Undrar om någon kan ge lite råd kring detta... Nybyggt hus där jag råkar ut för att det blir stora gropar i gräsmatten under den punkt där plåten över vindskivan slutar. Någonting gör att det blir en vattenstråle från den plåten och gröpar ur gräsmattan. jag ahr inte det problemet på framsidan så är det något som är felvinklat eller ska det vara så?

Takfot med plåtdetalj över vindskiva som orsakar vattenskada på gräsmattan nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är regn, dagg och annan form av vatten som droppar/rinner såpass att det blir gropar. Ser marken likadan ut på bak- och framsida? På vårt hus har vi små gropar på alla hörn där det finns gräsmatta (grusgången har vi av naturliga skäl inga sådana gropar i), har aldrig funderat kring om det skulle vara något fel. Har tänkt att det är en av naturlagarna.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Det är regn, dagg och annan form av vatten som droppar/rinner såpass att det blir gropar. Ser marken likadan ut på bak- och framsida? På vårt hus har vi små gropar på alla hörn där det finns gräsmatta, har aldrig funderat kring om det skulle vara något fel. Har tänkt att det är en av naturlagarna.
Det är inte bara det då pannornas över har den ena dalen som mynnar ut på plåten vilket gör att det blir lite vatten som säkert inte hinner svänga ner på pannorna. Jag kan inte detta om plåt men för mig verkar det konstigt att det blir såhär.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi hade samma problem fast att det blev en stor pöl på trädäcket. Klagade till husleverantören och deras plåtslagare fixade en liten extraplåt som styrde om vattnet snabbt och lätt. Kan fota när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Tack för era snabba svar!
Jag har inte detta problem på framsidan vilket förvånar mig lite. Anledningen till att det stör mig lite på baksidan är precis på en sådan "grop" vill jag placera robotklipparen. Dessutom lite tråkigt att aldrig få gräset att ta sig där.

Intressant att du fick det löst, @nyss ny husägare. Hoppas jag kan få det fixat också :)
 
Bocka upp 5mm av nederkant upp till plana biten på vindskivan, blir mindre bara någon mm längst upp mot vindskivan. Så gjorde plåtslagaren på fritidshuset och då rinner det mesta ned i hängrännan. Är du "petnoga" får du dra på lite svart färg på det grå.
 
Redigerat:
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
L Lund skrev:
Tack för era snabba svar!
Jag har inte detta problem på framsidan vilket förvånar mig lite. Anledningen till att det stör mig lite på baksidan är precis på en sådan "grop" vill jag placera robotklipparen. Dessutom lite tråkigt att aldrig få gräset att ta sig där.

Intressant att du fick det löst, @nyss ny husägare. Hoppas jag kan få det fixat också :)
Om det växer dålig, bildas en grop och du vill ställa roboten där, så skulle jag säga att problemet kommer lösa sig. Sätt ett enkelt tak över robotens parkering som lutar bort från huset så är det fixat.
 
  • Gilla
Snigelost
  • Laddar…
Så här löste de det hos oss. Inga problem längre.
 
  • Tilltäppning vid hörn på taket med hängränna och stuprör mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett takavvattningssystem med takränna och stuprör fäst vid ett hustak med bakgrund av himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske det inte avhjälper problemet, men man brukar väl vika ner änden på vindskiveplåten och inte bara lämna den rak.
Det ser lite B ut annars tycker jag.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Så här löste de det hos oss. Inga problem längre.
Jag har nog hellre gropar i gräsmattan än den plåten på taket…
 
  • Gilla
  • Haha
leifherlin och 11 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Jag har nog hellre gropar i gräsmattan än den plåten på taket…

Hahaha tyckte också det såg så fult ut på de inzoomade bilderna. Inget som syns på håll så som det hörnet är placerat med förstår absolut kommentaren! :crysmile:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Plåten är en aning för bred på den bilden.
Minska bredden så att landar "på väg" ner i dalen på takpannan.
Problemen uppstår när man använder vindskivebleck med samma bredd runt taken, blecken behöver olika mått eftersom pannorna oftast hamnar med dalen i olika mått från vindskivan.
Beställ ett av plåtslagaren och testa resultatet
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
M
L Lund skrev:
Undrar om någon kan ge lite råd kring detta... Nybyggt hus där jag råkar ut för att det blir stora gropar i gräsmatten under den punkt där plåten över vindskivan slutar. Någonting gör att det blir en vattenstråle från den plåten och gröpar ur gräsmattan. jag ahr inte det problemet på framsidan så är det något som är felvinklat eller ska det vara så?

[bild]
Plåten ska gå max till hängrännans centrum o sticka ut några mm för att skydda vindskivans ändträ,nu är det för långt utstick,därför rinner hängrännans regnvatten inte ner i hängrännan,
 
M
N nyss ny husägare skrev:
Så här löste de det hos oss. Inga problem längre.
Vackert var det inte,nu kommer regnvatten oxå droppa mot vindskivan o får således kortare livslängd.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Vackert var det inte,nu kommer regnvatten oxå droppa mot vindskivan o får således kortare livslängd.
Det med vindskivan låter ju inte bra. Var en välrenommerad plåtslagare från orten som gjorde det…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.