Har ett hus där en äldre släkting tidigare eldat med olja i sin CTC 265.
Tänkte göra slut på de 500 liter som är kvar nu när han kilat vidare och jag tagit över huset.
Brännaren funkar som den ska men under oljepumoen (suntec) sitter två muttrar varav den ena droppar olja när brännaren är igång.
Det blir 3-4 l på en vecka som jag samlar upp i glasburkar..

Jag har försökt täta genom att gängtejpa och sätta en gummipackning på muttern men det droppar ändå. Vad kan man göra?
Nån som har någon aning? Jag kan inget om gamla oljebrännare.
 
T TBA76 skrev:
Har ett hus där en äldre släkting tidigare eldat med olja i sin CTC 265.
Tänkte göra slut på de 500 liter som är kvar nu när han kilat vidare och jag tagit över huset.
Brännaren funkar som den ska men under oljepumoen (suntec) sitter två muttrar varav den ena droppar olja när brännaren är igång.
Det blir 3-4 l på en vecka som jag samlar upp i glasburkar..

Jag har försökt täta genom att gängtejpa och sätta en gummipackning på muttern men det droppar ändå. Vad kan man göra?
Nån som har någon aning? Jag kan inget om gamla oljebrännare.
har du bild på spektaklet?
 
K Kurtivan skrev:
har du bild på spektaklet?
Ska fixa bild så får vi se om någon begriper mitt problem :)
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
T TBA76 skrev:
Har ett hus där en äldre släkting tidigare eldat med olja i sin CTC 265.
Tänkte göra slut på de 500 liter som är kvar nu när han kilat vidare och jag tagit över huset.
Brännaren funkar som den ska men under oljepumoen (suntec) sitter två muttrar varav den ena droppar olja när brännaren är igång.
Det blir 3-4 l på en vecka som jag samlar upp i glasburkar..

Jag har försökt täta genom att gängtejpa och sätta en gummipackning på muttern men det droppar ändå. Vad kan man göra?
Nån som har någon aning? Jag kan inget om gamla oljebrännare.
Kolla noga så inte läckaget är ovanför muttern och rinner ner och droppar från den?
T TBA76 skrev:
Har ett hus där en äldre släkting tidigare eldat med olja i sin CTC 265.
Tänkte göra slut på de 500 liter som är kvar nu när han kilat vidare och jag tagit över huset.
Brännaren funkar som den ska men under oljepumoen (suntec) sitter två muttrar varav den ena droppar olja när brännaren är igång.
Det blir 3-4 l på en vecka som jag samlar upp i glasburkar..

Jag har försökt täta genom att gängtejpa och sätta en gummipackning på muttern men det droppar ändå. Vad kan man göra?
Nån som har någon aning? Jag kan inget om gamla oljebrännare.
T TBA76 skrev:
Ska fixa bild så får vi se om någon begriper mitt problem :)
 
L L A Axelsson skrev:
Kolla noga så inte läckaget är ovanför muttern och rinner ner och droppar från den?
Här ser man pannan. CTC 265. Sen nån mojäng på sidan som heter Suntec där en skruv under droppar. Blir 3l på en vecka när jag samlat upp det.

CTC 265 panna med intilliggande Suntec-mojäng och synlig vattenläcka på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CTC 265 panna med tillhörande Suntec mojäng, skruv synlig där droppar samlas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CTC 265 panna med Suntec-mojäng och skruv som droppar olja, närbild på maskindetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Suntec pump på en CTC 265 panna med en läckande skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att torka rent runt om där så kan du lättare se varifrån det läcker.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hur går det med läckaget?
 
L L A Axelsson skrev:
Hur går det med läckaget?
Droppet kommer från den muttern som det sitter en droppe på i bilden.
Gett upp och satt en långpanna under som jag får tömma tillbaka i tanken var fjärde dag.
Ska ha in annat värmesystem men irriterande att det stinker eldningsolja i hela källaren nu ett tag då.
 
Det som du kallar för mutter ser ut att vara en plugg, den tätas förmodligen med en koppar eller aluminiumbricka. Gummibricka fungerar ej. Gängtejp kan fungera om den är rätt applicerad. Det finns säkert någon bra information om det på YouTube. Det räcker med bricka eller gängtejp som tätning inte både och.

Om man tittar på pluggen strax till vänster så ser det ut som att man kan skönja en aluminiumbricka på den.
Kolla så att tätytorna mellan plugg och bricka och mellan bricka och pump inte är skadade om det nu används en bricka. Att det skulle vara en spricka i godset i anslutning till pluggen känns långsökt.

Jag utgår från att du har konstaterat att läckaget kommer från pluggen, en spegel och ficklampa kan vara bra om det är trångt att komma åt att se.
 
  • Gilla
TBA76
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Det som du kallar för mutter ser ut att vara en plugg, den tätas förmodligen med en koppar eller aluminiumbricka. Gummibricka fungerar ej. Gängtejp kan fungera om den är rätt applicerad. Det finns säkert någon bra information om det på YouTube. Det räcker med bricka eller gängtejp som tätning inte både och.

Om man tittar på pluggen strax till vänster så ser det ut som att man kan skönja en aluminiumbricka på den.
Kolla så att tätytorna mellan plugg och bricka och mellan bricka och pump inte är skadade om det nu används en bricka. Att det skulle vara en spricka i godset i anslutning till pluggen känns långsökt.

Jag utgår från att du har konstaterat att läckaget kommer från pluggen, en spegel och ficklampa kan vara bra om det är trångt att komma åt att se.
Efter mycket om och men så fick jag tätat läckan. Packningen till pumpen var dålig så jag gjorde en ny och satte dit. Huxflux inget dropp.
Nu kan jag bränna resten olja två kalla vintermånader.
En pumplocketikett från SUNTEC och en nygjord packning, placerade på ett väderkartutsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny packning monterad på pump för att stoppa läckage, ingen dropp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny packning installerad på pump för att tätta läckan, inget mer dropp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny packning monterad på en SUNTEC oljepump för att stoppa läckan, inga synliga droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
T TBA76 skrev:
Efter mycket om och men så fick jag tätat läckan. Packningen till pumpen var dålig så jag gjorde en ny och satte dit. Huxflux inget dropp.
Nu kan jag bränna resten olja två kalla vintermånader.
[bild] [bild] [bild] [bild]
´Bra att du återkopplade om konstaterat och åtgärdat fel. Vi som läser kan lära oss av det.
 
  • Gilla
TBA76 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.