F Furan13 skrev:
Skulle vilja varna alla för att använda mockfjärds. Flera månader försenad leverans. Dyker inte upp till avtalade tider. Drar lögner om att de ringt (vilket är ju ganska lätt att se med mobiltelefon). Aldrig stött på ett sämre företag.
Då jag känner folk som jobbat för Mockfjärd fönster så har det väll fungerat när/där dom har egna montörer men på dom flesta ställen (kanske överallt nu) så anlitar dom andra firmor för monteringen.
Eftersom det blir "vem gör det billigast" situation så är risken stor att det blir skit av allt.
Fönstrens är det inget fel på iaf.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
Så otroligt sorgligt det är med alla dessa fönsterbyten när folk slänger ursprungliga träfönster med valsat glas och sätter in nya fabrikstillverkade med kort livslängd som håller cirka 40 år och därefter bygger på sopberget. Det finns mängder av myter med varför det påstås vara en god ide att slänga hantverksmässigt framställda kärnvirkesfönster och sätta in nya av plast eller aluminium. Vill man bli påläst gör man klokt i att läsa här https://renoveringsraseriet.se/fonster/
 
  • Gilla
NSTRM och 7 till
  • Laddar…
Bytte fönster för ca 20 år sedan. Har inga problem. Är helnöjd med mina fönster fast det var lite jobbigt att själv byta fönster. Monterade vinkeljärn så att fänstren inte skulle trilla ner på marken. Använde ställbara bockar som jag vickade upp fönstren på sedan var bet bara att kolla upp att fönstren låg i våg och lutade mot vinkeljärnen "10x 25 cm" innan jag skruvade fast ramen. Drevade fönstren med skummgummilister. Efter någon timme var fönstren klara. Att byta fönster är helt klart ett gör dig själv jobb. Det som tog tid var att såga sönder de gamla fönsterbågarna som satt fast i väggarna med en massa stora spikar..
Tog mindre än en vecka att byta åtta fönster och två helglasade dörrar.
Största problemet var att bära in fönstren och dörrarna från garaget och in i huset. Både tunga och stora grejer så att säga!.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i ett hus från 1906 med stora spröjsade originalfönster som är i mycket fint skick.
Under de senaste 7 åren har jag fått adresserad reklam från Mockfjärds ungefär var tredje månad med erbjudande om att byta ut originalfönstren mot PVC-fönster med fuskspröjs. Otroligt att de inte gett upp efter sju år.
 
  • Wow
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
N NIls1331 skrev:
Jag bor i ett hus från 1906 med stora spröjsade originalfönster som är i mycket fint skick.
Under de senaste 7 åren har jag fått adresserad reklam från Mockfjärds ungefär var tredje månad med erbjudande om att byta ut originalfönstren mot PVC-fönster med fuskspröjs. Otroligt att de inte gett upp efter sju år.
Tror de skickar till alla. Ta dit dem på kul och se om de verkligen vill få dig att byta...
 
S Småbarnsmamman skrev:
Jag vill härmed starkt avråda dig som går i fönsterbytestankar från att göra samma misstag som vi. Då några av husets fönster var i dåligt skick och i behov av byte gjorde vi under förra våren en kartläggning av möjliga fönsterleverantörer på marknaden. Vi ville gärna ha en helhetsleverantör som kunde hjälpa oss hela vägen och ge oss bra råd i den stora investering som ett fönsterbyte innebär.
När vi valde Mockfjärds inbillade vi oss att det var ett tryggt premiumval som vi kunde lita på. Men ack vad vi bedrog oss.

1. det löfte vi fick om planerad tid för installation vid vår muntliga överenskommelse på telefon visade sig senarelagd med hela 2 månader i den skriftliga överenskommelsen. Men ok, nu har vi kommit så långt i vår planering och gjorda beslut.

2. Leveransen av fönstren visar sig sedan ske med ytterligare en månads försening. Det gigantiska paketet med fönstren levererades på vår uppfart/parkeringsplats framför huset av en fristående transportfirma med instruktioner om att nu kontakta montören för att själva boka in en tid för installation.

3. Vi ringer, mejlar och sms:ar angiven montör utan att få kontakt. Kontaktar då istället Mockfjärds kundservice för att be om hjälp. De mejlar från sitt håll. Ingen kontakt. Efter flera försök från vårt håll får vi nu istället kontaktuppgifter till annan underleverantör som lovar komma och montera fönstren. Det har nu gått ytterligare veckor efter leverans av monsterpaketet med fönster. Inget visat intresse från Mockfjärds. Vi känner oss trötta och besvikna och inser att vi kunnat ordna nya fönster enklare och billigare själva med en lokal snickare.

4. Fönstermontörerna kommer till sist och genomför fönsterbyten. Det sker under två veckors tid. Bra personer och prydligt jobb. Men det visar sig att i vårt pris ingår inte nya överbleck ovanför fönstren och inte heller städning varken inomhus eller utomhus med bortforsling av allt byggskräp såsom gamla fönster, plåtbitar, sågspån, spikar och skruvar etc etc. Ok??

5. Vad mer kan nu gå fel?
Jo, det element som blev bortmonterat i samband med fönsterbyte i sovrummet är efter mer än 2 månader fortfarande inte inkopplat. Iskallt utan element i sovrummet mitt i vintern kan tilläggas. Vi påminner och får till sist den lilla malören fixad.

6. De plisséer som vi beställt till resp fönster för mörkläggning i sovrum resp solskydd i vardagsrum visar sig inte ha kommit och kunde därför inte sättas upp vid fönsterinstallationen. Vi lackar ur och köper egna mörkläggningsgardiner till sovrummen. Nu 4-5 månader senare har de återstående plisséerna fortfarande inte kommit.

7. Slutfaktura?
Men hipp hurra, före jul innan elementet återmonterats och utan komplett leverans eller slutbesiktning får vi plötsligt en slutfaktura!!?
Våra invändningar möts med svalt intresse.
Hur Mockfjärds fönster kan sköta sina affärer på detta sätt i dagens läge är för mig en gåta. Inget i världen skulle få mig att någonsin göra affärer med dem igen. Varning alltså!! Enklare och billigare att själv fixa biffen med fönsterbyte. Med Mockfjärds får du både boka och fixa och påminna och trixa själv i alla fall. Krångligt och dyrt! Over and out.
S Småbarnsmamman skrev:
Jag vill härmed starkt avråda dig som går i fönsterbytestankar från att göra samma misstag som vi. Då några av husets fönster var i dåligt skick och i behov av byte gjorde vi under förra våren en kartläggning av möjliga fönsterleverantörer på marknaden. Vi ville gärna ha en helhetsleverantör som kunde hjälpa oss hela vägen och ge oss bra råd i den stora investering som ett fönsterbyte innebär.
När vi valde Mockfjärds inbillade vi oss att det var ett tryggt premiumval som vi kunde lita på. Men ack vad vi bedrog oss.

1. det löfte vi fick om planerad tid för installation vid vår muntliga överenskommelse på telefon visade sig senarelagd med hela 2 månader i den skriftliga överenskommelsen. Men ok, nu har vi kommit så långt i vår planering och gjorda beslut.

2. Leveransen av fönstren visar sig sedan ske med ytterligare en månads försening. Det gigantiska paketet med fönstren levererades på vår uppfart/parkeringsplats framför huset av en fristående transportfirma med instruktioner om att nu kontakta montören för att själva boka in en tid för installation.

3. Vi ringer, mejlar och sms:ar angiven montör utan att få kontakt. Kontaktar då istället Mockfjärds kundservice för att be om hjälp. De mejlar från sitt håll. Ingen kontakt. Efter flera försök från vårt håll får vi nu istället kontaktuppgifter till annan underleverantör som lovar komma och montera fönstren. Det har nu gått ytterligare veckor efter leverans av monsterpaketet med fönster. Inget visat intresse från Mockfjärds. Vi känner oss trötta och besvikna och inser att vi kunnat ordna nya fönster enklare och billigare själva med en lokal snickare.

4. Fönstermontörerna kommer till sist och genomför fönsterbyten. Det sker under två veckors tid. Bra personer och prydligt jobb. Men det visar sig att i vårt pris ingår inte nya överbleck ovanför fönstren och inte heller städning varken inomhus eller utomhus med bortforsling av allt byggskräp såsom gamla fönster, plåtbitar, sågspån, spikar och skruvar etc etc. Ok??

5. Vad mer kan nu gå fel?
Jo, det element som blev bortmonterat i samband med fönsterbyte i sovrummet är efter mer än 2 månader fortfarande inte inkopplat. Iskallt utan element i sovrummet mitt i vintern kan tilläggas. Vi påminner och får till sist den lilla malören fixad.

6. De plisséer som vi beställt till resp fönster för mörkläggning i sovrum resp solskydd i vardagsrum visar sig inte ha kommit och kunde därför inte sättas upp vid fönsterinstallationen. Vi lackar ur och köper egna mörkläggningsgardiner till sovrummen. Nu 4-5 månader senare har de återstående plisséerna fortfarande inte kommit.

7. Slutfaktura?
Men hipp hurra, före jul innan elementet återmonterats och utan komplett leverans eller slutbesiktning får vi plötsligt en slutfaktura!!?
Våra invändningar möts med svalt intresse.
Hur Mockfjärds fönster kan sköta sina affärer på detta sätt i dagens läge är för mig en gåta. Inget i världen skulle få mig att någonsin göra affärer med dem igen. Varning alltså!! Enklare och billigare att själv fixa biffen med fönsterbyte. Med Mockfjärds får du både boka och fixa och påminna och trixa själv i alla fall. Krångligt och dyrt! Over and out.
Jag kan inte annat än instämma i kritiken mot mockfjärdsfönster. I min mors hus bytte föregående ägare fönster, strax innan försäljning, med totalentreprenad av mockfjärdsfönster. Vet ej hur själv processen fick till men det såg bra ut iaf. Tills det bestämdes att tilläggsisolera hela huset till följd av att det var kallt och lite lyhört.
När snickarna började riva gamla fasaden så gjorde de fyndet som förklarade problemet.
Runt fönsterna var det drevat med fogskum dock endast fläckvis. Runt stora delar av fönstret kunde man sticka in fingrarna och knacka på insidans list.
Meddelade detta till mockfjärds och de slog i från sig med att tiden för reklamation hade passerat(vilket var sant men det var inte frågan om många månader) och därför tänkte de inget göra.
Så oseriösare företag får man leta efter.
Ja jag är fortfarande så irriterad att jag skapade ett konto här för att berätta historien.
 
  • Gilla
Welker och 2 till
  • Laddar…
Mockfjärds bytte fönster på vår villa för ca 2 år sedan tror jag. Fönster och altandörrar kom enligt förbestämd tid. Nissen som levererade dem, tillsammans med foder etc rullade in rubbet i garaget. Och sen rullade det på som tänkt. Det tog 2 dagar att byta samtliga fönster och dörrar, och ytterligare en dag för diverse uppsnyggning inklusive lite virke som egentligen inte var med i beställningen som hantverkarna löste i alla fall. Grovstädning och bortforslande av gamla fönster etc skedde också då, samt genomgång av fönster och dörrar. Besiktning kom kort senare.

Så kort och gott, enligt förväntan. (Två fönster var bytta på en gavel av annan firma tidigare och bara de två tog ändå en heldag).

En granne med betydligt färre fönster anlitade istället annan lokal leverantör och montör själv. Det tog flera veckor och ca 2 månader innan de satt på fönsterbleck (efter ca 1 månad spikade de upp temporärt trä).

Så jag är väldigt nöjd med Mockfjärds.

Edit: så mockfjärds bytte 15 fönster och 3 dörrar.
 
Har suttit och läst dessa inlägg i 3 månader, och vart livrädd då vi anlitade Mockfjärds. (Hittade såklart detta inlägg efter lagd order).

Då jag och fru är helt novisa vad det gäller fönsterbyte tog vi in totalt 3 offerter. Mockfjärds var det dyraste alternativet med cirka 40.000kr mer än det billigaste. (Totalt 13 fönster och 2 altandörrar). Efter lite övervägande och några fler samtal fram och tillbaka föll det tillslut på Mockfjärds.

Måste säga att vi är extremt överraskande hur bra och smidigt det gick. Har vart så nervös efter man läst det som står här, så vart tvungen att kommentera. Lokala, supertrevliga snickare. Det kom fyra grabbar 06.50, alla fönster isatta och färdigt på in och utsidan FÖRSTA dagen, kom två dagar efter och satte fönsterbleck och gjorde slutkontroll. Vi är extremt imponerande. Och säljaren/fönstermästaren svarade alltid när vi ringde, eller återkom inom iaf 2 timmar (till och med efter arbetstid). Folk kanske skrattar åt att vi valde ett dyrare alternativ, men kan med handen på hjärtat säga att det var det värt då grannen valt en annan fönstermästare (Morups) och det var problem fram och tillbaka i 2 månader med olika montörer och ej färdigt än. Detta är strax utanför Nyköping så förstår att alla kanske inte har likadant, men vi är extremt nöjda och kan varmt rekommendera Nyköpings området Mockfjärds
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Intressant att få reda på totalkostnaden.

Visst, jag är också intresserad av att att byta fönster smidigt, med bra kvalitet.

Bytte 22 fönster, 3 altandörrar och 1 altanpardörr.

Köpte materialet (Outline fönster, Elitfönster dörrar) på Bygghemma (2020) under kampanj för ca 120 tkr.

Fönsterinstallatörerna tog ca 50 tkr efter ROT inklusive urtag av befintliga fönster och plåtarbete inkl material.

Köra fönster och sopor till ÅVC fick jag göra själv.

Totalt alltså ca 170 tkr.

Kunde jag fått det samma med mer service hos Mockfjärds för liknande pris?
 
B Boende45 skrev:
Intressant att få reda på totalkostnaden.

Visst, jag är också intresserad av att att byta fönster smidigt, med bra kvalitet.

Bytte 22 fönster, 3 altandörrar och 1 altanpardörr.

Köpte materialet (Outline fönster, Elitfönster dörrar) på Bygghemma (2020) under kampanj för ca 120 tkr.

Fönsterinstallatörerna tog ca 50 tkr efter ROT inklusive urtag av befintliga fönster och plåtarbete inkl material.

Köra fönster och sopor till ÅVC fick jag göra själv.

Totalt alltså ca 170 tkr.

Kunde jag fått det samma med mer service hos Mockfjärds för liknande pris?
B Boende45 skrev:
Intressant att få reda på totalkostnaden.

Visst, jag är också intresserad av att att byta fönster smidigt, med bra kvalitet.

Bytte 22 fönster, 3 altandörrar och 1 altanpardörr.

Köpte materialet (Outline fönster, Elitfönster dörrar) på Bygghemma (2020) under kampanj för ca 120 tkr.

Fönsterinstallatörerna tog ca 50 tkr efter ROT inklusive urtag av befintliga fönster och plåtarbete inkl material.

Köra fönster och sopor till ÅVC fick jag göra själv.

Totalt alltså ca 170 tkr.

Kunde jag fått det samma med mer service hos Mockfjärds för liknande pris?
Vi betalade lite över 200 totalt, efter ROT för det vi köpte. Det var lite skillnad. Vilken fönstermästare använde du då?
 
Jag fick offert från mockfjärds på 340 tkr.
Nu kommer det landa på ca 175 tkr istället och då får jag bättre fönster sett till både utseende, solskydd och inbrott. Så min starka rekommendation är att se sig om, även om jag lagt en del tid på att prata med leverantörer och entreprenörer blir det en schysst timtaxa :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
En sista komplettering i mitt äventyr med Mockfjärds: Ett år senare efter att allt är klart och jag är tacksam att vara klar med denna leverantör så droppar plötsligt en faktura ner i min brevlåda. 12.000kr?? Jo för plötsligt har man upptäckt att man missat att fakturera mig några tillkommande kostnader. Va?? Tillkommande kostnader? Ett år senare? Ridå.
 
  • Arg
  • Ledsen
fremax och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag fick offert från mockfjärds på 340 tkr.
Nu kommer det landa på ca 175 tkr istället och då får jag bättre fönster sett till både utseende, solskydd och inbrott. Så min starka rekommendation är att se sig om, även om jag lagt en del tid på att prata med leverantörer och entreprenörer blir det en schysst timtaxa :)
Oj, det var skillnad. Vilken fönstermästare använde du?
 
Har idag haft mockfjärds här, med rabatter och rot blev kalkylen 428000kr för 22 fönster, 1 altandörr samt en ytterdörr. Detta är totaljobb, dvs de ska ta bort de gamla, sätta i de nya, foder och list ute samt inne samt fönsterbrädor. Valde Trä/aluminium då vi vill ha underhållsfritt.
Vissa fönster blir fasta, men ca 15 blir vridmodell så vi slipper stege för att putsa utsidan då vi bor i sutterränghus.

De gamla kopplade träfönstren från 1964 har gjort sitt, färgen flagnar, vissa bitar har träet börjat murkan och övervåningens framsida är det nästan bara glas, fönstren är 12x16 i storlek och det är 6st, på vintern känns kallraset enormt mycket. Det kommer nog bli jämnare temp inne, någon vinst mer än att det blir lättare att underhålla och ser bättre ut blir det knappast.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Har idag haft mockfjärds här, med rabatter och rot blev kalkylen 428000kr för 22 fönster, 1 altandörr samt en ytterdörr. Detta är totaljobb, dvs de ska ta bort de gamla, sätta i de nya, foder och list ute samt inne samt fönsterbrädor. Valde Trä/aluminium då vi vill ha underhållsfritt.
Vissa fönster blir fasta, men ca 15 blir vridmodell så vi slipper stege för att putsa utsidan då vi bor i sutterränghus.

De gamla kopplade träfönstren från 1964 har gjort sitt, färgen flagnar, vissa bitar har träet börjat murkan och övervåningens framsida är det nästan bara glas, fönstren är 12x16 i storlek och det är 6st, på vintern känns kallraset enormt mycket. Det kommer nog bli jämnare temp inne, någon vinst mer än att det blir lättare att underhålla och ser bättre ut blir det knappast.
Bra med förnuftigt synsätt. Ofta skrivs det att det kostar 2+3.000 per fönster och att förbättringarna i isolerförmåga gör att det kommer betala sig på 5-10 år. Här ser vi ett verkligt och rimligt case där bytet görs med rätt anledning, dvs att de gamla inte går att renovera.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.