Hej! Är i full fart med en utbyggnad på 50kvm på mitt befintliga hus (tidigare fritidshus) byggt -89.
Befintligt hus har 120mm glasullsioslering och plast på insidan.
Utbyggnaden har 170mm stenull i väggar (+45mm stenull på installationsläkt) och tanken är att blåsa in cellulusa i tak och golv.
Men jag är rädd att jag gjort bort mig, jag hade från början tänkt köra plast i väggar och tak men snickaren övertalade mig om att ångbroms är en bättre lösning eftersom den andas. Har då monterat en halotex d20 med sd värde på 2. (Utsidan har en vindduk på 0,035 sd så insidan är 5ggr tätare)
Är det en dålig konstruktion? Bör jag åtgärda detta eller bara sitta lugnt i båten? Vi har redan påbörjat att stänga väggarna med plyfa så är inget ”quickfix” att ordna. Vi använder huset som permanentboende och kommer alltid ha det uppvärmt.
 
  • Inre takkonstruktion i ett hus med isoleringsmaterial och träreglar, arbetsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett pågående byggprojekt med isolering, träreglar, och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Vad har ni för isolering? Vitsen med ångspärr är ju att den inte 'andas'.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är stenull i väggarna och vi ska blåsa in cellulusa i tak och golv. Jag är väl medveten om det, därför jag blir osäker på mitt val då detta inte är en ångspärr utan en broms
 
I en träbyggnad lirar din ångbroms bra med cellulosaisoleringen, men stenullen däremot bör hållas helt torr.
Ångspärr vid stenullen hade varit en bättre konstruktion, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det faktiskt blir problem. För en byggnad med hög fuktbelastning (ofta befolkat, matlagning, spa, badrum, dålig ventilation) är risken för problem väsentligt större. Ser man till att ha fungerande ventilation och håller luftfuktigheten låg inomhus, är risken för problem liten. Du får ju bedöma själv hur mycket jobb det är att riva väggarna, men jag hade personligen struntat i det. Det finns gott om friska gamla hus utan nån fungerande ångspärr i väggarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vid badrum bör man ju ha ångbroms ändå för att undvika två täta skikt där man kan få fukt emellan. Där tar ju tätskiktet all fukt så där är inget problem. Det lär det knappast vara i övrigt heller, det är ju först på senare år man har varit supernoga med genomföringar och tejpade skarvar så ångspärren har ju läckt mer eller mindre.
 
Så länge du monterat den åt rätt håll kan du vara lugn. Finns inga som helst faror med en ångbroms. Den är tät inifrån och ut men kan andas utifrån och in när det behövs. Detta är speciellt bra varma dagar när det blir kallare inomhus än utomhus då du får omvänd fuktvandring.
 
  • Gilla
Nomes och 1 till
  • Laddar…
Nej. Det stämmer inte. Det finns inga enkelriktade ångbromsar. Jag har svårt att se någon fördel med en ångbroms alls. I allmänhet är en ångspärr bättre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Joak skrev:
[länk]
Det brukar vara in och utsida på dukarna.
Att den har olika sidor betyder inte att den kan enkelrikta fuktflödet. Lyckas man göra en sådan produkt så lär man bli rik.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Oscarvon Oscarvon skrev:
Hej! Är i full fart med en utbyggnad på 50kvm på mitt befintliga hus (tidigare fritidshus) byggt -89.
Befintligt hus har 120mm glasullsioslering och plast på insidan.
Utbyggnaden har 170mm stenull i väggar (+45mm stenull på installationsläkt) och tanken är att blåsa in cellulusa i tak och golv.
Men jag är rädd att jag gjort bort mig, jag hade från början tänkt köra plast i väggar och tak men snickaren övertalade mig om att ångbroms är en bättre lösning eftersom den andas. Har då monterat en halotex d20 med sd värde på 2. (Utsidan har en vindduk på 0,035 sd så insidan är 5ggr tätare)
Är det en dålig konstruktion? Bör jag åtgärda detta eller bara sitta lugnt i båten? Vi har redan påbörjat att stänga väggarna med plyfa så är inget ”quickfix” att ordna. Vi använder huset som permanentboende och kommer alltid ha det uppvärmt.
Det finns två skolor som generellt gäller nu och det är ångbrom eller difftät plast. Inget av det verkar vara fel tänkt i nuläget, jag tycker absolut inte du ska riva ner det du satt upp. Det finns ju fördelar och nackdelar med bägge metoderna. Men det är så man oftast bygger idag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vad är nackdelen med diffspärr?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
U
D Daniel 109 skrev:
Vad är nackdelen med diffspärr?
Men de båda har sina olika användningsområden. Huvudsyftet ör att man vill hindra fukt nå väggen och då är ju en spärr bättre. Sen vill man ha fuktvandring utåt vilket gör att bromsens ”funktion” blir lite kontraproduktiv. Men rent tekniskt sett så blir bromsen väldigt tät också i en modern vägg med träskiva, gips och plastfärg.

Broms är väll endast bättre i avseendet om man kallställer byggnaden och tillåter fuktvandring inåt. I utrymmen som är konstant uppvärmd är väll spärr bättre
 
Tack för alla svar! Kommer att låta bromsen sitta kvar och färdigställa denna etapp. Fick även förklarat för mig att en ångbroms är bra om man tänkt att använda AC längre perioder så det fick jag lägga till på ”plus” sidan.

Jag har i framtiden tänkt bygga källare på denna byggnad, då lutar det faktiskt åt ångspärr på väggarna. Borde väl inte vara problem att blanda? (Det är ju redan blandat med tanke på gamla delen)
 
Oscarvon Oscarvon skrev:
Tack för alla svar! Kommer att låta bromsen sitta kvar och färdigställa denna etapp. Fick även förklarat för mig att en ångbroms är bra om man tänkt att använda AC längre perioder så det fick jag lägga till på ”plus” sidan.

Jag har i framtiden tänkt bygga källare på denna byggnad, då lutar det faktiskt åt ångspärr på väggarna. Borde väl inte vara problem att blanda? (Det är ju redan blandat med tanke på gamla delen)
Källare är ett helt kapitel för sig själv med olika lösningar, rekommenderar att du läser på innan. Du vill inte ha diffplast på väggen om källarmuren ej är dränerad och tätat korrekt. Många rekommenderar även luftspalt mellan källarmur och innervägg alternativt stålreglar. Ja du får grotta ner dig innan du bestämmer dig :)
 
R
Förstått det som att ångspärr är ett måste på nyare passivhus med tjock isolering. I det fallet får du alltid daggpunkten inne i isoleringen. Att hindra varm fuktig luft från att tränga in och nå daggpunkten är därför kritiskt. En god mekanisk ventilation blir då naturligtvis nödvändig, då huset blir väldigt tätt.

De som vurmar för ångbroms brukar också förespråka att använda detta i samband med tunnare isolering så daggpunkten hamnar på utsidan av väggen. Alternativt ett isoleringsmaterial som kan fördela fukten när den kondenserar. Alltså träfiber/cellulosa.

170mm låter inte extremt tjockt. Var i Sverige ligger huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.