Ni som har gjort något åt radon i dricksvattnet, vad har ni installerat?

Det verkar som att Radonett är "populär" (effektiv, men dyr att köpa och att driva). När jag frågade här i forumet för några år sen verkade det som att det inte finns erfarenhet av andra märken och lösningar. Hur är det idag? Finns det något annat beprövat, eller är det bara Radonett som gäller?
 
Antar att ni har egen brunn och det är ett permanentbvoende det gäller ?
Är det ett fritidshus skall du ha bra höga värden för att överskrida gränsvärdet.

Jag vet inte så mkt om färdiga modeúler, men man brukar ju "lufta" vattnet, så att radongasen bubblar bort, så det bör gå att installera ngn form av luftanordning i brunnen isf

Finns lite info från USA, där rekommenderar man antingen luftning eller en kolbaserad avskiljare tydligen...
http://www.maxrealestateexposure.com/how-to-remove-radon-from-well-water/

/K
 
Har TS installerat en Radonett?

kapar tråden lite, har precis hamnat i radonmätarträsket :) har Radonpuckar ligger för långtidsmätning, som ska in om en månad.
gjorde samtidigt ett vattenprov som visade 3500 +-330bq/m3 vilket visade otjänligt vatten.
Beställde en radonett omedebart.
Blev då lite orolig att värdet skulle visa tokhögt på puckarna sen, så då beställde jag en sån här

http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/miljoinstrument/radonmatare/corentium-home-radonmatare

Den har nu suttit i ett dygn och visar skönt nog runt 60-65bq/m3 blir ju intressant o se vad puckarna visar o långtidstestet med dosan.

Läste nånstans att per 1000bq i vattnet så brukar luftvärdet ligga runt 100bq, vilket då skulle bli runt 350bq för oss.
men man hoppas ju att det ändå stämmer med dosans värde nu.
vi kör ren frånluft med spaltventiler i fönstren, det kanske inverkar, även fast vi endast ligger på 50l/s utflöde när normen säger runt 80l/s för våran storlek på hus.
 
Uppdatering!!

Efter våran mätning med puckar så låg vi på ca 130bq/m, min mätare visade 125 efter 10 dagar

installerade Radonetten, efter 2 dagar har vi ett radonvärde på ca 25-30.

När jag fyller poolen så slår jag av/bypassar Radonetten, tycker det är onödigt att köra radonfritt där.
Missade en gång när vi fick besök att slå på den igen och så blev det en massa duschningar, dagen efter så hade vi ett 1dagsvärde på 190bq/m

så nog funkar den bra tror ja....
 
P
Gammal tråd men har hamnat i samma situation!

Idag har jag djupborradbrunn med sänkpump, efter pumpen sitter en hydropress och sedan en tryckvakt sen in i huset.

Jag lurar på en radonett, men funderar på om jag kan koppla in den efter hydropressen eller om den måste in före?

Står olika på diverse sidor på nätet, och måste jag verkligen ha 2 hydropresser eller funkar det med 1?

Mvh Patrik
 
Har du inga filter eller planerar att före radonett plocka ut orenat vatten för exempelvis vattna gräsmattan så räcker det med en efter radonett
 
P
Jag har ett uran/kalkfilter i dagsläget som sitter efter hydropressen, som jag fattat det ska då radonetten sitta efter det i kedjan.

Är dock inte sugen på en till hydropress!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.