Jag planerar att bygga till en dusch på toaletten och samtidigt dra om avlopp och vatten. Det är betongbjälklag i form av U-fundament. Man har valt att fylla upp U-fundamenten delvis med sand för att sedan gjuta en "platta" på detta (jag antar att man fyller upp med sand för det inte ska gå åt så mycket betong). Avloppsrören går ned i gjutet och ner i sanden. Jag kommer behöva bila upp i betongen för att dra nytt avlopp i duschen.

Till frågan: Är det vanligt att man använder sig av detta byggsätt med sand? Kan jag göra likadant när jag drar nya avlopp så att det inte går åt så mkt betong? Vilken typ av "betong" ska jag använda?

Tacksam för alla tänkbara ideer och svar.
 
Ja, det är ganska vanligt. Du kan lägga rören i sanden som tidigare.

Använd ett snabbt golvbruk om du inte vill vänta i en månad eller mer efter gjutningen, vilket krävs om du använder vanlig betong. Ardex A34 mix är ett exempel på lämplig produkt, man kan jobba vidare efter 24 timmar. Prima/slamma först enligt leverantörens anvisningar.
 
Tack för snabbt svar. Kan jag gjuta ihop det med den gammla betongen? Mitt planerade duschrum ligger i en gammal garderob som angränsar till toaletten. Där har jag inte detta betonggolv, kan jag gjuta ihop en ny "kaka" med den gammla?
 
Jepp, det går bra. Det är alltså där den nya möter den gamla betongen som man primar eller slammar.
 
Tack! då vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.