Har en Nibe fighter 310 p installerad för snart 1 år sedan.
Undrar om någon har förslag hur man ska kunna stänga av ventilationsfläkten när kompressorn ej arbetar.
Stora mängder 25 gr varmluft försvinner upp genom taket.
Tacksam för förslag.
 
Det kan du fetglömma. :)
Ventilationen är beroende av att fläkten snurrar. Är inte ventilationen igång kommer problemen med lukt, fukt och mögel som ett brev på posten.
 
Tack för rådet. Tycker ändå att min ide vore värd att prövas.Ventilationen räcka till då kompressorn ju går
med jämna mellanrum
 
Men varför går inte kompressorn hela tiden? Är det tillräckligt med varmvatten/värme i systemet?

Mini: I så fall kanske du kan slösa med varmvatten utan att det kostar alltför mycket (och sätta kompressorn i arbete)..? ;D
 
Om patronen går men inte värmepumpen så är värmepumpen felkonstruerad eller feljusterad. >:(
 
Jag håller med om att det borde kunna gå att köra pannan med två hastigheter. Man brukar ha som riktmärke att man ska byta all luft 1 gång / 2 h.

Rent logiskt borde det vara till fördel att sänka ventilationen när man inte har kompressorn i drift. Men det skulle innebära att sommartid, när den inte är i drift så mycket, skulle du få en nedsatt ventilation som skulle vara mer betydande.

Vi får anta att det ligger i Nibes intresse och strävan att tillverka så energisnåla värmesystem som möjligt.
 
Detta är väl det stora problemet med denna typ av värmepump.
Min FTX ventilation har inte detta bekymmer.
 
Bob_the_builder
Det din FTX å andra sidan INTE gör är att värma tappvatten... ;)
 
ftx:en fungerar inte heller som värmekälla till huset, utan värmer endast tilluften.
 
Jag har tänkt mig att minska varvet på fläkten när det inte är någon hemma. Har microbrytare i låset för att styra larmet. Dessa kan ju även styra fläkten. Borde spara en och annan krona.
 
Jag känner igen problemet. Har en IVT490 som på vår och höst stänger av värmepumpen dagtid och låter endast ventilationen gå. På natten räcker inte pumpen till utan då går även elpatronen in med 3-5 kW. Grundproblemet är att vattentanken i pannan är för liten så att den inte förmår ackumulera tillgänglig energi under dagtid för att sedan förbruka denna under nattetid. Har funderat på att koppla en ack-tank till IVT490 men eftersom IVT är fullständigt värdelösa på support/rådgivning har jag slagit saken ur hågen. Har istället kompletterat med en Nibe Fighter 1115-7, 500 liters acktank och 130 m borrhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.