BirgitS BirgitS skrev:
Alltså hänger det inte på om en person har en Y-kromosom eller inte. Eller hur?
Det hänger överhängande på biologi inte miljö. På samma sätt som intelligens hänger till största del på arvsmassa och inte miljö
 
  • Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det hänger överhängande på biologi inte miljö. På samma sätt som intelligens hänger till största del på arvsmassa och inte miljö
Jag gillar inte din uppdelning av arv/biologi mot miljö. Falsk motsättning. Genuttrycket samspelar med miljön.

Fenotyp = genotyp i samspel med miljön

Vi kan ta ett trivialt exempel för att illustrera detta:

Vissa individer har en variation i DNA sekvensen i den del av arvsmassan som styr uttrycket av genen som kodar för enzymet laktas. Varianten som har spritt sig i t ex Europa under sen bronsålder/tidig järnålder från stäppen i öst och gör att enzymet laktas syntetiseras i tarmen även hos vuxna. Detta gör att det är oproblematiskt att konsumera mjölksocker, laktas som vuxen. Man är laktostolerant och slipper tarmeländet som det innebär att mata sina tarmbakterier med ett socker som man inte själv kan bryta ned.

Denna genetiska variation spelar ingen känd roll i en kultur som inte konsumerar mjölk. Men om man ändrar miljön så att man börjar dricka mjölk så spelar det en stor roll om man har denna genetiska variant eller inte. Miljön (i detta fall den kulturella exponeringen för mjölksocker via mjölkkonsumtion) samspelar alltså med genetiken för att bestämma fenotypen (problem med tarmen).

Och genetiken och fenotyperna kring könsskillnader (inte minst kognitiva) är så otroligt mycket mer komplexa än detta exempel. Till den grad att jag tror vi ödmjuk får säga att vi ännu inte vet i de flesta fall. Och vi har heller ingen aning om vilken kulturell plasticitet vi har. T ex svenska skolan verkar ju numera selektera bort pojkar medan den tills ganska nyligen selekterade bort flickor. Allt som krävdes var en kulturell ändring.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gillar inte din uppdelning av arv/biologi mot miljö. Falsk motsättning. Genuttrycket samspelar med miljön.

Fenotyp = genotyp i samspel med miljön

Vi kan ta ett trivialt exempel för att illustrera detta:

Vissa individer har en variation i DNA sekvensen i den del av arvsmassan som styr uttrycket av genen som kodar för enzymet laktas. Varianten som har spritt sig i t ex Europa under sen bronsålder/tidig järnålder från stäppen i öst och gör att enzymet laktas syntetiseras i tarmen även hos vuxna. Detta gör att det är oproblematiskt att konsumera mjölksocker, laktas som vuxen. Man är laktostolerant och slipper tarmeländet som det innebär att mata sina tarmbakterier med ett socker som man inte själv kan bryta ned.

Denna genetiska variation spelar ingen känd roll i en kultur som inte konsumerar mjölk. Men om man ändrar miljön så att man börjar dricka mjölk så spelar det en stor roll om man har denna genetiska variant eller inte. Miljön (i detta fall den kulturella exponeringen för mjölksocker via mjölkkonsumtion) samspelar alltså med genetiken för att bestämma fenotypen (problem med tarmen).

Och genetiken och fenotyperna kring könsskillnader (inte minst kognitiva) är så otroligt mycket mer komplexa än detta exempel. Till den grad att jag tror vi ödmjuk får säga att vi ännu inte vet i de flesta fall. Och vi har heller ingen aning om vilken kulturell plasticitet vi har. T ex svenska skolan verkar ju numera selektera bort pojkar medan den tills ganska nyligen selekterade bort flickor. Allt som krävdes var en kulturell ändring.
Nej det kan jag väl hålla med om. Men att arv är minst 50 procent kan nog de flesta enas om. Vänstern har länge hävdat att arv skulle ha noll relevans och enbart miljö spelar in.
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det kan jag väl hålla med om. Men att arv är minst 50 procent kan nog de flesta enas om. Vänstern har länge hävdat att arv skulle ha noll relevans och enbart miljö spelar in.
Det bygger väl på intelligensmåttet via test. Där man typiskt sett har sett en heritabilitet på kring 50%, d v s kring hälften av variationen i populationen i väst när man testar för intelligens kan förklaras genetiskt. Så att ingen missförstår, det går alltså inte att överföras på individer. Hälften av din eller min intelligens kan inte förklaras genetiskt, för en individ kan det bara vara högre och lägre.

Men det finns ju en massa frågor kring fenotypen man har valt. Hur den kan intelligens stiga och falla i populationer som inte ändras genetiskt och kan man verkligen jämföra fenotypen mellan olika kulturer där man är olika bekant med testmetodiken. Man blir ju bättre på denna typ av test när man har knäckt koden för hur de är upplagda.

Med det sagt kanske mer av kognitiva egenskaper kan förklaras genetiskt än många är bekväma med idag. Att t ex slänga ut koncept som fri vilja och därmed eget ansvar är enormt provocerande för många. Eller nåt så välutrett som att barnuppfostran inom kärnfamiljsramen till stor del är en illusion. Kompiskretsens kultur är den som främst uppfostrar, inte mamma och pappa. Som förälder är du en möjliggörare som kan ge vissa verktyg och lämplig kompiskrets. Ungefär där slutar inflytandet bortom den genetik du eventuellt har bidragit med.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
E
När jag hade häst i ett stall så hjälptes vi alla åt att renovera under sommaren när de gick på bete. En av tjejerna hade två ungar som fick följa med, lilltjejen fick inte hjälpa mig att måla för hon kunde bli smutsig. Lillkillen fick härja som han ville för "pojkar är pojkar" och de smutsar ner sig. Vi har ingen kontakt längre men jag tänker ibland på lilltjejen och undrar hur hennes liv ser ut. Själv fick jag alltid vara med pappa och "hjälpa" om det skulle snickras, sommarjobbade på byggen och var bättre än killarna i klassen när vi hade byggpraktik.

När jag köpte min första bil fick jag lära mig hur jag byter däck, kollar olja, ringtryck mm för min älskade pappa ansåg att man ska kunna det om man är bilägare. Jag misstänker att många i missriktad omtanke inte lär sina döttrar/flickvänner hur man gör rent praktiskt för de ska "slippa" och det går fortare om man gör det själv. Om det sedan klagas eller om man sitter på nätet/IRL och gör sig lustig över sin partner/andra kvinnor så uppmuntrar det inte till att försöka.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller nåt så välutrett som att barnuppfostran inom kärnfamiljsramen till stor del är en illusion. Kompiskretsens kultur är den som främst uppfostrar, inte mamma och pappa. Som förälder är du en möjliggörare som kan ge vissa verktyg och lämplig kompiskrets. Ungefär där slutar inflytandet bortom den genetik du eventuellt har bidragit med.
Som man brukar säga det behövs en by för att uppfostra ett barn.

Läste just den låsta artikeln https://www.dn.se/insidan/foraldratraning-kan-hjalpa-barn-med-trotssyndrom/
om hur barn med asocialt beteende som trotssyndrom blir normalt fungerande genom föräldraträning och hur det minskade risken för att barnen skulle bli allvarligt utåtagerande och hamna i kriminalitet. Gällde barn upp till 12 år sen var det bättre att behandla barnet.

Utgår från internationell forskning. Som en av forskarna vid KI säger så bidrar en genetisk sårbarhet, t.ex. svårare att reglera känslor, men sen förvärras beteendet om en förälder är väldigt auktoritär med hårda bestraffningar eller är väldigt passiv och inte vågar säga ifrån. Amerikansk forskning visar att det är ung. 7 år från de första tecknen i barnens beteende tills de begår en kriminell handling så om man fångar upp barnen tidigt går det att vända utvecklingen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det hänger överhängande på biologi inte miljö. På samma sätt som intelligens hänger till största del på arvsmassa och inte miljö
Hmmm..... jag känner åtminstone tre personer som man objektivt torde kunna klassificera som icke intelligenta på gränsen till enfaldiga. De har helt klart haft genetiken emot sig alla tre (och de är inte släkt).
Likväl lyckas de alla tre tänka ut ganska avancerade saker så att slutresultatet ofta hamnar på en nivå som andra människor behöver vara ganska intelligenta för att klara.. För att de här tre använder varje liten gnutta tankeförmåga de har och verkligen satsar på att tänka.
Jag känner också två personer som så långt jag kan bedöma borde vara superintelligenta men som inte klarar av att fundera ut ens enkla logiska samband i vardagen för att inte tala om den totala oförmågan att hantera mer abstrakta problem. För att de har vant sig att inte använda det vett de har.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hmmm..... jag känner åtminstone tre personer som man objektivt torde kunna klassificera som icke intelligenta på gränsen till enfaldiga. De har helt klart haft genetiken emot sig alla tre (och de är inte släkt).
Likväl lyckas de alla tre tänka ut ganska avancerade saker så att slutresultatet ofta hamnar på en nivå som andra människor behöver vara ganska intelligenta för att klara.. För att de här tre använder varje liten gnutta tankeförmåga de har och verkligen satsar på att tänka.
Jag känner också två personer som så långt jag kan bedöma borde vara superintelligenta men som inte klarar av att fundera ut ens enkla logiska samband i vardagen för att inte tala om den totala oförmågan att hantera mer abstrakta problem. För att de har vant sig att inte använda det vett de har.
Men hur vet du att DU har intelligensen att bedöma deras intelligens? :cool:
Ledsen, var tvungen. :cool:
 
A AkutLumbago skrev:
Men hur vet du att DU har intelligensen att bedöma deras intelligens? :cool:
Ledsen, var tvungen. :cool:
Påtagligt intelligentare än jag tolkas som intelligent. Påtagligt dummare än jag tolkas som icke intelligent.
 
  • Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ok? Vad är lösningen på detta problem? Skall män bära barnet i magen också eller vad menar du?
Man är inte föräldraledig under graviditet. Man arbetar hela tiden fram till förlossningen.
 
C cbrolin skrev:
Så uppfattade jag det ifrån början. Att ni hade olika chefer alltså. Ni jobbade ju inte på samma ställe.
Jo, vi jobbade på samma ställe. Vi hade alltså samma manliga chef vid det första tillfället och samma kvinnliga chef vid det andra.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju ett problem. Självfallet ska kommunala skolor kunna neka stökiga/kriminella elever
Nej?
Självfallet ska skolan hjälpa dem INNAN de blir kriminella, eller tar livet av sig, eller blir hemmasittare, eller missbrukare. Tar man tag i de stökiga grabbarna (inte med hårdhandskarna utan med samma mjuka hand som man alltid i alla tider använt till stökiga flickor) så blir det inga kriminella grabbar.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om vi bara tittar på det ekonomiska (och för en stund glömmer t.ex. den tid männen förlorar med barnbarn, släkt och vänner), så VORE ju just att låta kvinnor jobba fyra år längre en sorts ekonomisk kompensation - med fyra års längre arbetstid hinner de jobba in mycket mer pengar till sin pension, och problemet att de inte har råd att bo kvar skulle bli mycket mindre.

Men som sagt, DET förslaget har jag nog aldrig sett.
Det kräver ju då att män tar över de fysiskt tunga arbetena, så att kvinnor orkar jobba till pensionen. Det är det ju många som inte orkar idag ens, särskilt bland kvinnor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej?
Självfallet ska skolan hjälpa dem INNAN de blir kriminella, eller tar livet av sig, eller blir hemmasittare, eller missbrukare. Tar man tag i de stökiga grabbarna (inte med hårdhandskarna utan med samma mjuka hand som man alltid i alla tider använt till stökiga flickor) så blir det inga kriminella grabbar.
Och störa ordningen för alla andra?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och störa ordningen för alla andra?
Skrev jag det?
Det här handlar ju om genus. Om att stökiga killar "är sådana" och skickas ut i grupp för att leka av sig, medan stökiga tjejer får sätta sig med fröken eller en annan tjej och öva på tålamod. Precis som exemplet ovan, när flickan bara fick titta på för att inte smutsa ner sig, medan pojken ändå skulle bli smutsig så det gjorde inget.

Om man behandlar barn som barn och som individer och se till att var och en redan från första året i förskolan får ett anpassat bemötande och stöd på rätt nivå, istället för att klumpa ihop dem i generiska flickor och generiska pojkar kommer vi att kunna stoppa nästan all mobbing, diskriminering, utslagning i skolan, kriminalitet, psykisk ohälsa mm. Det kräver givetvis mer personal och mindre barngrupper, och bättre utbildning för förskole- och lågstadiepersonal i att se de särskilda behoven, vilket kostar mycket pengar. Men med tanke på vad en enda dags fängselsvård eller psykvård kostar är det väl investerade pengar som betalar sig med råge i framtiden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.