Jag tänkte gräva ner hydropressen under mark för att nyttja markvärme istället för frostvakt på vintern. Min initiala tanke var att gräva ett ~2 m djupt hål, gjuta en platta med brunn och sen ställa brunnsringar på, 1000 mm innerdiameter. Nackdelen med brunnsringar är att de är otympliga, relativt dyra (ca 4500 kr plus lika dyrt i frakt) samt knepiga att täta taket på.

Jag funderar på att istället mura upp med lecablock istället. Det är enklare att arbeta med och man får raka hörn som blir enklare att täta. Men för en amatör så blir det mer att tänka på och fler moment; beräkna hållfasthet, lära sig mura, armera, räkna på hörn, osv. Även på varje moment i sig kanske inte är komplext så blir det ändå kostsamt för en annan som har 50 andra projekt i luften.

Vad har ni för tankar och erfarenheter? Tack på förhand!
 
Behöver du ha så stor diameter?
Varför ska du gjuta platta, det duger gott med en packad grus bädd och ett par trädgårdsplattor att ställa hydropressen på.
 
Min hydropress (inkl borrhål) är nedgrävt som du beskriver. Här är några av mina tankar:
Jag har skapliga nivåskillnader på min tomt så min gissning är att man bara dränerat bort vattnet ganska enkelt, behöver du göra en tät brunn bör du kanske räkna på flytkraften?
Min "kammare" är gjuten, även taket är delvis gjutet och det verkar ha fungerat bra i ganska många år.
Jag tror att 1x1m blir vääldigt litet när man ska kontrollera trycket, serva eller byta hydropressen.
Jag har nog närmare 1,5x1,5 och det utrymmet är jag glad över när något ska göras.
Ett utrymme som detta är perfekt som kyl(sval)rum på sommaren och frostskydd på vintern. Hade jag gjort om detta idag hade jag utökat utrymmet något för förvaring.
 
Diametern tänker jag underlättar underhåll. Av erfarenhet tycker jag det är skönt att förenkla möjligheter till underhåll och felsökning. Men trädgårdsplattor kanske räcker.

Lostmoose Lostmoose skrev:
Min hydropress (inkl borrhål) är nedgrävt som du beskriver. Här är några av mina tankar:
Jag har skapliga nivåskillnader på min tomt så min gissning är att man bara dränerat bort vattnet ganska enkelt, behöver du göra en tät brunn bör du kanske räkna på flytkraften?
Min "kammare" är gjuten, även taket är delvis gjutet och det verkar ha fungerat bra i ganska många år.
Jag tror att 1x1m blir vääldigt litet när man ska kontrollera trycket, serva eller byta hydropressen.
Jag har nog närmare 1,5x1,5 och det utrymmet är jag glad över när något ska göras.
Ett utrymme som detta är perfekt som kyl(sval)rum på sommaren och frostskydd på vintern. Hade jag gjort om detta idag hade jag utökat utrymmet något för förvaring.
Då kanske jag bör ta i lite mer så det blir 1,5 meter. Hur är taket isolerat i ditt fall? Jag misstänker att man går in från taket, så då har du någon form av isolerat lock? Lägg gärna upp bilder ifall du har. Hur djupt är det? Om jag gjuter eller murar hade jag tänkt göra någon form av klackar som man kan lägga ett isolerat lock på. Sen gäller det att få det snyggt exteriört också.
 
Då jag lät borra och installera hydropress fans det prefabricerade "boxar" i glasfiber för nedgrävning av hydropress, troligtvis tillverkade av Wellmate. Det framstod som en snygg, enkel och relativt billig lösning men jag valde att placera grejorna i krypgrunden och där står de bra sedan drygt 25 år och har hitills knappt krävt nån service eller underhåll och klarar sej bra mot frost tack vare markens värme.
 
  • Gilla
KKJ
  • Laddar…
Jag var precis nere med måttbandet. 120x140 med ca 120 i "takhöjd". Från "insida tak" till markytan är det ca 40cm, vet inte om det är något utöver jord som isolerar uppåt.
Hålet ner är ca 60x60 och över det ligger ett lock med ca 10cm isolering.
Jag har inte haft mer koll på temperaturen än att det inte frusit de 3 åren jag bott här.
Bilden inifrån är tagen med vidvinkel, det är inte sådär gott om plats egentligen:D Vidvinkelvy av en brunnspump i ett trångt utrymme med isolerade väggar och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy ner i en betongkonstruktion med måttband som visar höjd, synlig pump och isolerat lock ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett öppnat brunnslock i marken som leder ner till en brunnskammare omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med grön gräsmatta och en upphöjd träluke med handtag omringad av buskage och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Dumt nog så har man inte borrhålet rakt under luckan, så när pumpen ska bytas blir det grävning och håltagning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.