Skruvar på en prk men den går inte hela vägen ner på pumpens invändiga gängor. Det finns även kvar hänger på prk:n.


Skruvar jag däremot ner en vanlig typ bussning så finns det inga gängor kvar invändigt på pumpen. Det går alltså skruva bussningen hela vägen ner.



(känns som att prk-kopplingen är lite konformad)
 
Jag kan också uttrycka det så här:

En prk 32xR32 går att skruva ner 3 1/3 varv i pumpen.

En nippel eller bussning R32 går att skruva ner 5 4/5 varv i pumpen.

1) kan det vara fel på mina prk (testat 2 stycken)

2) räcker 3 1/3 varv

3) ska jag byta till en prk rak 32x32 och sätta en bussning (kanske heter 6-kantsnippel) r32 i ena ändan på prk:n
 
Någon?
 
Claes Sörmland
Det är väl skillnaden mellan R- och G-gängor, den ena är lite konisk och den andra rak. Nu tar jag detta ur minnet.

Men spelar det någon roll? Tätt lär det blir med smörj och lin.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Pumpen ska hänga med en vajer i en boj.

Jag antar att det kommer bli en del påkänning på kopplingen när bojen guppar upp och ner.

…..så jag försöker göra det så bra som möjligt.
 
Kollade upp manualen till pumpen och det är r32 gäng invändig.

prk 32xr32 utvöndig gänga heter ju kopplingen så jag får inte riktigt ihop det.

Det är alltså samma typ av gänga
 
Gängorna är inget problem normalt kan du se beteckningarna G och R som likvärdiga och oftast även parallella i SE kallades förr de koniska KR men går nu in under R också.

Det du däremot kan göra bättre är att du byter just kopplingen vid pumpen till en typ Beulco. Den är bra där något rör sig lite och även bra vid dragbelastning. PRK kan du använda på de andra ställena de är kanske lite billigare också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag ska försöka få tag i en Buelco.

i ett produktblad som så det såhär om gängan:

Text på dokument som anger "Pumphusgänga/fläns Rp 32

Vad är Rp 32?


(Jag blir liksom inte klok på varför jag inte får ner min PRK hela vägen)

@GK100 det du skriver om dragavkänning med Buelco avgör saken. Jag ska försöka få tag på en sån i dag. Tack!
 
Att gängan är konformad gör att linet tätar ännu bättre. Den behöver inte gängas ned hela vägen.
Men jag rekommenderar också en annan koppling, t ex Beulco, då PRK har en förmåga att snurra med då det rycker i pumpen vid start.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Den tiondelen kan du bortse från i detta fallet. Om du mäter tjocklek och andra dimensioner utefter slangen får du säkerr variationer i samna härad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.