Jag har satt mig själv i en onödigt dålig sits pga jag försökte vänta ut och se om priserna skulle stabilisera sig (naiv som jag var).
Jag hade fastpris 12mån hos min nuvarande elleverantör, jag var inte tillräckligt uppmärksam på att avtalet förnyades en hel månad innan det nya avtalet påbörjades. När jag valde nytt elavtal hos annan leverantör så hade alltså det nya avtalet börjat gälla. Där skulle jag få dryga 160öre/kwh under ett år, från 45öre/kwh året innan.
Jag kommer överleva på det nya priset också men det är 4ggr mer än jag tidigare betalat och är tråkiga pengar som jag klantade till mig med ordentligt.
Så nu funderar jag på riktigt att adressändra för att bryta det nya 12mån-avtalet och låta min fru teckna ett annat elavtal istället som är något rimligare.
Jag kommer ju bara flytta på pappret men finnas kvar i huset och sedan adressändra tillbaka.

Jag hittar inga klausuler som säger att detta inte är möjligt. Tror ni detta är en möjlig lösning, förutom alla problem som uppstår med adressändring såklart?
 
Gick ditt fasta elavtal verkligen över till ett nytt fast? Så brukar det inte vara. Vilken leverantör?
 
K Kane skrev:
Gick ditt fasta elavtal verkligen över till ett nytt fast? Så brukar det inte vara. Vilken leverantör?
De förnyar avtalet med samma avtal 30 dagar innan avtalet går ut.
 
T tapett skrev:
De förnyar avtalet med samma avtal 30 dagar innan avtalet går ut.
Vilka är det?
 
Det tror jag faktiskt inte att de får göra, förlänga för ett helt år? Om du inte säger upp i tid och aktivt väljer nytt avtal, så har jag förstått det så att du läggs på någon form av ”hänvisat pris” - vilket är sämsta möjligaste. MEN jag har fått tips här om att detta är reglerat i Ellagen, och att ett sådant avtal medhänvisat pris, får ha max 14 dagars uppsägningstid. Jag kan ha fel, men skall se om jag hittar några länkar.

Jag har själv precis krånglat mig ur ett avtal med Stockholms Elbolag. De hävdade att jag vid utgången av mitt fasta avtal, skulle läggas över på ett rörligt med 1 mån uppsägningstid. (Jag missade att säga upp det fasta.) Men det slutade med 14 dagar på det rörliga hänvisningspriset. Som jag inte vet vad det är än, eftersom SE’s kundtjänst hävdar att de ”inte kan se det priset”. Fast det gäller just nu…
 
Och det har du säkert koll på, men ifall inte: Leverantören kan inte förlänga ditt avtal om de inte har informerat dig senast 60 dagar innan, om att ditt förra avtal skulle gå ut. Har du (som jag) fått mail om detta, men ändå inte sagt upp avtalet i tid?

https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/regler-och-beslut/automatisk-avtalsforlangning/

Med förbehåll för att jag kan feltolka, är ingen expert, men har varit tvungen att läsa på själv… Mitt fasta gick ut 27/1, och jag kommer behöva ligga 14 dagar på Stockholms Elbolags ”hemliga” rörliga hänvisningspris, innan jag byter. Så nu har hela familjen fått duschförbud, och inga kläder kommer tvättas dessa 2 veckor. Tur man jobbar hemifrån…
 
L Lillekitte skrev:
Och det har du säkert koll på, men ifall inte: Leverantören kan inte förlänga ditt avtal om de inte har informerat dig senast 60 dagar innan, om att ditt förra avtal skulle gå ut. Har du (som jag) fått mail om detta, men ändå inte sagt upp avtalet i tid?

[länk]

Med förbehåll för att jag kan feltolka, är ingen expert, men har varit tvungen att läsa på själv… Mitt fasta gick ut 27/1, och jag kommer behöva ligga 14 dagar på Stockholms Elbolags ”hemliga” rörliga hänvisningspris, innan jag byter. Så nu har hela familjen fått duschförbud, och inga kläder kommer tvättas dessa 2 veckor. Tur man jobbar hemifrån…
Det här var intressant, vill väldigt gärna veta hur du kom ner på 14 dagar.
Sitter i exakt samma sits som du. Mitt avtal med Stockholms elbolag gick ut nu i månadsskiftet och jag får inte byta förän nästa månadsskifte för dem. De påstår dessutom att de skickat ett fysiks brev med information om att avtalet snart löper ut. Detta har jag inte fått. Om det är postnords eller stockholmselbolags fel är dock oklart.

Oavsett, berätta gärna mer om hur du kom ner på 14 dagar!
 
Skickar pm
 
@Hegge_: Mitt gick också ut kring månadsskiftet (27/1-21 - 27/1-22). Jag sa upp 9/1, och tänkte att då fick jag väl ligga på hänvisningspris 1 mån från uppsägning, dvs till 9/2. SE hävdade 27/2, vilket jag protesterade på. Då kom någon annan tillbaks med att datumet 11/2, utan någon förklaring. Jag förstod inte riktigt varför det datumet, men tänkte att 9/2 eller 11/2, spelade inte så stor roll. Sen fick jag tips om Ellagen, som säger att uppsägningstid för anvisningspris max får vara 14 dagar. Och det matchar ju med datumen.

Om SE hävdar att de har skickat fysiskt brev, tycker jag du skall be att de dokumenterar det. Vi har 2 anläggningar hos dom; en villa och en lägenhet. För lägenheten gick avtalet ut i november, och vi fick ingen info innan. För villan i januari, fick mail drygt 2 mån innan, som man skall. När jag påpekade att de hade missat att informera om lägenheten, hävdade man ”jag ser här att det har skickats brev i posten, det kanske har kommit bort?”. Jag invände att vi ju hade fått per mail för villan. Då hävdade man att man ”nyligen har fått att man skall skicka per mail, så att det inte finns risk at brevet kommer bort”. Men det är hittepå: Vi har varit hos dom sen sommaren 2019, och när vårt första avtal gick ut sommaren 2020, skickade man mail - precis samma mail som för villan nu. Dvs ett med subject ”Infobrev, frågor och svar, GDPR” - inget om avtal som upphör för inne i bilagan… Jag frågade om de verkligen hade gått från mail sommaren 2020, till fysiska brev september 2021, tillbaks till mail november 2021?, och bad om dokumentation på skickat fysiskt brev. Jag fick inga svar på det…

Jag orkade inte insistera på att få byta omedelbart för lägenheten - vilket jag nog kunde, eftersom de har missat att informera om att avtalet för den skulle avslutas. Lägenheten drar så lite el jmf med villan, att jag lät den ligga kvar tills vi byter också för villan.

Det som stör mig nu, är att de inte kan berätta för mig vilket pris jag etalar just nu, 27/1-10/2. Bara att det är deras högsta pris. Visst borde de väl veta vad priset är? Har i dag påminnt om att jag önskar svar på detta. Fortsättning följer. Och @Hegge: Jag hör gärna vilket ditt hänvisningspris blir - eftersom det gäller ungefär samma period.
 
Alebaleportocale
Har någon svar på den faktiska frågan? Jag har samma fundering. Vi ska flytta till ett nytt hus och de bästa avtalen är för 3 år. Vad händer om man inte trivs och behöver flytta? Kan man säga upp avtalet då?
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Har någon svar på den faktiska frågan? Jag har samma fundering. Vi ska flytta till ett nytt hus och de bästa avtalen är för 3 år. Vad händer om man inte trivs och behöver flytta? Kan man säga upp avtalet då?
Ja självklart.
 
Alebaleportocale
dof dof skrev:
Ja självklart.
Även om man flyttar till sitt fritidshus, utan att sälja lägenheten? :) Asking for a friend
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.