Vi satt och spånade på att skaffa kamin till markplan då vi bara har en i källaren som värmer knappt märkbart.

Men insåg efter lite läsning att det knappast påverkar varmvattnet.

Vi kör idag elpatron i gammal oljepanna. Är livrädd att bli ruinerad under kommande vinter.

Ca 100 kvm plus källare. Inget tilläggsisolering. Från 1967. Vattenradiatorer. Tvåglasfönster. Termostat på enstaka radiatorer.

Vi tittade redan i början på att sätta in fjärrvärme men många säger att det blivit lika dyrt och inte lönar sig i längden med återbetalning.

Kommunen här skulle ta ca 60 000 för installation, sen tillkommer månadskostnad och förbrukning.

Sen var alternativet LVP, men det blir som med kaminen misstänker jag, dvs påverkar inte varmvattnet.

Luft vatten värmepump var en möjlighet. Men en himla investering. Sett paket på ca 90-110 000.

Har ärligt talat ingen aning om hur vi ska gå vidare. Min gubbe säger att vi inte har råd med nånting, men frågan är hur en elräkning på 10-15000 i månaden är i jämförelse...
 
Luftvattenvärmepump kostar nog ca 120-140 tkr inkl installation i dagens läge. Blir det för mycket pengar så ger en luftluftvärmepump väldigt mycket värme för pengarna även om varmvattnet inte kan värmas. En LLVP kostar ca 20-25 tkr inkl installation. I källaren kan ni ju ha det ganska svalt(?) om ni inte sätter en LLVP där också. Har ni slutat elda olja helt ska man helst isolera pannan mot skorstenen då det är ganska stora värmeförluster den vägen.
 
J Josth skrev:
Luftvattenvärmepump kostar nog ca 120-140 tkr inkl installation i dagens läge. Blir det för mycket pengar så ger en luftluftvärmepump väldigt mycket värme för pengarna även om varmvattnet inte kan värmas. En LLVP kostar ca 20-25 tkr inkl installation. I källaren kan ni ju ha det ganska svalt(?) om ni inte sätter en LLVP där också. Har ni slutat elda olja helt ska man helst isolera pannan mot skorstenen då det är ganska stora värmeförluster den vägen.
Vi har aldrig använt olja för uppvärmning. Vet inte när förra ägaren slutade elda, osäkert om det är isolerat. Det enda jag sett är en himla massa sot i rökröret och botten på skorstenen. Går det att avgöra om det är isolerat?

Jag hade nån tanke på att sätta in en pelletsbrännare där som alternativ men är ju en kostnad och vad jag hört så har pelletspriset gått upp ganska mycket.

Får en känsla av att varmvattnet i sig drar ganska mycket på elen. Min andra hälft tycker om att duscha varmt och det går åt mycket energi till det. Sen är det ju klart att det blir lite onödigt att stå och värma upp pannan med varmvatten under den tid när varmvattnet inte används. Är nån tank i pannan men en vvb kanske hade varit bättre?
 
Om pannan är isolerad mot skorstenen ska man absolut kunna se i så fall. Men viktigt att oljebrännaren är bortkopplad från el/olja så ingen sätter igång oljeeldning av misstag då.

Priset på pellets har gått upp men det fortfarande förmånligt att värma med pellets fast det är ganska mycket pyssel såsom att bära och fylla samt aska ur. Det är heller inte alla pannor som passar med pelletsbrännare.

Om pannrummet känns varmt när den bara går på el-patronen så är pannan ganska dåligt isolerad. En modern varmvattenberedare är välisolerad.
 
J Josth skrev:
Om pannan är isolerad mot skorstenen ska man absolut kunna se i så fall. Men viktigt att oljebrännaren är bortkopplad från el/olja så ingen sätter igång oljeeldning av misstag då.

Priset på pellets har gått upp men det fortfarande förmånligt att värma med pellets fast det är ganska mycket pyssel såsom att bära och fylla samt aska ur. Det är heller inte alla pannor som passar med pelletsbrännare.

Om pannrummet känns varmt när den bara går på el-patronen så är pannan ganska dåligt isolerad. En modern varmvattenberedare är välisolerad.
Nja varmt är det inte i pannrummet direkt. Hade definitivt behövt en radiator där inne. Är nästan rädd att pannan kyls av från kylan i pannrummet men kanske bara en myt.

Rökröret sitter ju kvar mot murstocken från kaminen. Jag har varit på väg att montera bort och mura igen hålet men sen kom ju pellets på tal.

Vattenmantlad kamin kanske vore något, så länge det finns ved att tillgå men kanske blir samma jobb som med pellets...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.