Vi har ett 1 och 1/2-plans hus på 150 boyta +100 källare. Gamla, hyfsat otäta, tvåglasfönster och självdrag (+badrumsfläktar som går konstant).

Bergvärmepump och vattenburen värme i hela huset.

Årsförbrukningen ligger på ungefär 18-20 tusen kWh när vi håller ungefär 20 grader varmt inne och duschar/badar ”normalt” (2 vuxna, 2 små barn).

Frågan blir kanske lite åt ”hur långt är ett snöre” men på en höft - hur mycket besparing tror ni vi skulle kunna göra med nya bättre fönster och ev. FTX? Möjligen också enklare återfärder som att tilläggsisolera på vinden.

Mest energi hos oss går helt klart till uppvärmning, i december förra året förbrukade vi över 3000 kWh jmf med nu i juni då förbrukningen var 690 kWh.

Komfortmässigt är vi nöjda med inomhusklimatet nu, är mest nyfiken på om det över huvud taget går att räkna hem åtgärder som nya fönster t.ex.
 
Svårt att säga, men i korthet:
Räkna hem - nej.
Bättre komfort, inomhusklimat och något lägre driftkostnader - ja
 
Hur mkt isolering har ni idag på vinden? Att isolera vinden kan vara en effektiv åtgärd.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Med en ordentligt dimensionerad bergvärmeanläggning borde er årsförbrukningen bli under 15000 kWh, lite beroende på var i landet huset står. FTX kan spara typ 4000 kWh/år men huset bör vara relativt tätt för att det ska fungera bra.
 
En positiv effekt av att gå gå från tvåglas till moderna treglasfönster är ljudisoleringen.
 
Tack för all hjälp! Utöver klimatet och komforten känns det alltså svårt att räkna hem nya fönster + FTX även om man skulle räkna med ganska höga elpriser. Tilläggsisolera vinden kanske är klokare då. Här är ett två bilder från den:
Oisolerad vind med synliga bjälkar och elektriska installationer mot en jordgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med träbjälkar och ett fågelbo under taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man säga att det skulle bli en märkbar skillnad bara utifrån de bilderna? Var börjar man, någon som kanske har tips på en bra firma för detta i Stockholm?
 
P Peter321 skrev:
Tack för all hjälp! Utöver klimatet och komforten känns det alltså svårt att räkna hem nya fönster + FTX även om man skulle räkna med ganska höga elpriser. Tilläggsisolera vinden kanske är klokare då. Här är ett två bilder från den:
[bild] [bild]

Kan man säga att det skulle bli en märkbar skillnad bara utifrån de bilderna? Var börjar man, någon som kanske har tips på en bra firma för detta i Stockholm?
Går i samma tankar som du. Har begärt in offerter från xx företag. Endast 2 har återkommit. Verkar som det landar på ca 110 för mig. Har dock frånluft sedan tidigare samt tilläggsisolering och isoler3glas.
Jag räknar med att dra ned på värmen med ca 1500kwh om året (köpt). Dock är den stora besparingen i mitt fall att jag nu kan köra bvp på nätter endast och dårmed dra ned på elkostnaden mha timpris. Det är nog där jag räknar hem detta givet att priserna håller i sig.
 
För ett år sedan skulle jag tvärsäkert sagt att nya fönster inte sparar så mycket energi så de lönar sej ekonomiskt, nu är energin dyrare och jag har inte koll på fönsterpriserna så jag vet inte.

Att byta till moderna fönster istället för att underhålla de du har innebär trots allt en uppenbar risk att de nya får kortare livslängd än de fönster som redan sitter, vad hjälper det om fönstren är nya med garanti och utan underhållsbehov i dag om virket är kass och ruttnar så fort garantin gått ut och bågen är klumpig och släpper in mindre ljus än de befintliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Som alltid när man ska byta fönster och tilläggsisolera så förändrar man husets förutsättningar. Jag tänker främst på mögel/mikrobiell påväxt som då främst drabbar vinden. Tilläggsisolerar du så ökar risken för mögel då vinden blir kallare. Till det har du idag en undertrycksventilation som suger luft från bland annat vinden. Av den anledningen skulle jag inte tilläggsisolera även om Kalles bygg varmt rekommenderar det.
 
Vi hade treglasfönster sedan tidigare i vårt 60-talshus och installerade FTX i höstas. Kan inte påstå att driftkostnaden för fjärrvärme sjönk, men det har bara gått en vinter hittills med ftx. För vår del tror jag att luftomsättningen ökade så pass mycket så även med värmeåtervinning så är energiåtgång säkerligen densamma.

Fördelar är främst komfort; bättre luft i sovrum och mindre kallras och jämnare temp.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.