Hej , jag undrar om man kan måla på gammal torr panel ? Panelen är från 70 talet och jag har inte kunskap eller råd att panela om, men tänkte att en om målning klarar jag själv. frågan är om det ens går med så gammal och skadad panel.
Det är panel på garaget. Skugga på brun träpanel med vågig profil och gröna bladväxter i det nedre hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkbruna träpaneler på en vägg med synlig skada och gula fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brun trädörr med slitage och en larmdekalskylt från Verisure.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Måla på!
Panelen kan du även bara olja in, gärna två gånger. Borsta av med stålborste först.
Tycker fönstret ser ut att vara i sämre skick än panelen?
 
Tack snälla Åsa för svar. Då ska jag göra det och det ska bli kul. Ja fönstret behöver bytas.
Bra att du sa jag ska använda stålborste. tack igen
 
Åsa Lund
När du kan sticka in en knivspets uppemot 1cm in i träet måste det bytas, annars duger det några år till
Vi har panel på vår sommarstuga som oljats en gång per år i 50 år, och den är hur fin som helst.
Brun träpanel på en sommarstuga med en dörr, kontrasterande mot välvårdade gråsvarta trästockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spar pengar. Kitta om fönstret istället. Olja och måla.
 
  • Gilla
L8. och 2 till
  • Laddar…
Färgval är extremt viktigt, ta reda på vad det varit innan och fortsätt med det. Det ser inte ut som "plastfärg", då ska du inte ha det nu heller. Är det slamfärg, fortsätt med det, är det olja eller oljebaserad färg, fortsätt med det. Byt inte...
 
  • Gilla
L8.
  • Laddar…
Åsa Lund
imported_Benno imported_Benno skrev:
Spar pengar. Kitta om fönstret istället. Olja och måla.
Fönstret saknar kitt nertill utan har istället en glaslist av aluminium. Riktigt dålig konstruktion tyvärr, inte lönt att laga.
Plocka ut eländet inkl karm och sätt in ett fast fönster/parti från Byggmax eller nåt istället. Lasera det brunt och olja sedan det också.
 
  • Gilla
L8.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.