Hej jag undrar om mina el siffror är normala i rådande situation eller om jag betalar mer än andra? Så här ser det ut i juni. Kan jag ändra något för att komma undan billigare? Byta avtal, leverantör? Eon är väl inte billigast? Bor i södra Sverige.


Det här betalar du för
Elnätsabonnemang månadsavgift, 462,50 kr
Elöverföring, 234 kWh à 24,25 öre
Energiskatt, 234 kWh à 45,00 öre
Totalt E.ON Energidistribution AB 624,55 kr
Elavtal årsavgift, 660 kr, 30 dagar
El, rörligt pris, 234 kWh à 234,08 öre
På förra fakturan var priset per kWh 183,35 öre. Totalt E.ON Energilösningar AB 601,99 kr
Öresutjämning
Belopp att betala
Varav moms 25%

462,50 kr
56,75 kr
105,30 kr
54,25 kr
547,74 kr
0,46 kr
1 227,00 kr
245,31 kr
 
Det är tyvärr bara att böja sig fram och ta emot fakturan. Den enda posten du kan påverka är:
El, rörligt pris, 234 kWh à 234,08 öre
Men det är svårt att hitta någon som är mer än några enstaka ören billigare.

Det enda du kan göra är att minska din förbrukning, men 250 kWh på en månad är redan så lite så det är svårt att hitta några enkla saker att spara på.
Alternativt koppla bort dig från elnätet och bli självhushållande.
 
Kasnke gå bytta elhandelsavtal, när går de ut?
Bruka få lite billigare första året som ny kund, anars är ju förbrukningen rätt låg.
Bor du själv och kan nyttja el på udda typ natten så kan elavtal som tibber vara fördelaktigt där man betalar spotpriset när man använder och inte ett rörligt snitt över månaden.

Typ Diska, laga mat, och tvätta på natten, höja tempen på natten etc
 
Man ska inte ha rörligt elavtal hos Eon, i princip alla andra är billigare.

Abbonemanget och dess avgifter (E.ON Energidistribution) är exakt samma som jag har.
 
D
useless useless skrev:
Det är tyvärr bara att böja sig fram och ta emot fakturan. Den enda posten du kan påverka är:
El, rörligt pris, 234 kWh à 234,08 öre
Men det är svårt att hitta någon som är mer än några enstaka ören billigare.

Det enda du kan göra är att minska din förbrukning, men 250 kWh på en månad är redan så lite så det är svårt att hitta några enkla saker att spara på.
Alternativt koppla bort dig från elnätet och bli självhushållande.
Årsavgiften på 660 kr borde också gå att påverka.
 
D Drömtroll skrev:
Årsavgiften på 660 kr borde också gå att påverka.
Det tror jag när jag ser det, det är ju där dom tjänar pengar utan motprestation.
 
D
D Dilato skrev:
Det tror jag när jag ser det, det är ju där dom tjänar pengar utan motprestation.
Jag menade inte "påverka" som i att förhandal med EON, men det kan finnas andra leverantörer med lägre fasta avgifter. Om det löner sig eller inte att byta beror på TS totala förbrukning, avtalsform m.m.
 
Årsavgiften går absolut att påverka. Jag ringer vattenkraft varje år och gnäller lite så försvinner den i ett år. Annars säger jag bara att jag byter. Det är oftast den dom kan spela med för nya kunder.

Annars är det nog bara tacka och ta emot den fakturan. Ser normal ut
 
D Droynas skrev:
Årsavgiften går absolut att påverka. Jag ringer vattenkraft varje år och gnäller lite så försvinner den i ett år. Annars säger jag bara att jag byter. Det är oftast den dom kan spela med för nya kunder.

Annars är det nog bara tacka och ta emot den fakturan. Ser normal ut
Vattenfall menar jag så klart
 
November 2021 - 5457 kr totalt - Svealands elbolag - 2628 kr + eon - 2829 (16A - 4105 KWh)

November 2022 - 10278 kr totalt - eon - (25A - 3948 KWh)

Elnätsområde Nord - 2 (Hammarstrand)

ÄR DETTA MÖJLIGT?

* Vi flyttar till Skellefteå Kraft från 1 december. Jag hoppas att få se ett litet sparande nästa räkning.
 
Bara utökningen från 16A till 25A kostar väl en del också?

Men ja, de höga priserna förra vintern började väl först i december (det var iaf från december som kompensationen räknades)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.