Hejsan hoppsan!
Första inlägget här! Så ber om ursäkt ifall det hamnat på fel ställe!

Vi har nu tömt och rivit ut allt i 2 st rum i källaren som ska göras om från källarförvaring till boyta!

Rum 1:
I det första rummet har det varit problem med fukt tidigare, men det fixades med konstens alla regler vad jag vet ( jag var lite för ung för att hjälpa till när det skedde) och de väggpartier har varit utan tapet med bar yta.
Så här är en bild på den väggen!
Ett omålade rum under renovering med spackel på väggarna och en sopsäck på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessvärre är det lite partier med lös puts Och under set som lossnar har jag hittat vad jag tror är träullit (?) Och bakom det är vad jag förmodar är betongblocken som håller upp själva huset.
Bilder på Ena ytterväggen som är över mark.
Skadad vägg med synlig konstruktion och murbruk på golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad betongyta med synliga sprickor och avflagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar drygt 8 cm mellan betongyta och annan yta i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumstock står vertikalt mot en betongyta för att visa höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har mestadels putsen släppt, sedan längst ner där golv och vägg möts. Där igenom har jag fått ut Träullit. Som måttstock visar är det ca 3cm djupt och 5cm precis bredvid utan puts. Flera partier låter ihåliga vid knackningar.

Nästa yttervägg är halvt under mark.
Närbild på ett hål med fukt- och rötskador i en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad betongvägg med ett hål där det tidigare fanns en installation, omgivet av bristningar och flagnad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock som visar djupet på en spricka i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi då vad som från början fångade min uppmärksamhet genom att bukta ut litegrann och var lite missfärgad på ytan. Puts, träullit, förmodligen någon form av armering som sticker fram? ( de mörka) sedan betongblock. Ca 3 cm till "stopp" utan putsen då.
Denna vägg har fler ihåliga partier som man hör man när man knackar på väggen, även "mjukare" ställen som rör sig lite när man trycker på den.
Båda innerväggarna har inget ihåligt ljud i sig eller problem med att något släpper.

Sen har vi rum nr 2.
Där har vi haft problem med fukten också i yttersta hörnet på huset. Båda ytterväggarna ligger under marknivå.
Har inte en susning om vad det är målat med men misstänker någon icke andningsbar färg.
Ommålad källarvägg med slitage och icke-renoverat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med avflagande vit färg som exponerar underliggande mörk betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr ingen vettig bild på hörnet där det var fuktproblem. Men är nu torrt. Här inne verkar det bara vara lite puts och sedan byggstenarna. Bifogar en video på hur det ser ut där det är små sprickor i "bubblorna" som jag misstänker är orsakade pga fel färg använts.


Så till mina frågor:
Rum 1
1. Vad borde jag göra först?
Förstår ju att det måste putsas upp, men vill ju gärna få det bra från början så man inte måste göra om efter ett par år. Borde man riva ner allt och "börja om från början? Eller är det bara dumt?
2. Är träullit bra att ha i en vägg som behöver andas eftersom den är under jord?
3. Alla tips och tricks är välkomna!

Rum 2
1. Bästa sättet att bli av med färgen? Misstänker att putsen följer med så blir väl till att putsa upp dom igen?
2. Borde man isolerad? Element ska installeras på båda ytterväggarna.
3. Alla tips och tricks är välkomna!

Hoppas något "made sense", tackar och bockar i förväg för hjälp!
 
  • Gilla
kokko och 2 till
  • Laddar…
Jag har "nyss" gjort om källaren med samma problem ,nästan iaf ... Jag slog på värmen ordentligt så att det inte blir fuktigt och satt en frånluft i andra änden i källaren så att luften byts ut .. sedan så köpte jag putsför att laga hål och färg som "andas" ..den heter puts och fasadfärg ... klart
 
  • Källarvägg under renovering med flagnande färg och en nyinstallerad radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med ny radiator, grå väggar och svart golv, samt vägguttag och luftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Köpte en skitbillig matta (heltäckningsmatta) som man nästan såg igenom =) , som jag tänkte "andas" å rulla ut inget lim .. 2 år inte ett problem
 
Att det låter ihåligt beror med största sannolikhet på att lättbetongen (stenen som använts) är ihålig, normalt alltså. Vad som inte framgår är om du har fukt i källaren/väggen, brukar kännas på lukten och miljön... Är det fuktproblem måste man fixa det under mark utifrån tex med pordränskivor. Använde jag själv för 30 år sedan och min källare har varit snöstorm sedan dess. Var fuktfläckar på 3 av 4 källarväggar. Vänligen Anders
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag har "nyss" gjort om källaren med samma problem ,nästan iaf ... Jag slog på värmen ordentligt så att det inte blir fuktigt och satt en frånluft i andra änden i källaren så att luften byts ut .. sedan så köpte jag putsför att laga hål och färg som "andas" ..den heter puts och fasadfärg ... klart
Tackar för svar! :)
I rum 1 så tror jag iallafall att det ska fungera att få bort den lösa putsen och putsa upp med, som du säger, sånt som andas och färg som andas.
Rum 2 ska få element på båda ytterväggarna så håller det sig not torrt. Bävar bara för det faktum att det förmodligen är målat med någon plastfärg så allt de måste bort och att hela väggarna måste putsas upp, för det ser inte ut at vara någon direkt puts under färgen mot "blocken" just nu.
 
P pilgrimmen62 skrev:
Att det låter ihåligt beror med största sannolikhet på att lättbetongen (stenen som använts) är ihålig, normalt alltså. Vad som inte framgår är om du har fukt i källaren/väggen, brukar kännas på lukten och miljön... Är det fuktproblem måste man fixa det under mark utifrån tex med pordränskivor. Använde jag själv för 30 år sedan och min källare har varit snöstorm sedan dess. Var fuktfläckar på 3 av 4 källarväggar. Vänligen Anders
I rum 1. Jag har mätt med fuktmätare i väggarna och den säger att det är ok. Har påbörjat äventyret med att se vad som finns närmast husväggen utifrån men tiden har inte räckt till ännu.
I rum 2 är det svårare att få in mätaren i väggen då det inte verkar vara vanlig puts på "blocken" utan bara färg och kanske ett tunnt lager med någon form av puts. Men i hörnet där det var blött från början säger mätaren att det är ok.
Tackar för svar! :)
 
A
Mitt förslag.
Märk ut från väggen 110mm längs hela väggen, lägg ut grundisolering YEP 2500 följ linje vik upp resterande mot väggen. Mura två skift murblock finja 9x19x59cm på grundisolering följ kant. OBS du får nu 20mm luftspalt fäst ett 20 mm vp-rör ca 30mm från golv i hörn, dra detta rör in i ventilen fäst ett vp-rör från motsatta hörn mot tak dra detta rör in i ventilen. Mura igen ventilen (täpp inte rör med bruk) (luften ska cirkulerar i spalt)
Gör nytt hål för ventil OBS inte något samband med luftspalt. Fortsätt nu mura väggen klart, värken murbruk eller murblock, får ej komma ikontakt fuktskadad vägg.


.
 
  • Gilla
Linnkl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.