P
Håller på med renovering och rev i detta sega pappersliknande material. Är ni orolig för att det är asbest. Ska testa men eftersom det är helg undrar jag om någon känner tillit liknande material som sitter i väggarna (innanför panel) och som inte är asbest? Det är en gammal byggnad från sent 60-tal..
 
  • Närbild på slitet trä och reflekterande vatten under träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mögelskador under fönsterbräda med synlig kondens och fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vattenskada och mögel under träyta på byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är det inte asfaboard?
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Asfaboard eller tjärpapp brinner. Det andra glöder på sin höjd.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Svårt att se på bilderna, men det ser ut som något material med träfiber, asfaboard har föreslagits, jag skulle snarare gissa på tretex. Dock tror jag det är rätt ovanligt med tretex innaför panel, det sitter ofta på insidan av väggar. Men det ser ju också ut som det är målat? Asfaboard, däremot är rätt vanligt innaför panel på utsidan av huset. Asfaboard är en träfiberplatta som impregnenrats med tjärliknande material.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Rickard. Rickard. skrev:
Är det inte asfaboard?
Nej, det är tunnare, som tjock papp, lite seg, luktar inget.
 
P
H hempularen skrev:
Svårt att se på bilderna, men det ser ut som något material med träfiber, asfaboard har föreslagits, jag skulle snarare gissa på tretex. Dock tror jag det är rätt ovanligt med tretex innaför panel, det sitter ofta på insidan av väggar. Men det ser ju också ut som det är målat? Asfaboard, däremot är rätt vanligt innaför panel på utsidan av huset. Asfaboard är en träfiberplatta som impregnenrats med tjärliknande material.
Det är som papp som hänger ner på en panelbräda, sitter innanför panelen men sticker ut, ser ut som svart papp men lite brunare i.
 
P
H hempularen skrev:
Svårt att se på bilderna, men det ser ut som något material med träfiber, asfaboard har föreslagits, jag skulle snarare gissa på tretex. Dock tror jag det är rätt ovanligt med tretex innaför panel, det sitter ofta på insidan av väggar. Men det ser ju också ut som det är målat? Asfaboard, däremot är rätt vanligt innaför panel på utsidan av huset. Asfaboard är en träfiberplatta som impregnenrats med tjärliknande material.
Det är lite färg från panel som hamnat på pappret, det är inte asfaboard, det har vi under huset, detta är mycket tunnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.