nikasp
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Otrevlig? Det är inte jag som sagt åt någon att äta skit...

Vet inte riktigt vilka av dessa personangrepp som är värda att besvara, så jag tar kortversionen:
Jag äger ingen raggarbil, däremot ett rätt stort grönsaksland. Och sista gången jag hade en rejäl kagge var när jag väntade tvillingar.

Dra nu i några gipsskruv i nån gammal kåk åt mig också ;).

Tillägg: det blev alltså bortmodererat, det jag citerar.
Tror liknelsen åkte rakt över huvudet, därav otrevligheterna.
 
  • Gilla
Rambolina och 6 till
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Mja. Det får stå för dig. Jag har tidigare hållt på med restaurering. Men totalt ändrat åsikt kring detta.
Väldigt få vill ha lerklinkning eller pärlspont nuförtiden. Väldigt få vill leva o bo som på 1800 talet när det kommer dit.
Man kan absolut göra huset modernt invändigt utan att skämmas. Dessutom utan att krångla till det. För det lär bli mer än krångligt ändå. Jag jobbar som snickare sen 14 år tillbaka. Väääldigt sällan folk vill bevara gamla torp som de var för 100 år sen.
Döda material är kanon
Vi i vår renovering av torpet har blandat gammalt och nytt, men absolut inget gips!!!!
Snyggt, men inte i ett torp med värdighet, som någon skrev;-)
 
Av bilderna att döma ser det troligtvis ut att torpet är utsatt för röta o mögel , säger bara mycket gammalt virke byta säkert behöva gräva ur grund när alla golv är utrivna lägga ny dränering runt hus. Vill man därefter kunna nyttja detta hus en större del av året blir det till bygga utifrån dagens normer bara kolla på dagens elpriser. Bor själv i torp med anor från 1853 mycket charm viss renovering
 
April Skies April Skies skrev:
Vi har köpt ett torp som vi skall renovera. Våran plan är att först och främst få ordning på taket, laga alla trasiga fönster och att få igång den gamla skorstenen. Efter detta blir det lagning av skador på timmerstommen samt nytt golv på nedervåningen mm. Eller så har vi gett upp vid det laget. Vem vet. Lagning av timmerstommen och skorsten planerar vi att leja bort.

[bild] [bild] [bild]
Vad fick ni betala för det där?
 
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Vad fick ni betala för det där?
Detta är där min svåger är uppväxt som vi endast haft som sommarställe många år men efter skilsmässa har jag bott permanent ca 3 år, som jag skrev utifrån bilderna måste man förstå kan finnas mycket göra o just detta med röta-mögel. Vi har gjort en hel del jobb under alla år och då får man inte glömma detta hus har aldrig stått obebott under längre tid än under vinterhalvåret efter hans föräldrar gått bort
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Härligt kommer slutresultatet att bli. Ditt hus, dina ideer och regler.
 
  • Gilla
Piapion och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt!
Hoppas att ni behåller charmen med enkupigt tegel, timmer, englasfönster och pärlspont.
Har själv letat efter liknande objekt, men många är redan förstörda med plåttak, gipsväggar, moderna kök och inredning.

Lycka till!
 
T tbear skrev:
men många är redan förstörda med plåttak
Så många gamla hus som räddats av täta plåttak de senaste 70 åren, inte vackert men funktionellt

I dag kan man ju med fördel använda samma mtrl som när huset en gång byggdes, lertegel, spännpapp och kalkbruk är utmärkta mtrl som förtjänar en renässans när någon med tid och intresse kan ägna sej åt ett sedan länge eftersatt hus.
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Först och främst: Grattis till ett intressant projekt och lycka till!!! Jag älskar dessa fina gamla stugor byggda under svåra omständigheter av duktiga hantverkare. Men jag pratar inte så högt om det med mina kollegor, för jag är arkitekt och borde väl vara modernist?

Några råd på vägen: Läs på ordentligt om renovering av gamla hus. Jag själv plöjde "Så renoveras torp och gårdar" skriven av Hidemark m.fl. när jag hade en gammal timmerstuga som jag renoverade. Det finns säkert andra böcker också. Undvik nya (=främmande) material, räta inte upp sneda golv ,väggar och tak. Lägg riktigt tegel på taket - finns begagnat att köpa. Falu rödfärg. och så vidare. Lycka till!
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
jag är arkitekt och borde väl vara modernist?
Arkitekter är väl bara modernister för andras pengar och avseende andras boende och liv. Det är ett ekonomiskt val, inte ett estetiskt. Kolla bara hur dina kollegor bor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
April Skies April Skies skrev:
Vi har köpt ett torp som vi skall renovera. Våran plan är att först och främst få ordning på taket, laga alla trasiga fönster och att få igång den gamla skorstenen. Efter detta blir det lagning av skador på timmerstommen samt nytt golv på nedervåningen mm. Eller så har vi gett upp vid det laget. Vem vet. Lagning av timmerstommen och skorsten planerar vi att leja bort.

[bild] [bild] [bild]
Ska bli intressant att följa.
Glöm inte bort att uppdatera, gärna dagligen men kanske veckovis. Naturligtvis anpassas det efter omständigheterna, följ bara det naturliga flödet och fotografera mycket. Man behöver inte lägga upp varje bild, men kan ibland vara bra för eget bruk.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Arkitekter är väl bara modernister för andras pengar och avseende andras boende och liv. Det är ett ekonomiskt val, inte ett estetiskt. Kolla bara hur dina kollegor bor.
Tack för dina fördomar, men i den här tråden ska vi väl prata om hur man renoverar gamla torp?
 
  • Gilla
Filuran och 3 till
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
Tack för dina fördomar, men i den här tråden ska vi väl prata om hur man renoverar gamla torp?
Ja, och jag skrev bara att du inte behöver skämmas för dina åsikter att TS gör något gott, min uppfattning är rent av att dom delas av stora delar av din yrkeskår. Att dagens byggnadsval till stora delar är baserade på ekonomiska snarare än estetiska hänsyn är något dom arkitekter jag känner delvis beklagar, men lär sig leva med eftersom att dom likt alla vi andra måste äta.

Därmed inte sagt att det inte finns dom som tycker om glas och betong, men sällan enbart. Så i mina ögon är det du som är fördomsfull mot din yrkeskår, inte jag.

Ber TS om ursäkt för OT-urspårningen.
 
Spännande projekt!
Det ser ju rakt ut, så det kan ju inte vara så illa. Har sett att det är vanligt att byta ut nedersta varvet. Om det behöver göras är det smart att samtidigt försöka höja upp lite så att man får en rejälare grund och därmed bättre utrymme för isolering. Golvisolering gör oerhört mycket för välbefinnandet vintertid.
 
Redigerat:
S Snicklas skrev:
Så sade även min far ang gips. Men en annan som är något yngre tycker tvärtom. Jag hade absolut gipsat väggarna. Att renovera a la 1800 tal är kanske en charm men ack så omodernt
alla dagar i veckan skulle jag pappspänna väggar och tak istället för gipsskivor i ett 1800-talshus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.