Det blir allt vanligare att proffsbutiker blandar upp sitt sortiment bestående av de gamla vanliga etablerade märkena med ett något billigare alternativ; Ironside, AmPro och Bond Tools är väl bara några exempel.

Måste erkänna att jag ryggar inför de här — för mig okända — märkena, de ger mig samma vibbar som t ex Hardhead från Jula med flera varumärken från olika lågprislador.
Köpte i och för sig en sats AmPro insexnycklar hos Swedol; stod länge och höll i ett motsvarande set från Wiha eller om det var Wera men kunde inte riktigt motivera kostnaden på + hundra kr till. Inget att anmärka på hittills men jag är en sällan-mekare av format så nycklarna har inte riktigt fått bekänna färg.

Så nu till mina frågor: Är de här billigare märkena som erbjuds i proffsbutikerna något att ha? Duger de gott åt en glad amatör som jag eller ska jag fortsätta lägga lite extra pengar på de varumärken med proffsstatus jag känner igen sedan barnsben i stort sett?
Vilka är dina erfarenheter?

Vill förtydliga med att jag av olika skäl — miljö bland annat —inte är anhängare av principen "köp så billigt som möjligt, det är bara att reklamera vid failure" alternativt "genom att köpa billigt kostar det ju väldigt lite att ersätta verktyg som går sönder."

Vore intressant att få lite relevant input på det här och uppskattar särskilt inlägg som utvecklar och argumenterar för sina synpunkter.
Stort tack!
//Ronnie


Nedan lite citat från olika hemsidor.

Ahlsell/Prevex/K-Rauta/Proffsmagasinet m fl:

"Ironsides verktygssortiment är framtaget för proffs och håller hög kvalitet med livstidsgaranti på handverktyg. Det breda sortimentet gör att du inte saknar något verktyg oavsett om du är snickare, elektriker eller rörmokare. Sedan starten har sortimentet breddats utifrån kundernas professionella behov, alltid med fokus på kvalitet och prestanda."

Swedol/tools.se:

"AmPro verktyg för proffs
Ur uttrycket ”I am Pro” togs varumärket AmPro fram för 30 år sedan i USA. Målet var att skapa professionella verktyg till konkurrenskraftiga priser.
Numera erbjuder AmPro sina produkter över hela världen och upparbetade produktionsled ansvarar för kvalité och leverans för både våra kunder och deras verksamhetsmål.

AmPro och TOOLS
Tillsammans med AmPro möjliggör TOOLS en sortimentsuppbyggnad i Sverige för att anpassa utbudet mot kund och olika typer av industrimarknader.
  • Rätt priser - kvalitet ska inte behöva kosta onödigt mycket
  • Rätt sortiment - vi vet vad våra kunder efterfrågar
  • Professionella verktyg - våra kunder är proffs, därför erbjuder vi endast de bästa produkterna"

Skene Järn:


"BondTools är vårt eget varumärke inom handverktyg, utvecklat i nära samarbete med professionella användare och ledande tillverkare. Det är ett prisvärt sortiment av verktyg och satser som håller industrikvalité. BondTools har livstidsgaranti och finns lagerlagt för snabb leverans."
 
Redigerat:
  • Gilla
Emomme och 2 till
  • Laddar…
Beror lite på användaren. Min Ampro vagn saknar inte direkt några verktyg och fungerar felfritt. Störst skillnad för mig är det på tängerna. Där fick jag köpa Bacho istället.

Mest överskattat & överprisat är dock Teng.
 
A
Jag har använt ampro i vår verkstad (jobbets verkstad för tunga lastbilar) funkar perfekt trots många års misshandel.

Så i min mening är det INGET att rygga tillbaka för.

Ironside dock.. det för mig är engångsverktyg. Köper något sånt när jag vet att jag ska svetsa på det eller vet att det kommer va obrukbart när jag är klar.

Lite som när man köper vinkelslip, meec håller mig i snitt en månad men det är helt okej för priset och att kunna ha en ny hela tiden
 
  • Arg
  • Gilla
Evo.st och 1 till
  • Laddar…
T
AmPro brukar ha hög kvalite på sina verktyg, iaf förr.
Dom andra du nämner har jag ingrn egen erfarenhet av så dom vågar jag inte uttala mig om
 
A
Kan även varmt rekommendera Tengtools för hemmabruk, en ”komplett” sats landar på runt 30 på nätet och då är det inte mycket man behöver komplettera med
 
  • Röd verktygsvagn från Tengtools öppnad med verktyg framför vit lastbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Mest överskattat & överprisat är dock Teng.
Teng Tools gillar jag över lag men de fick för sig att etablera sig som ett premiummärke för många år sedan och återförsäljarna skulle marknadsföra dem som konkurrent till Gedore, Wera, Knipex mfl.
Sålde själv förnödenheter till Industrin tidigare och då bla. mycket Teng Tools.
På en resa med ledningen så kom denna diskussionen upp och jag ansåg att man måste vara lite bättre eller lite billigare än redan etablerade premiummärken men jag verkade vara ensam om att våga säga detta...
Personligen tycker jag de många gånger ligger snäppet över AmPro, Ironside mfl. men om de är värda så mycket mer är jag tveksam över.
 
Pal92 skrev:
Kan även varmt rekommendera Tengtools för hemmabruk, en ”komplett” sats landar på runt 30 på nätet och då är det inte mycket man behöver komplettera med
Deras verktygsvagnar tror jag inte någon slår när det gäller prisvärdhet i alla fall... (y)
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Pal92 skrev:
Kan även varmt rekommendera Tengtools för hemmabruk, en ”komplett” sats landar på runt 30 på nätet och då är det inte mycket man behöver komplettera med

Jag gillar ditt "hemmabruk" :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jag köpte en verktygssats på Lidl för några år sedan med en jäkla massa nycklar, hylsor och annat. Bästa 800kr jag nånsin spenderat. Har hållt för allt garagemekande med bil, fyrhjulingar och snöskotrar genom åren.
 
  • Gilla
Svetspinnen och 4 till
  • Laddar…
Har mest erfarenhet av ironside och där varierar det ganska mycket över sortimentet. Störst skillnad märkte jag på plastklubban/dead blow hammer där stanleys orangea är den bästa jag provat hittils. Köpte en ironside en gång men den slet jag ut på 2-3 månader med mitt vanliga användande, stanleyn brukar hålla 2 år.
 
P Prodigys skrev:
Har mest erfarenhet av ironside och där varierar det ganska mycket över sortimentet. Störst skillnad märkte jag på plastklubban/dead blow hammer där stanleys orangea är den bästa jag provat hittils. Köpte en ironside en gång men den slet jag ut på 2-3 månader med mitt vanliga användande, stanleyn brukar hålla 2 år.
Använder du plastklubban mycket? Till vad? Verktyg man använder sällan räcker väl ofta en enklare kvalite’ så länge det fungerar?

Jag använder Ironside hylssats på jobbet att koppla i och ur motorer och det är mitt bästa köp då satsen kostade 150kr på Ahlsell och gör sitt jobb.
 
Pappa köpte en billig hylssats från fjärranöstern någon gång i början på 80-talet. Den är bra.
Det mesta andra som jag har använt som kommer därifrån är ren skit. Inräknat många verktyg som det står Bahco och Stanley och Record på. Skit blir inte bra verktyg av att man byter namn på det.

Fast ibland kan man ha tur och därför finns det några få billigverktyg hos oss. Av modeller som andra har provat och som visade sig fungera.
 
  • Gilla
laban2 och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Använder du plastklubban mycket? Till vad? Verktyg man använder sällan räcker väl ofta en enklare kvalite’ så länge det fungerar?

Jag använder Ironside hylssats på jobbet att koppla i och ur motorer och det är mitt bästa köp då satsen kostade 150kr på Ahlsell och gör sitt jobb.
Jobbar som anläggare så plastklubban används nästan dagligen.
Slår ihop eller isär rör när man byter brunnar, knacka till plattor som är ojämna, ibland får den ersätta släggan när man använder huggmejsel, när man ska få loss något, rikta plåtar med mera.
I princip i alla lägen där man behöver slå på något som inte är gjort av metall eller av annan anledning är lite ömtåligare.

Ironsides klubba var så mjuk i plasten/gummit att den inte klarade tunna kanter utan fläktes upp ganska omgående. Stanleys klubba däremot kan man misshandla ganska duktigt innan höljet spricker.
 
Har bara erfarenhet av Iron-side och det är verkligen som ett lotteri. Vissa produkter är ju bara för skrotiga. Rappel deluxe. Köpte ut några borrsatser på kampanj och det var verkligen ett gud förbannat ögonblick. Fullkomligt värdelösa. Köpte ngn insexsats samma där kändes som kina-rappel.

har blivit väldigt reserverad mot såna fabrikat. Är ju iofs enkelt också när man har en enorm koncern som betalar fakturorna skulle man betala själv vore det kanske en annan sak.
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
när vart swedol en proffsbutik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.