Köpt Faluvapens slamfärg svart och den absorberas inte av trät utan ligger utanpå mera som en plastfärg och krackelerar av bitvis?
Obehandlade äldre bjälkar det jag testat på nu, men vi hade tänkt måla om huset som i nuläget är i faluröd slamfärg.
 
G
Ejre Ejre skrev:
Köpt Faluvapens slamfärg svart och den absorberas inte av trät utan ligger utanpå mera som en plastfärg och krackelerar av bitvis?
Obehandlade äldre bjälkar det jag testat på nu, men vi hade tänkt måla om huset som i nuläget är i faluröd slamfärg.
Med slamfärg ska man måla väldigt tunt, är ju ingen elastisk produkt när den har härdat. Men det kanske du visste redan.
 
G OMathson skrev:
Med slamfärg ska man måla väldigt tunt, är ju ingen elastisk produkt när den har härdat. Men det kanske du visste redan.
Jag målar tunt men färgen känns lite tjock att pensla på också upplever jag
 
G
Ejre Ejre skrev:
Jag målar tunt men färgen känns lite tjock att pensla på också upplever jag
Blanda upp med lite vatten, tex 5-10%, vispa ordentligt. Har ytorna varit målade med slamfärg tidigare?
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
wildeside
Ejre Ejre skrev:
Jag målar tunt men färgen känns lite tjock att pensla på också upplever jag
Späd ut färgen så blir det bättre
Slamfärgen fäster/sugs inte in nåt vidare bra om det inte är en råsida.
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
Första strykningen ska den väl spädas rätt bra med vatten har jag för mig? Reservation för att jag kommer ihåg fel, är 8år sedan jag målade huset.
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
C
Ejre Ejre skrev:
Obehandlade äldre bjälkar det jag testat på nu
Vad är det för struktur på träytan?
Slamfärg biter inget bra om det inte är en råsågad "stickig" yta.
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Blanda upp med lite vatten, tex 5-10%, vispa ordentligt. Har ytorna varit målade med slamfärg tidigare?
Tack för tipset om att spä ut den

Just bjälkarna var omålade innan vi testade. Några dörrar som tidigare varit målade med faluröd slamfärg stålborstades och sopdes av innan men med samma resultat där.
 
Tack snälla för snabba och bra svar nu ska jag testa att spä ut den fortsättningsvis!
 
Ejre Ejre skrev:
Tack snälla för snabba och bra svar nu ska jag testa att spä ut den fortsättningsvis!
Du ska helst inte använda slamfärg på hyvlade ytor. Där biter det sämre. Däremot sågad panel eller liknande fungerar bra.
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
wildeside
Ejre Ejre skrev:
Tack snälla för snabba och bra svar nu ska jag testa att spä ut den fortsättningsvis!
Ring och rådgör med Faluvapen Telefon: 023-705 740 dom är trevliga och hjälpsamma iaf när jag pratat med dom några gånger under åren.
 
  • Gilla
Ejre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.