F
Ska köpa laddbox och funderar lite över lastbalansering. För Easee Home säljs ju Equalizer. Men problemet är att jag letar efter sätt att övervaka min elkonsumption till min server som kör Home Assistant. Så kopplar jag in den lastbalanseraren i min HAN port kan jag ju inte koppla in en annan dosa där för att skicka det till min Home Assisant. Tibber Pulse P1 har ju dock lastbalansering för Easee och det finns ju en Tibber integration i HA Någon som har erfarenhet av det? Finns det andra mer öppna lösningar man kan kanske använda?
 
Vad jag förstår så är HAN-porten inget annat än en enkelriktad RS232-port. Därför lär det gå utmärkt att sätta en splitter där du kan koppla in flera enheter.
Har enheterna inte egen strömförsörjning så får du naturligtvis se till att inte överstiga tillgänglig ström eller ordna med egen strömförsörjning.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Easee equalizer är ingen lastbalanserare, det är en effektvakt. Den ger signal till laddboxen att minska effektuttaget på samtliga faser så att inte säkringarna löser.
En lastbalanserare jämnar ut belastningen mellan faserna. T ex om ugnen sätts på så balanseras belastningen så att laddning kan fortsätta med bibehållen eller bara lite minskad effekt
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
jlind74 jlind74 skrev:
Vad jag förstår så är HAN-porten inget annat än en enkelriktad RS232-port. Därför lär det gå utmärkt att sätta en splitter där du kan koppla in flera enheter.
Har enheterna inte egen strömförsörjning så får du naturligtvis se till att inte överstiga tillgänglig ström eller ordna med egen strömförsörjning.
Hmm okej, det här finns ju, kanske kan vara något?
https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/


J Jan_G skrev:
Easee equalizer är ingen lastbalanserare, det är en effektvakt. Den ger signal till laddboxen att minska effektuttaget på samtliga faser så att inte säkringarna löser.
En lastbalanserare jämnar ut belastningen mellan faserna. T ex om ugnen sätts på så balanseras belastningen så att laddning kan fortsätta med bibehållen eller bara lite minskad effekt
Frågan är om jag egentligen behöver det? I dagsläget kör vi bara några mil per dag så har således ställt in rätt låg effekt på nuvarande laddare. Man borde väl kunna köpa laddbox utan och sedan komplettera om man behöver det?
 
jlind74 jlind74 skrev:
Vad jag förstår så är HAN-porten inget annat än en enkelriktad RS232-port. Därför lär det gå utmärkt att sätta en splitter där du kan koppla in flera enheter.
Har enheterna inte egen strömförsörjning så får du naturligtvis se till att inte överstiga tillgänglig ström eller ordna med egen strömförsörjning.
Det är absolut ingen RS232-port, men det går bra att splitta den med en aktiv splitter. Finns färdiga att köpa.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.