B
Just denna energiminister har ju redan gjort en rad påståenden som är tveksamma. Sätter en burk kakor på att han inte är energiminister efter valet i alla fall.

Tror man får vara lite relativt tacksam över att kriget påverkar oss såpass lite i alla fall. Det finns många som har det värre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu är det ju de stigande priserna efter att Ryssland invaderade Ukraina som är aktuella. Att då plocka data från enbart första kvartalet blir ju något vridet.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju de stigande priserna efter att Ryssland invaderade Ukraina som är aktuella. Att då plocka data från enbart första kvartalet blir ju något vridet.
Absolut. Precis som att det är lite oärligt att jämföra vissa dagar/veckor. För en sådan här jämförelse behöver man använda sig av en längre tids data för att kunna dra några slutsatser.

Dess utom redovisas inte vad priset är för slutkunden, med moms, skatt etc etc blir.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
MaxHugo
Jag gnäller för att mitt elpris i Skåne är baserat på den tyska marknaden. Men att ett tyskt hushåll endast använder 3 500 kWh per år är irrelevant??
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rättvisande tidningsrubrik vore:

"Energiminister trollar Sverige, utlöser sedvanlig politisk teater utan lösningar."

SNAFU.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Svenskar betalar x % av inkomsten jfrm fransoser vore mer intressant:thinking:
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag gnäller för att mitt elpris i Skåne är baserat på den tyska marknaden. Men att ett tyskt hushåll endast använder 3 500 kWh per år är irrelevant??
Ja, det är det.
 
S
john68 john68 skrev:
Svenskar betalar x % av inkomsten jfrm fransoser vore mer intressant:thinking:
det som vore än mer intressant är väl en jämförelse mellan ett snitthushålls elförbrukning i respektive land.

10kr per kW/h hade inte varit några problem ifall det inte behövdes så mycket till att värma huset.

T.ex skulle det ju inte vara några som helst problem ifall det kostade 1500kr för en full laddning i elbilen.
 
S SueCia skrev:
det som vore än mer intressant är väl en jämförelse mellan ett snitthushålls elförbrukning i respektive land.

10kr per kW/h hade inte varit några problem ifall det inte behövdes så mycket till att värma huset.

T.ex skulle det ju inte vara några som helst problem ifall det kostade 1500kr för en full laddning i elbilen.
Absolut. Menade bara att man inte enbart kan kolla en variabel. Alldeles för komplext.
 
G
S SueCia skrev:
det som vore än mer intressant är väl en jämförelse mellan ett snitthushålls elförbrukning i respektive land.

10kr per kW/h hade inte varit några problem ifall det inte behövdes så mycket till att värma huset.

T.ex skulle det ju inte vara några som helst problem ifall det kostade 1500kr för en full laddning i elbilen.
I Sverige har el blivit som knark, vi är beroende av el till tex värmepumpar, i stora delar av andra delar av EU är det inte lika kallt och de är mer beroende av gas för varmvatten, industri, annat. Svårt att jämföra energiformer men energitillgång är väldigt viktigt för välstånd och tyvärr även makt.
 
Excel
Läste häromdagen att det kan kosta tiotusentals kronor att värma en villa i vinter.

Sitter själv i villa med bergvärme, funderar på att skaffa Tibber men är osäker om det lönar sig. Ska tydligen gå att styra pumpen smartare med något tillbehör. Någon som provat?

Är faktiskt orolig inför vintern vad detta kommer att kosta. Som tur är har jag bundet lån till dec 2024, men fy fan vad detta kommer gröpa ur svenskens redan ansträngda plånbok.
 
Jag har solceller och kör värmepumpen bara på dagen då den kan drivas med solel.
 
F
Excel Excel skrev:
Läste häromdagen att det kan kosta tiotusentals kronor att värma en villa i vinter.

Sitter själv i villa med bergvärme, funderar på att skaffa Tibber men är osäker om det lönar sig. Ska tydligen gå att styra pumpen smartare med något tillbehör. Någon som provat?

Är faktiskt orolig inför vintern vad detta kommer att kosta. Som tur är har jag bundet lån till dec 2024, men fy fan vad detta kommer gröpa ur svenskens redan ansträngda plånbok.
Om du med bergvärme är orolig, tänk då hur det är för folk ned sämre uppvärmningssystem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.