S sebbu skrev:
Det är regeringen som straffskattat kärnkraft och subventionerat osäker el medelst vindkraft. Det är svart på vitt. Det är MP som sparkat Vattenfalls styrelse och ersatt med aktivister. Att falla för deras skitsnack om ”marknaden” är bara obildat.
Så bra att vi har möjlighet att demokratiskt välja riksdagadspolitiker redan i september, sen får regeringen ge rimliga ägardirektiv till det statliga bolaget, nu är ju både gas och atomkraft att betrakta som miljöriktiga och hållbara och vi får såvitt jag förstår inte någon gas till Sverige så det är väl klart för alla vad vi måste bygga om vi vill att våra barn ska leva i ett industriland med god tillgång på rimligt prissatt elenergi i framtiden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I politiken så måste man kompromissa om man inte har egen majoritet. Ett alternativ till S+MP där MP fick igenom sina krav hade såklart kunnat vara S+M, men det var nog inget av partierna intresserade av.
Eftersom man nu kunnat enas om Nato ansökan bör det inte vara omöjligt för två så stora partier att även kunna ena sig i energifrågan och för landets skull bilda en s+m regering för att slippa att ytterlighetspartierna får orimligt stort inflytande på landets politik de kommande 4 åren, s är ju vant att regera på en borgerlig budget och med Kristersson slipper man v, c, mp och sd vilket sannolikt är det bästa för landet.
 
  • Gilla
one- och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Eftersom man nu kunnat enas om Nato ansökan bör det inte vara omöjligt för två så stora partier att även kunna ena sig i energifrågan och för landets skull bilda en s+m regering för att slippa att ytterlighetspartierna får orimligt stort inflytande på landets politik de kommande 4 åren, s är ju vant att regera på en borgerlig budget och med Kristersson slipper man v, c, mp och sd vilket sannolikt är det bästa för landet.
OT : Tyvärr kommer vi troligen få dras med Socialdemokraterna på ett eller annat vis, folk verkar tappa bort minnet när de ska rösta. Min förhoppning är att 1 eller 2 andra partier som kan enas om de flesta större punkter tar över helt. Minoritetspartierna kan gott försvinna, ju färre partier ju större chans till ett styre. Men nu pratar vi om något helt annat än el, hur man vill att regeringen ska se ut är högst personligt och alla anser att deras modell är den enda rätta för Sverige.
 
I Ironside skrev:
OT : Tyvärr kommer vi troligen få dras med Socialdemokraterna på ett eller annat vis, folk verkar tappa bort minnet när de ska rösta. Min förhoppning är att 1 eller 2 andra partier som kan enas om de flesta större punkter tar över helt. Minoritetspartierna kan gott försvinna, ju färre partier ju större chans till ett styre. Men nu pratar vi om något helt annat än el, hur man vill att regeringen ska se ut är högst personligt och alla anser att deras modell är den enda rätta för Sverige.
Jag ser snarare länder som i praktiken har två partier som skräckexempel. I Sverige kan inget parti driva igenom något som övriga absolut inte vill.
 
  • Gilla
Hjaal och 6 till
  • Laddar…
I
D Daniel 109 skrev:
Jag ser snarare länder som i praktiken har två partier som skräckexempel. I Sverige kan inget parti driva igenom något som övriga absolut inte vill.
Hehe ja man kan se det på olika vis antar jag. Med svenskt styra blir det varken hackat eller malet, eller så blir det både och. Man lägger fram en plan sen måste man förhandla med övriga för att få igenom. Ibland kommer man bara halvvägs som med kraftledningen i Sverige, ibland tvingas man godkänna något dåligt förslag från annat parti för att få igenom sitt eget. Ovan på detta kan det hända att man tvingas använda ett annat partis budget. Lyckas man få till något långtgående bra här utan att samtidigt förstöra något annat ska man vara glad! Det kommer alltid finnas folk som ogillar sittande regering men i min bok är ett helt styre bättre än ett splittrat.

Men som sagt, nu kommer vi in på politik och det gör sig sällan bra i online forum, kanske dags att dra ett streck där?
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Ja, tack!
 
M Mr.Axan skrev:
Nyligen för 91öre, vart får jag fråga?
Göta Energi , blev först erbjuden 174öre men efter ett par minuter i telefon så kom vi överens.
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
Den svenska politiska handlingsförlamningen har ingenting att göra med antalet partier.

Handlingsförlamningen är helt och hållet en fråga om politisk kultur och förvaltningskultur. Understödd av systemet med val enligt långa listor där alla partier har räknat ut att partiapparaten vinner mest på att ställa upp kandidater som varken kan ta initiativ eller lösa problem eller fatta beslut.
Förlamningen ger fritt spelrum för diverse populister och svärmeandar på ytterkanterna.

Nu behövs det politiker som vågar fatta och sedan stå för beslutet att Sverige skall förbli självständigt och demokratiskt och som sedan kan gå vidare på ett konstruktivt vis och fatta följdbeslut som krävs. Politiker som kan förklara ärligt och uppriktigt för väljarna vad som måste göras och varför och vad som tyvärr inte går att göra. Politiker som kan fundera ut och kompromissa fram rimliga lösningar så att alla kan bära sin del av bördan utan att någon överbelastas.
Som utlänning tänker jag inte uttala mig för eller emot något enskilt parti i Sverige men jag ser vilken typ av politiker och politisk kultur som behövs vilket parti de än tillhör.

I Finland är vi ganska trötta på er politiska sandlåda. När ens närmaste allierade håller på med sådant gyckel samtidigt som rysskejsaren har fanskap i kikaren då måste man få säga till att nu räcker det.
 
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Göta Energi , blev först erbjuden 174öre men efter ett par minuter i telefon så kom vi överens.
I vilket elområde?
 
F fribygg skrev:
I vilket elområde?
Elområde 3
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Göta Energi , blev först erbjuden 174öre men efter ett par minuter i telefon så kom vi överens.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är iofs en rimlig tanke. Å andra sidan har det väl inte hänt särskilt mycket alls på den fronten på de 25 år som gått, och sannolikt hade man inte gjort mer om Barsebäck fortfarande varit i drift. Att inget (eller väldigt lite) har skett under 25 år är väl för att inget parti tyckte frågan var tillräckligt viktig att driva hårt, utan man har valt att fokusera på andra frågor under den här tiden.
Du måste verkligen vara en bra förhandlare :) Var det längesedan?
 
M m@nge skrev:
Du måste verkligen vara en bra förhandlare :) Var det längesedan?
Snart 3 veckor sedan , och det nya avtalet börjar gälla den 1 september och löper på 18månader. Sen efter det hoppas jag ha en solcellsanläggning monterad på taket.
 
S Simonstahl skrev:
Snart 3 veckor sedan , och det nya avtalet börjar gälla den 1 september och löper på 18månader. Sen efter det hoppas jag ha en solcellsanläggning monterad på taket.
Om du lyckas binda ett fast elavtal under kronan i Se 3 denna juli månad är du en duktig förhandlare eller omedveten om vad du köpt, kanske är det 'spot on'?
 
F fribygg skrev:
Om du lyckas binda ett fast elavtal under kronan i Se 3 denna juli månad är du en duktig förhandlare eller omedveten om vad du köpt, kanske är det 'spot on'?
Fast pris , inget spot on.
Jag var tydlig med vad jag ville och har varit kund 10+år , och fick turen att prata med en riktigt trevlig kille.

Dessutom har jag ingen lust att finansiera lyx , en snabb sökning på alla bolag bekräftade vad jag redan visste. Kolla vad det delades ut i aktieutdelning föregående år.
 
D
S sebbu skrev:
Det är regeringen som straffskattat kärnkraft och subventionerat osäker el medelst vindkraft. Det är svart på vitt. Det är MP som sparkat Vattenfalls styrelse och ersatt med aktivister. Att falla för deras skitsnack om ”marknaden” är bara obildat.
Har du ont om el, vi andra har inte det problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.