Kilrain Kilrain skrev:
Som Alexis de Tocqueville sa om USA (anpassat till Sverige):

”The Swedish nation will endure until the day Riksdagen discovers that it can bribe the public with the public's money.”

:(
Om du ska anpassa det till Sverige så skriv på svenska inte svengelska. Och jo jag förstår
 
GlennB GlennB skrev:
Om vi säger att staten i morgon in för en punktskatt på 50% på tomater, och sen om en månad går ut med att dom skippar momsen på tomater eftersom folk köper så lite numera efter dte blev dyrt, är det då att subventionera tomater ?

Varför är det så svårt att förstå att det är VÅRA pengar som flyter in i statskassan pga alla idiotiska skatter och avgifter på energi.(och annat..)

Jag vill ha tillbaka lite av MINA PENGAR som jag får betala för elen på grund utav att våra politiker är extremt inkompetenta och allmänt korkade.
Ja man kan ju undra vem som bedömer vem som är korkad och inkompetent:crysmile:
fast vet man inte på något så när vad skatterna går till så säger det ju en hel del annars så kan ju någon läsa budgeten den är offentlig
 
K kortis skrev:
Ja man kan ju undra vem som bedömer vem som är korkad och inkompetent:crysmile:
hade ett företag drivits som sverige hade det varit i konkurs för länge sedan, dock behöver vi inte ta den diskussionen här då det blir väldigt politiskt.

fast vet man inte på något så när vad skatterna går till så säger det ju en hel del annars så kan ju någon läsa budgeten den är offentlig
Jag skulle kunna peka på VÄLDIGT mycket i budgeten som är helt åt helvete, men det är också en politisk diskussion och kanske inte så relevant just vad det gäller elpriser.

Poängen är ju att staten får in oerhört mycket extrapengar på grund av den misslyckades energipolitiken (här och i europa), om man då betalar tillbaka lite av dessa pengar till de som betalade in dom från början är det väl snarare att betrakta som att återföra medel till dess rättmätiga ägare än subventioner.

Om man tar mitt tomatexempel kan man ju dra det vidare genom att fråga sej varför införde staten en 50%ig punktskatt på tomater ? ..kanske var det för att nåt litet marginalparti som lyckades få säg, ja 4,4% röster ogillade tomater och blockerade alla andra beslut om inte tomatskatten chockhöjdes, vilket då det stora betongpartiet som är så kära i makten att dom inte bryr sej om alla vad deras väljare vill glatt gick med på, dom ville ju så gärna ha kvar sin makt och feta löner.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Visst kan man sänka energiskatten. Men den är platt så det finns knappast några extrainkomster där. Snarare tvärt om.
 
  • Arg
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
hade ett företag drivits som sverige hade det varit i konkurs för länge sedan, dock behöver vi inte ta den diskussionen här då det blir väldigt politiskt.
GlennB GlennB skrev:
hade ett företag drivits som sverige hade det varit i konkurs för länge sedan, dock behöver vi inte ta den diskussionen här då det blir väldigt politiskt.



Jag skulle kunna peka på VÄLDIGT mycket i budgeten som är helt åt helvete, men det är också en politisk diskussion och kanske inte så relevant just vad det gäller elpriser.

Poängen är ju att staten får in oerhört mycket extrapengar på grund av den misslyckades energipolitiken (här och i europa), om man då betalar tillbaka lite av dessa pengar till de som betalade in dom från början är det väl snarare att betrakta som att återföra medel till dess rättmätiga ägare än subventioner.

Om man tar mitt tomatexempel kan man ju dra det vidare genom att fråga sej varför införde staten en 50%ig punktskatt på tomater ? ..kanske var det för att nåt litet marginalparti som lyckades få säg, ja 4,4% röster ogillade tomater och blockerade alla andra beslut om inte tomatskatten chockhöjdes, vilket då det stora betongpartiet som är så kära i makten att dom inte bryr sej om alla vad deras väljare vill glatt gick med på, dom ville ju så gärna ha kvar sin makt och feta löner.
Jag skulle kunna peka på VÄLDIGT mycket i budgeten som är helt åt helvete, men det är också en politisk diskussion och kanske inte så relevant just vad det gäller elpriser.

Poängen är ju att staten får in oerhört mycket extrapengar på grund av den misslyckades energipolitiken (här och i europa), om man då betalar tillbaka lite av dessa pengar till de som betalade in dom från början är det väl snarare att betrakta som att återföra medel till dess rättmätiga ägare än subventioner.

Om man tar mitt tomatexempel kan man ju dra det vidare genom att fråga sej varför införde staten en 50%ig punktskatt på tomater ? ..kanske var det för att nåt litet marginalparti som lyckades få säg, ja 4,4% röster ogillade tomater och blockerade alla andra beslut om inte tomatskatten chockhöjdes, vilket då det stora betongpartiet som är så kära i makten att dom inte bryr sej om alla vad deras väljare vill glatt gick med på, dom ville ju så gärna ha kvar sin makt och feta löner.
Nu hade ju just Sverige en av Europas bästa ekonomi 2019 som efter Anders Borg som lånade 90 miljarder.
Vissa saker åt helvete ja vissa saker passar ju en del och en del andra men det är ju inte många nationalekonomer som tycker det är så många fel.
Och jag är ju ingen anhängare av tomtarna MP men det blir ju kanske en intressant höst vad gäller småpartier för på högersidan så är det ju två små o två halvstora och det mest spännande blir om fjanten Åkesson ska kräva ministerpost vågar han det blir han kanhända invandrarminister
 
  • Gilla
Avarell_Dalton och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu är jag snart sjuttio och det där är nog ett av de värsta uttalanden jag sett, du måste vara väldigt bitter. jag har rört mig bland både rika och fattiga, högutbildade och lågutbildade men empatilösa människor är var de än befinner sig förskräckliga.
Ha det bra
Så, om man inte är en bidragsvurmande vänstertomte så är man empatilös? Tragiskt uttalande. Förstår att du lever i en förgången tid då svensk ekonomi inte utarmades av godhetssignalerande politiker som delar ut våra skattepengar till kreti och pleti, både inom och utom landet.

Men det finns gott om folk som tror på att en ökande BNP är något odelat positivt och därför gärna ser att bidrag ökar. Tyvärr så är det ett uselt mått på ekonomisk nytta.

Bitter? Nej, inte direkt. Men jag håller helt och hållet med Leif Östling i hans (berömda) uttalande.
 
  • Gilla
Birgitta Horn Torngren och 8 till
  • Laddar…
2011 kostade dieseln runt 14 kr litern vilket idag enligt SCB's omräkning motsvarar c:a 16,7 kr/liter. Oljepriset toppade då på $126/fat...
Idag kostar oljan c:a $104/fat, dvs runt $22 mindre vilket då skulle skulle motsvara ungefär samma literpris oavsett prisökningstakten (14 kr). Sen vet jag inte hur man justerar för den just nu svaga kronan mot dollarn men oavsett så påverkar det inte mer än kanske någon krona hit eller dit.

Det kostar naturligtvis mer idag att utvinna, transportera, raffinera, reduktionsplikt, etc men jag har svårt att tänka mig att inte PER BOLUND och gänget är helt oskyldiga till dagens dieselpris på 25 kr/liter...? :thinking:
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
F Fondan skrev:
2011 kostade dieseln runt 14 kr litern vilket idag enligt SCB's omräkning motsvarar c:a 16,7 kr/liter. Oljepriset toppade då på $126/fat...
Idag kostar oljan c:a $104/fat, dvs runt $22 mindre vilket då skulle skulle motsvara ungefär samma literpris oavsett prisökningstakten (14 kr). Sen vet jag inte hur man justerar för den just nu svaga kronan mot dollarn men oavsett så påverkar det inte mer än kanske någon krona hit eller dit.

Det kostar naturligtvis mer idag att utvinna, transportera, raffinera, reduktionsplikt, etc men jag har svårt att tänka mig att inte PER BOLUND och gänget är helt oskyldiga till dagens dieselpris på 25 kr/liter...? :thinking:
de största vinnarna är ju värdens rikaste bolag oljebolagen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Stickan56
useless useless skrev:
Jag menar att det är oklart hur det är implementerat i de specifika värmepumparna. Det står bara att de är förveredda, men ingenting om hur funktionen aktiveras. Behövs ytterligare hårdvara? Abonnemang på någon tjänst?
Så här säger NIbe:
"Med Smart Price Adaption jobbar värmepumpen helt enkelt mer intensivt när elpriset är som lägst, och mindre intensivt när elpriset är som högst. Då betalar du ett lägre pris på el och kan sänka den rörliga elkostnaden på din elräkning med 5–10%. Skellefteå Kraft hjälper dig komma igång med NIBE Elhandelsavtal – ett rörligt elhandelsavtal per timme utan bindningstid."

Om jag bytte till en sådan VP skulle jag spara mellan 225 och 450 kWh/år vilket inte motiverar ett byte av VP i förtid,

Stickan
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Attitudeswe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Så här säger NIbe:
"Med Smart Price Adaption jobbar värmepumpen helt enkelt mer intensivt när elpriset är som lägst, och mindre intensivt när elpriset är som högst. Då betalar du ett lägre pris på el och kan sänka den rörliga elkostnaden på din elräkning med 5–10%. Skellefteå Kraft hjälper dig komma igång med NIBE Elhandelsavtal – ett rörligt elhandelsavtal per timme utan bindningstid."

Om jag bytte till en sådan VP skulle jag spara mellan 225 och 450 kWh/år vilket inte motiverar ett byte av VP i förtid,

Stickan
Du tänker fel... Du förbrukar mer kWh, men flyttar den till en billigare tid.

För 2 år sen sparade du 10% nu kan du nog spara 20% i kronor...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Stickan56
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du tänker fel... Du förbrukar mer kWh, men flyttar den till en billigare tid.

För 2 år sen sparade du 10% nu kan du nog spara 20% i kronor...
Ok, jag räknar om i kronor med vad jag betalat för el + skatt + överföring för VP:n, fortfarande med Nibes siffror så blur det en besparing på mellan 600 och 1200kr men det gör fortfarande inte att det inte att går räkna hem ett byte,

Stickan
 
Attitudeswe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ok, jag räknar om i kronor med vad jag betalat för el + skatt + överföring för VP:n, fortfarande med Nibes siffror så blur det en besparing på mellan 600 och 1200kr men det gör fortfarande inte att det inte att går räkna hem ett byte,

Stickan
Kanske har din pump möjlighet att blockera inkoppling av eltillsats tills temp faller under -10 ute och förbjuda kompressordrift 16-22 om det är över nollan. Finns säkert lite att skruva på i befintlig pump om den är max 10år...

Du kan sänka varmvatten temp till 45grader om ni inte är 4 eller fler i hushållet (men kom ihåg legionellaprogrammet en gång i veckan)
 
Stickan56
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kanske har din pump möjlighet att blockera inkoppling av eltillsats tills temp faller under -10 ute och förbjuda kompressordrift 16-22 om det är över nollan. Finns säkert lite att skruva på i befintlig pump om den är max 10år...

Du kan sänka varmvatten temp till 45grader om ni inte är 4 eller fler i hushållet (men kom ihåg legionellaprogrammet en gång i veckan)
Man kan inte lugga en flintskallig. Värme och varmvatten står bara för 4500 kWh/år vilket är 30% av totalförbrukningen. Så det är på annat håll man måste kolla.

Stickan
 
Attitudeswe
9000 på övrigt låter mycket om du inte kör 3000mil med elbil
 
D Daniel 109 skrev:
Ukraina exporterar så mycket att världsmarknadspriset gäller även där. Kanske inte just nu, men i normalfallet.
Jo, men de skulle inte göra det om deras egen industri eller konsumenter inte skulle ha råd att köpa spannmål.
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.