T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen plånbok alls. Ett kreditkort i vänstra byxfickan och 1000 kr kontant i höger byxfickan. Går inte att förlora eller stjäla.
Inget körkort med?
 
På trettio år har jag blivit poliskontrollerat två gånger. Körkortet ligger i bilen ifall man ska hämta ut ett paket.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå pass: jag har ett svagt minne från flera år sedan att det var en diskussion om att pass inte godtogs som id på många ställen (i Sverige).
Någon som kommer ihåg?
 
C cpalm skrev:
:surprised:
Ytterligare ett steg mot total samhällskollaps med tanke på att det är > 6 månaders väntetid hos polisen för att ens ansöka om pass/ID-handling.
Och sen ca 10 veckor för att få passet...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
:surprised:
Ytterligare ett steg mot total samhällskollaps med tanke på att det är > 6 månaders väntetid hos polisen för att ens ansöka om pass/ID-handling.
Det skapar också problem om man vill ha en backupid. (Antag att man inte vill använda kk eller pass för det.)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå pass: jag har ett svagt minne från flera år sedan att det var en diskussion om att pass inte godtogs som id på många ställen (i Sverige).
Någon som kommer ihåg?
Ja, så har det varit. Vissa krävde SiS-märkt ID, vilket inte passet var.
Därför lite märkligt att Svenska Bankföreningen nu är inne på att göra precis tvärtom.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
id kortet man söker hos polisen gäller i eu och kostar 100 kr i sommar
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det är alltid bra att ha en extra ID-handling och lite kontanter hemma. Ett tag hade jag ett extra bankkonto. Dels för att jag handlade en del från utlandet och då ville jag ha ett konto som jag bara förde över på när jag skulle göra transaktioner. Om man måste köra bil så måste du även kunna identifiera dig. Inte alla affärer som ger krita eller accepterar Swish.
 
W WFD skrev:
Om man måste köra bil så måste du även kunna identifiera dig
Varför det? Sist jag blev stoppat av polisen frågade dom bara efter personnummer och knappade fram allting. Att jag inte hade körkortet med mig blev bara en axelryckning. Dom gör ändå en fullkontroll baserad på personnummer.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför det?
De kan utfärda böter om du inte har körkortet med dig, åtminstone om du inte kan identifiera dig på annat sätt.
Men att identifiera sig genom att muntligt uppge sitt personnummer tror jag knappast går hem generellt.
 
Jag blev stoppad för några år sedan och var tvungen att fråga om dom inte ville se körkortet. Svaret jag fick var typ:
- Vi har redan fått upp körkortsbilden för ägaren till bilen på vår dator och ser att det är du på bilden. Körkort är så enkla att förfalska, så dom brukar vi inte fråga efter.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Som Cpalm skriver så kan dom ge böter om man inte kan identifiera sig. Men visst, jag har lyckats glömma plånboken hemma. Hade tur att jag hade mitt GolfKort i bagen och där stod mitt namn och sex första siffrorna i personnumret. Polisen tittade på mig som om jag kom från en annan planet innan han suckade djupt, muttrade något ohörbart innan han sa .. försvinn.

Hittade det här bara för att det är kul ...

Totalt finns det fyra fall då polis får kräva legitimation av en okänd person:
Vid skälig misstanke om brott enligt 24 kapitlet 2 § rättegångsbalken.
Vid intressekontroll enligt 9 kapitlet 2 § utlänningslagen.
När man kör fordon som kräver behörighet enligt 3 kapitlet 15 § körkortslagen.
Det som kallas polisiering enligt 14 § polislagen.

Om ingen av dessa fyra omständigheter är aktuella kan alltså polisen inte kräva att du legitimerar dig.

Hamna hos polisen som "okänd"

Det är endast då du misstänks för ett brott och vägrar legitimera dig som polisen kan omhänderta dig och sedan försöka identifiera dig. Du kan alltså hamna hos polisen som "okänd", men de kommer med stor sannolikhet att kunna identifiera dig efter att du blivit omhändertagen. Enligt 16 § andra stycket polislagen ska polisen frige den omhändertagna så fort den har identifieras. Annars får en person max omhändertas i 6 timmar eller 12 timmar om det finns väldigt starka skäl till att personen identifieras.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför det? Sist jag blev stoppat av polisen frågade dom bara efter personnummer och knappade fram allting. Att jag inte hade körkortet med mig blev bara en axelryckning. Dom gör ändå en fullkontroll baserad på personnummer.
Oj, jag har hört att man får 500 kr i böter om man blir stoppad utan körkort... Min frus körkort gick ut för två år sedan något de upptäckte på banken när hon skulle lösa in en check. Först blev de helt ställda och sa att det absolut inte gick att lösa in med ett gammalt körkort, sen kom den en äldre kassörska och sa att det är klart det går, hon ser ju så ärlig ut....

Men det blev ju brått att fixa nytt!
 
  • Haha
Modig
  • Laddar…
I Finland får de inte utfärda ID-kort om man inte har giltigt pass och har man inte giltigt ID-kort får de inte utfärda ett pass. Båda kostar en hel del pengar.
Med resultatet att en stor del av befolkningen skiter i hela rumban och är utan pass och utan ID-kort. Vilket tvingar myndigheterna att se mellan fingrarna. Slutet gott allt gott.

Jag har ett pass som gick ut för cirka 10 år sedan undangömt här hemma. Att förevisa om ID-kortet försvinner. Helt olagligt men kräver de giltigt pass får de banne mig betala kostnaderna för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.