Ifjol målade vi om huset och fick flera liter färg över. I dag ägnade jag en hel kvart åt att bända upp locket för att komma åt den resterande färgen och måla en del andra smådetaljer. Locket bar efteråt tydliga spår av den irritation jag med framgång byggt upp under nämnda kvart och jag tvivlar på att det nu sluter lika tätt. I färgaffären ser jag hur de öppnar den nya färgpytsen på en sekund med en liten metallduppeditt men hur i all världen är det tänkt att man ska få upp locket när man använt burken några gånger, utan att i fullt utblommat raseri öppna den med slägga och mejsel?
 
  • Gilla
TomBombadill
  • Laddar…
Jag vet inte, gör som du. :mad:
Torka av kanten på burken innan man stänger gör risken att locket fastnar mindre.
Men om locket blir alldeles förstört går det faktiskt att köpa ett nytt i välsoretrade färgaffärer.
Annars brukar man kunna forma tillbaka det någorlunda med hammaren när man stänger det......
 
Tag med vänster hand tag om en hovtång med vilken du kniper tag i lockets kant: Med höger hand hamrar du på hovtångens huvud underifrån (dvs.jäms med färgburkens sida nedifrån och upp). Efter ett tag så släpper locket utan att du har fått några bändmärken. Funkar på stora färgburkar. Bänd aldrig med skruvmejsel i kanten, för då sluter locket inte tätt sedan. Det underlättar om du gör rent från färg innan du satte på locket.
 
Låter som en bra metod, ska testa den imorgon när jag ska måla lite till. Jag hade dock redan gått ifrån metoden med skruvmejseln. Den senaste burken öppnade jag med en flasköppnare vänd bakfram... :)
 
använder man hovtång, har man snart klämt sönder locket. Använd en spackelspade, längs med locket, sätt stålet i lockets kant och knacka med hammaren på motsatta sidan stålet. man kan inte räkna med att locket flyger upp, utan knacka på spackeln medan man för denna runt locket en bit
 
saturnus skrev:
använder man hovtång, har man snart klämt sönder locket. Använd en spackelspade, längs med locket, sätt stålet i lockets kant och knacka med hammaren på motsatta sidan stålet. man kan inte räkna med att locket flyger upp, utan knacka på spackeln medan man för denna runt locket en bit
PS Fick tipset om hovtång av en gammal målarmästare för 20 år sedan. Skulle kanten bli lite uppåtböjd så går det ner när man sedan slår fast locket med hammare igen. Obs man ska inte använda hovtången till att klämma o bända med, utan bara till att greppa i kanten så att man har något att knacka på.

Stålspackel går säkert också bra. En skillnad jag kan tänka mig är att den inte håller fast burken. Är det en burk med bara lite färg kvar i som locket sitter mycket hårt på så flyger burken all världens väg. Oftast håller jag burken fritt svävande (med hjälp av hovtången) för att kunna knacka med rejäla slag på hovtången. Sedan får man naturligtvis sätta ner den när man märker att locket börjar släppa ........
....alla sätt är bra utom dom dåliga.... ;-)
 
Hej femtummar.
Skicka mej din adress på privatsidan så skickar jag en burköppnare till dig!
Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.