S
Hej,

Har nyligen flyttat till ett nytt hus, och en av väggarna var målad i en väldigt blank mörk färg. Den var såpass blank att jag misstänker att det kanske inte ens var vanlig väggfärg, men osäker.

Då vi inte hade tid att ta tag i det rummet direkt, men kände att vi snabbt ville dölja väggen så köpte vi en burk Rusta grundfärg "Primer wall & Ceiling" och målade över. Detta utan att direkt tänka efter, eller matta ner väggen med slippapper eller liknande först.

Detta resulterade i att färgen sprack (se bild). Troligen p.g.a. att färgen inte fäste bra på den bakomliggande väggfärgen, alternativt att den färgen vi köpte inte fungerar bra med den bakomliggande färgen av andra anledningar. Har ingen bra koll på vad för färg det var bakom, men Rustas färg kanske inte går att använda över all väggfärg?

Färgen i sig tycker jag sitter rätt bra, den verkar inte flagna från väggen, men den har tydliga sprickor (detta efter 2 rejäla strykningar).

Nu ska vi ta tag i rummet och undrar hur vi bäst fixar till detta?
Måste vi slipa/skrapa bort all färg?
Räcker det att slipa till den spruckna färgen lite, och kanske måla över med en burk Jotun häftgrund (https://www.bauhaus.se/haftgrund-universal-jotun-vit-a-bas-0-68l) för att sedan måla med väggfärg?

Har provat att fråga på närmsta målarbutik, vilka rekommenderade att sätta upp en ny hel väggskiva - vilket jag tycker känns som att det borde väl gå på något annat sätt?
 
  • Krackelerad vit väggfärg nära taklist och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spleak skrev:
Hej,

Har nyligen flyttat till ett nytt hus, och en av väggarna var målad i en väldigt blank mörk färg. Den var såpass blank att jag misstänker att det kanske inte ens var vanlig väggfärg, men osäker.

Då vi inte hade tid att ta tag i det rummet direkt, men kände att vi snabbt ville dölja väggen så köpte vi en burk Rusta grundfärg "Primer wall & Ceiling" och målade över. Detta utan att direkt tänka efter, eller matta ner väggen med slippapper eller liknande först.

Detta resulterade i att färgen sprack (se bild). Troligen p.g.a. att färgen inte fäste bra på den bakomliggande väggfärgen, alternativt att den färgen vi köpte inte fungerar bra med den bakomliggande färgen av andra anledningar. Har ingen bra koll på vad för färg det var bakom, men Rustas färg kanske inte går att använda över all väggfärg?

Färgen i sig tycker jag sitter rätt bra, den verkar inte flagna från väggen, men den har tydliga sprickor (detta efter 2 rejäla strykningar).

Nu ska vi ta tag i rummet och undrar hur vi bäst fixar till detta?
Måste vi slipa/skrapa bort all färg?
Räcker det att slipa till den spruckna färgen lite, och kanske måla över med en burk Jotun häftgrund ([länk]) för att sedan måla med väggfärg?

Har provat att fråga på närmsta målarbutik, vilka rekommenderade att sätta upp en ny hel väggskiva - vilket jag tycker känns som att det borde väl gå på något annat sätt?
målar man för tjockt med en grundfärg/takfärg spricker de. Slipa ner väggen med sandpapper och köp väggfärg och måla
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
S
L Lechuza skrev:
målar man för tjockt med en grundfärg/takfärg spricker de. Slipa ner väggen med sandpapper och köp väggfärg och måla
Tack så mycket för svar!
OK det visste jag inte - vi sparade inte precis på grundfärgen, men tycker inte heller vi tog i så det blev "kladdigt".

Nämnda väggen hade utöver den blanka färgen även partier där de tidigare ägarna hade maskerat för att bilda olika mönster, såsom träd och fåglar (bifogar bild för att visa), där det inte var målat med glansig färg utan var vanlig vit matt färg. På de partierna ser man inga sprickor i grundfärgen utan ser bra ut.

Kommer det ändå fungera att bara köra med sandpapper över hela väggen och sen dra på med väggfärg, ingen "häftgrund" eller liknande behövs? Och när du nämner "slipa ner", betyder det matta till ytan - eller slipa bort all färg?
 
  • Vägg med delvis matt och blank färg samt svagt synliga mönster av träd och fåglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du de verkar nog vara den blanka färgen som spökar imed övriga fläckar inte krackelerat. Slipa ner färgen så du ser och känner att lite av grängen försvinner och så att den blir lite lenare. Alltså inte slipa ner allt hehe. Testa en liten yta med vanlig väggfärg först och se va som händer.

jobbar som målare och har väl inte riktigt erfarenhet av rusta färg men varit med där de varit för tjockt målat med takfärg/grundfärg där färgen krackelerat. Men de blev bra när de slipades ner lite och målades med väggfärgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.