hantera sumpen och tycker att det är skönt med inbyggd kvarn.

Vad säger panelen? Får man ngt bättre för runt 6000:-? Det jag tycker är lite jobbigt med Giro:n är att det är så små utrymmen för sump, bönor och vatten. Jag har hellre en dubbelt så stor maskin med dubbelt så mycket utrymme.

SaecoodeagiroL.gif
 
Om du vill slippa sump så skulle du kunna ta en titt på alternativet med coffepods:
Coffee espresso machine : the Machine Selection by Nespresso
Vi hade en sådan med pods från Nespresso på jobbet. Måste säga att den gav suveränt bra espresso varje gång.

Har för mig att du kan köpa billigare pods på Willys, men vet ej om de passar till Nespresson eller ej.
 
Jag har läst de andra trådarna om pods här och på kaffeforum samt provat systemet på Verner&Verner. Jag blev inte så där jätteimponerad, tycker att det är trevligare att kunna köpa bönor och rosta själv. Dessutom känns det onödigt med massa pods och skräp istället för att mala i maskinen. Så, podsystem går bort.

Anledningen till att jag letar efter ett automatiskt system är att jag redan har haft manuella maskiner och märker att det inte blir lika mycket kaffe gjort som med de helautomatiska. Så jag tar gärna lite "sämre" kaffe i utbyte mot enkelheten som en automat ger.

Känner dock att smärtgränsen går vid 6000:- och efter det s¨köper jag hellre en manuell.
 
Hej Wendigo,

jag är ingen kaffedrickare så jag kan inte hjälpa dig där. Men eftersom jag brukar tipsa om att beställa från Tyskland här i forumet så vill jag återigen berätta om detta prisvärda alternativ.

En direkt jämförelse är just Saeco Odea Giro. Den kostar €449 + €20 i frakt. Med en kurs på 9,2 så blir det 4315 SEK.
Detta exempel är från BuyAndBeHappy.de och de leverera med UPS till Sverige.

De har ett stort sortiment av just kaffemaskiner.
Direktlänk till deras Art of Coffe på engelska.

Jag har själv beställt tre produkter därifrån till ett värde av €195. Jag kan rapportera hur det går.
 
Hejduk..tig> Vilket bra förslag! Det hade varit helt toppen om du kunde berätta hur det gick! Jag är cyklist på fritiden (när jag inte renoverar hus ;) så jag har beställt lite cykelprylar från tyska nätbutiker och det har funkat fin-fint så det är säkert ett bra förslag att kolla runt lite.

Hur fungerar det med garanti och liknande på vitvaror & köksprylar från tyska butiker? Svårt att skicka tillbaks det om något går galet?
 
Leveransen skedde fem dagar efter beställning och varorna var välpackade och korrekta.
Jag har inte behövt strula med garantier så det kan jag inte orda om förutom att just denna butiken har just garanti.
 
Jag har både en manuell och en helautomatisk espressomaskin. Den manuella är en NS Oscar plus Mazzer-kvarn, och den helautomatiska en NS Microbar.

Jag har inte provat espresso från just Saeco Odea Giro, men hittills har jag inte fått en bra espresso från en billig automatisk maskin, tyvärr. Det blir mer som starkt kaffe, vilket för all del också kan vara gott! Särskilt med mjölk. Men det blir alltså inte nån bra espresso. Dessutom är det lite si och så med hållbarheten. Det är mycket plast i dem, som går sönder efter ett tag pga värmen. Utsidan må se fin ut, men öppna och kolla hur den ser ut inuti så förstår du. Även min dyra automatiska maskin har vissa knasiga konstruktionslösningar, men den gör i alla fall riktigt bra espresso.

En manuell maskin kräver mer engagemang och intresse, men espresson kan bli mycket bra. En billig automatisk må vara enkel att använda, men resultatet blir tveksamt. Och om espresson inte blir bra dricker man kanske inte så ofta. Så det är inte säkert att du kommer oftare mer bara för att du skaffar en automatare.

Hellre då en Nespressomaskin, eller en bra podsmaskin. Helt ok resultat, och bekvämt. Fast dyrare än att köpa bönor. Det är min åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.