Hej,

Dags för fönsterrenovering i hus byggt på 40-talet. Fönstren är original och verkar vara i bra skick i träet vad jag kan se men färg och kitt börjar se slitet ut. Vi är dock lite osäkra på vilken typ av färg det är målat med tidigare, fönstren har ju sannolikt blivit renoverade ett antal gånger genom åren också.

Jag vill gärna göra detta så ordentligt och rätt som praktiskt möjligt, men jag är inte fundamentalist så jag har inget för eller emot varken linolje- eller moderna färgsystem så länge det har vettig funktion, blir tillräckligt snyggt och lirar med det som är gjort tidigare med fönstren.

Jag tog med ett fönster (praktiskt med små kattvindsfönster ibland!!) till ett par färgbutiker och fick följande besked:

Färgaffär A: De indikerade med lut och det gav en svagt gul fläck efter en stund. Detta skulle då betyda linoljefärg. Stämmer det? Jag blev rekommenderad att skrapa bort det som sitter löst, kitta om och måla med linoljefärg.
Färgaffär B: De tittade på fönstret, pillade lite och sa att det här är inte linoljefärg. Rekommendationen blev att skrapa, grundolja lätt i skarvar och ändträ och sen grunda och måla med en vanlig fönsterfärg. Samt fylla i sprickor i kittet med latexfog (???).

Något stämmer inte! Jag blev såklart inte nöjd med dessa motstridiga besked och vänder mig därför till internets skarpaste hive-mind för hjälp. Här är några bilder på fönstret jag tog med samt på ett annat fönster på bottenvåningen, som kanske har blivit lite mer utsatt.
Gamla fönster med slitet vitt färgskikt och flagor, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster med spruckna målager och slitet kitt i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här pillar jag lite i färgen på bottenvåningen. Jag blir lite orolig att flagorna ibland känns lite sega, har jag plastfärg på mitt hus??


Jag pillade bort lite av kittet som satt löst och i tvärsnitt tycker jag det ser ut som två olika material med olika färg. Kan det vara linoljekitt underst som man sen kittat över med något annat? Kittningen är ganska fult gjort på många ställen (kitt som syns mycket från insidan).
Fönsterkitt och färgflagor från ett 40-tals husfönster skrapade på en träyta för att utvärdera färgtyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte omöjligt att det är lite blandat med olika färgtyper pga slarvig tidigare renovering... Hur ska jag göra då? Det är inte säkert vi orkar med "totalrenovering deluxe" och skrapa/slipa allt trärent ner på atomnivå om det går att undvika!

Projekttråd följer givetvis när vi väl får tummen ur!
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
Tycker det ser ut som plastfärg på flagorna. Finns väl två val, antingen fortsätta med plastfärg eller också göra super-jobbet med att få det trärent!

Men är ju inte omöjligt som du säger att det är olika målat på alla fönster. Kanske har målat söder-sidan lite oftare till exempel.
 
Väl värt att köra linoljefärg, ta ett par fönster i taget. Undvik modern färg...
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Skrapa och måla med linoljefärg. Vi värmer och skrapar och det går snabbt och är inte svårt. Ha bra skrapor med blad som går att skärpa och byta så går det snabbt.

Det är väldigt trevligt att måla med linoljefärg, inget kladd eller dropp utan bara mysigt. Brukar inte vara svårt att få hjälp heller eftersom det är så härlig konsistens och man får måla fram och tillbaka med pensel, precis som barn. Min erfarenhet är att alla som ser vill prova.
 
Tack för alla tips, speedheater och linoljefärg är inköpt och nu är vi igång :cool:

Jag började med ett källarfönster som redan hade en spräckt ruta i ytterbågen, tänkte att det blir bra att ta det som övningsobjekt.
Ett renoveringsprojekt av ett gammalt källarfönster på verkstadsbord med skrapverktyg och linoljefärg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renskrapat, ser ut att vara bra trä tycker jag.
Källarfönsterbågar grundade med linoljefärg, med synlig trätextur, på en mörk underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här grundat ett varv med Engwall och Claessons linoljefärg spädd med 30-40% balsamterpentin.
Nymålat fönsterbåge med grå linoljefärg och synlig trästruktur, tejpade kanter och droppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har läst halva internet och sett halva youtube ang. i vilken ordning man ska göra saker och landat i att jag grundar med den spädda färgen i kittfalsen innan kittning och sedan målar jag nästa lager på kittet direkt efter kittning, vad tror ni om det? Verkar finnas många metoder och alla verkar funka så kanske inte spelar så stor roll?

På innerbågen satt en del av kittet hårt så det lät jag vara kvar och plockade inte ut glaset, får se hur det blir sen men det sparar ju en del jobb och risk att göra så.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 5 till
  • Laddar…
På källarfönster har jag ersatt kittet med glasningslister, men man får då fräsa upp glasfalsen så de får plats. Gjort liknande nya fönster till förråd med enkelglas.
Sedan har jag renoverat kopplade källarfönster från -60 genom att ta bort glasen och limma ihop bågarna samt satt i 2-glaskassett med glasningslist.
Så det finns flera metoder.
 
Råden i färgaffären hänger nog ihop med vilken färg de säljer där.
Man kan ha olika ambition om att behålla det som hållt i hundra år eller experimentera med moderna knep. Viktigast är att man underhåller och ser till att fukten inte kommer in för även bästa kärnvirke klarar inte att stå pall i längden utan skydd mot väta. Där det använts plastfärg verkar det ruttna under ytan innan färgen flagnar. Jag antar att linoljefärg skvallrar tidigare om när det är dags att bättra på lite, innan underliggande trä tar skada. Några bilder på mitt fönsterprojekt. Fönster från 20-talet som inte fått så mycket underhåll det senaste halvseklet. Tack vare bra virke har de ändå klarat sig hyfsat.
Skadade fönsterdetaljer från 1920-talet med tecken på röta och gammal flagnande färg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt fönster från 1920-talet under renovering på ett arbetsbord med verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt fönster från 1920-talet under renovering med nymålat karmar ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.