Har äntligen kommit mig för att implementera bastun i "smarta hemmet".
Kör med Telldus, och gjorde en Z-Wave lösning.
Eftersom jag har en väldigt förstående och likasinnad sambo så märktes den upp, i sann 70-tals anda med en retro-Dymo :)
En omställare för att antingen ha den i automatläge och då kunna styra den via appen, eller ett helt avstängt läge, samt ett tredje läge där man tvingar igång bastun manuellt.
När temperaturen går över 28 grader får jag en notis i mobilen att bastun värms, och när den är 50 grader kommer en notis som säger att den är klar för att avnjutas.
Efter tre timmar så stänger den av bastun automatiskt, om man inte gjort det tidigare.
Det här blir skönt och är efterlängtat för höstens/vinterns aktiviteter, när vi inte alltid vet om det ska badas bastu eller inte i förväg.
Och eftersom vi bara är på två vuxna människor nu, så kan vi skapa rutiner som gör att vi vågar ha denna lösning (inga badleksaker eller strumpor på aggregatet).
Det var i alla fall roligt pyssel en regning dag.
Tyvärr fick jag inte tag på plintar, restnoterat på grund av Putin, så det blev Wago-klämmor istället, men när lådan är stängd så.....ser man det inte.
 
  • Elektronikkomponenter på bord för smart bastuimplementering med Telldus Z-Wave, multimeter, kopplingsschema och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIY bastuomkopplare med ett rött och ett grönt ljus samt en växelströmbrytare på en vit yta med elmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för smart bastu med grönt och rött ljus samt en omställare, märkt med retro-Dymo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastustyrningssystem med Z-Wave teknik i elskåp, Telldus, och Wago-klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart hem-kontrollpanel för bastu med retro-Dymo etiketter och indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Kvalitetsgrejor. Kul att bygga ihop något eget.
Vad indikerar den gröna lampan, är det spänning till?
Använder du timerfunktion i Z-wave-enheten för att stänga av efter 3h?
 
Grön lampa är att enheten är i "fjärr-läge", det vill säga att den är redo för att kunna styras via mobilen.
Är denna lampa inte tänd, då går den inte att fjärrstyra.
Röd lampa är att bastun är igång, och den tänds även om man vrider strömställaren i läge "2", för då går den helt manuellt, och är på tills man vrider strömställaren i läge "0" eller "1".

Jag använder styrenheten i Z-wave systemet för att få till timerfunktionen.
Så det är inte själva "pucken" som löser det, utan den centrala "hjärnan".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.