Ritningarna
 
  • Ritning över en bostads bottenvåning med rum och mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning med måttangivelser och lastinformation för en konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Mitt elementhus från 1980 består av regelväggar. Inga ”klassiska element” som verkar finnas i de äldre husen. Innerväggarna är 10 cm tjocka och består av 1cm tjock masonitskiva, 8 cm tjock regel och 1 cm tjock masonitskiva. Du skriver att din vägg består av masonitskiva och spånskiva, vilket får mig att misstänka att den är uppreglad i efterhand. Kanske ett sätt att uppnå rätt tjocklek? Mina originaleldosor är röda, men det är vanliga vp-rör.

Kan originalväggen vara nertagen och den nuvarande uppreglad i efterhand. Varför har de reglat cc 30? Kan den vara bärande, vilket man upptäckt och därför rest väggen på nytt? Kanske därför det är cc30.
 
Chr3
Finns det fler här som har ett Elementhus enplanshus byggt ca -75?
Vi har en Växavillan byggd just 1975, känner inte igen mig i en del av det ni skriver här.
 
Hej!

Har helt ovetandes köpt ett elementhus med kassettbjälklag från Mockfjärds. Kommer bli en totalrenovering.

Har en kort fråga om kamin. Har sett andra trådar men verkar som att elementhusen ändock utfördes med olika utförande ex vissa har betongbjälklag.

Vad är det bästa metoden för att ta upp lasten från en ca 430 kg tung kamin + 100 kg gips/klinkers/rökkanal. Jag är inne på att lägga två större 20 mm spånskivor eller K-plywood etc vinkelrätt mot kasettriktningen för att sprida ut lasten, det är tyvärr en pinnsmal fot i var hörn av kamin. (Denna yta motsvarar ändå frånvaron av golvvärme som jag ändå inte lägger under/runt kamin samt ytan med klinker runt kamin)

Då får jag ut det dryga 500kg på fler kvadrat än själva kaminen med 1.1 m2.

Vad tror ni? :) Se bifogad bild för placering

Kommer utföra en hel del ändringar... Som ni ser så jag lär återkomma. Badrummen har jag inte ens orkat tänka på. Den som vill fråga något får gärna göra så.
Tack på förhand.

EDIT: Denna kamin: https://www.karles.se/produkt/insat...LxzYfCNRTThubSSke1OqSqtkRamsLDbFR5pCVz__PR79w
 
Redigerat:
P Pontus Berg skrev:
Vi lade på nytt golv över det gamla i köpet. Ett med rejäl slipyta så man kan slipa om. Men det var tydligen tungt, så vi gick hängmatta. Blev tvungen att skjuta in en stålbalk i källaren för att hålla emot.
Har du bilder på balkarna ni satt in under köket och vardagsrummet? Jag har samma problem i mitt vardagsrum efter att ja lagt in golvvärme och ny parkett..
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
C C93eriksson skrev:
Har du bilder på balkarna ni satt in under köket och vardagsrummet? Jag har samma problem i mitt vardagsrum efter att ja lagt in golvvärme och ny parkett..
Vi har ju rivit väggen mellan kök och matrum- Dom första bilderna är under det ordinarie köket och den sista är under matsalen. Det är alltså en stålbalk under dom två första segmenten och i det sista fanns det redan en träbalk, men nu har den kompletterats med två ytterligare träbalkar. Är det tydligt eller vill du ha ytterligare detaljer?

Stålbalk synlig under två taksegment och kompletterande träbalkar under det tredje i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar med en stålbalk och kompletterande träbalkar i en ombyggd matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy underifrån av en förstärkt bjälklag med nya träbalkar bredvid en befintlig stålbalk i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
P Pontus Berg skrev:
Vi har ju rivit väggen mellan kök och matrum- Dom första bilderna är under det ordinarie köket och den sista är under matsalen. Det är alltså en stålbalk under dom två första segmenten och i det sista fanns det redan en träbalk, men nu har den kompletterats med två ytterligare träbalkar. Är det tydligt eller vill du ha ytterligare detaljer?

[bild]

[bild]

[bild]
Tack så mycket för bilderna! Vi har två balkar under våra golv idag, en i hallen och en i ena sovrummet så ville bara se om det såg ungefär likadant ut och det gör det ju. Har du kontinuerligt skruvat ihop bjälklaget i balken eller sitter balken endast fast i ändarna?
 
C C93eriksson skrev:
Tack så mycket för bilderna! Vi har två balkar under våra golv idag, en i hallen och en i ena sovrummet så ville bara se om det såg ungefär likadant ut och det gör det ju. Har du kontinuerligt skruvat ihop bjälklaget i balken eller sitter balken endast fast i ändarna?
C C93eriksson skrev:
Tack så mycket för bilderna! Vi har två balkar under våra golv idag, en i hallen och en i ena sovrummet så ville bara se om det såg ungefär likadant ut och det gör det ju. Har du kontinuerligt skruvat ihop bjälklaget i balken eller sitter balken endast fast i ändarna?
C C93eriksson skrev:
Tack så mycket för bilderna! Vi har två balkar under våra golv idag, en i hallen och en i ena sovrummet så ville bara se om det såg ungefär likadant ut och det gör det ju. Har du kontinuerligt skruvat ihop bjälklaget i balken eller sitter balken endast fast i ändarna?
Jag har ju fått det gjort och jag kan inte avgöra hur träbalken är gjord. Många skruvar men jag kan inte bedöma om den också vilar på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.