Fairlane
I Ironside skrev:
1997 bestämde Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och centerpartiet om att stänga Barsebäck 2001. Detta drog igång en salig härva med EU och Danmark som till slut resulterade i det vi har idag. Självklart är det en politisk fråga att pressa på förnybar energi, problemet här är att man uppenbarligen inte planerat särskilt väl och hamnade i ett dåligt läge som man inte lyckats lösa, södra Sverige får ta smällen genom markant högre elpriser, läs mer här: [länk]

Det är uppenbart att man borde ha väntat tills kraftnätet (som ägs av staten) var redo att hantera kravet som Barsebäck lämnade efter sig.
Ja, det är iofs en rimlig tanke. Å andra sidan har det väl inte hänt särskilt mycket alls på den fronten på de 25 år som gått, och sannolikt hade man inte gjort mer om Barsebäck fortfarande varit i drift. Att inget (eller väldigt lite) har skett under 25 år är väl för att inget parti tyckte frågan var tillräckligt viktig att driva hårt, utan man har valt att fokusera på andra frågor under den här tiden.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi gör olika bedömningar av detta, jag anser att miljöskadan redan är skedd och vad jag förstår kommer all vattenkraft behövas som reglerkraft även framgent då vi ska ha kvar både vind och sol i energimixen.
Så i grunden är det dåligt att befintlig vattenkraft tvingas rivas ur av politiska skäl.
Mycket kan återhämta sig (bla ål, lax, öring). Reglermässigt så är de mindre vattendragen i söder nästintill obefintliga. De genererar i huvudsak "konstant" el utan reglermöjligheter. De som kan regleras kommer man att behålla då de har bättre lönsamhet och därmed kan bekosta de nya miljökraven.
 
S Simonstahl skrev:
Hur ska man tänka? Investeringar för att bli mer självständig har inte hunnits med , det beror mest på att aktörerna på solcells marknaden har fullt upp.
Varför inte tänka på något annat än elbaserad uppvärmning?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte tänka på något annat än elbaserad uppvärmning?
Man kanske skulle koka vatten till elementen med lite U237? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mycket kan återhämta sig (bla ål, lax, öring). Reglermässigt så är de mindre vattendragen i söder nästintill obefintliga. De genererar i huvudsak "konstant" el utan reglermöjligheter. De som kan regleras kommer man att behålla då de har bättre lönsamhet och därmed kan bekosta de nya miljökraven.
Vi har olika syn, jag anser att människan och en modern livsstil är viktigare än att återställa vattendragen som de var innan industrialiseringen och att vattenkraften är viktig om vi ska tillåta mer sol och vindkraft i kraftnätet.
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Självklart ska ägaren ha såväl vinster som kostnaderna i kraftproduktionen, allt annat vore kommunism och direkt skadligt för elmarknaden.

Vill du som konsument vara med och dela på risken och den eventuella vinsten med elproduktion finns goda möjligheter att köpa in dej i vindkraft eller skaffa egna solceller
Och hur blev de ägare?
 
De köpte eller byggde ett kraftverk. Hur blev du husägare?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kanske skulle koka vatten till elementen med lite U237? :rofl:
Jag tror Ågesta värmde Farsta på sin tid, det var väl tänkt att Marviken skulle ha liknande fördelning mellan värme och el.

När Barsebäck byggdes funderade man på att ta tillvara spillvärme.
Inte heller med SMR verkar man ta till vara värmen, iaf inte i Blykalla projektet så att ha kärnkraft för att koka elementvatten verkar vara en historisk parentes i vårat land.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
De köpte eller byggde ett kraftverk. Hur blev du husägare?
Hur fick de möjligheten att köpa?
Vem gav tillstånd? Vem sålde?
 
Många kommunalt ägda kraftverk har sålts ut tex.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Och hur blev de ägare?
Vi som medborgare kan ju se oss som ägare till helstatliga Vattenfall, vi har ju genom val av vettiga politiker möjlighet att se till att bolaget får ett uppdrag att bygga nya kraftverk. Om man tillsätter en aktivistisk kärnkraftsskeptisk styrelse och politiskt försämrar möjligheterna att driva kärnkraften lönsamt vilket vi gjort i Sverige blir det inte nån ny produktion.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Hur ska man tänka? Investeringar för att bli mer självständig har inte hunnits med , det beror mest på att aktörerna på solcells marknaden har fullt upp.

Med ett elavtal där jag betalat 36.60öre kWh har jag inte lidit någonting alls. Men dom dagarna är förbi , rätt nyligen tecknade jag ett nytt avtal på 18 månader med ett pris på 91öre kWh. Vilket ändå känns okej , trots att jag förbrukar runt 3000kwh per månad.
Nyligen för 91öre, vart får jag fråga?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är iofs en rimlig tanke. Å andra sidan har det väl inte hänt särskilt mycket alls på den fronten på de 25 år som gått, och sannolikt hade man inte gjort mer om Barsebäck fortfarande varit i drift. Att inget (eller väldigt lite) har skett under 25 år är väl för att inget parti tyckte frågan var tillräckligt viktig att driva hårt, utan man har valt att fokusera på andra frågor under den här tiden.
Om Barsebäck fortfarande hade varit i drift hade nätet varit starkare och det hade kunnat överföras mer kraft = mer export till kontinenten.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Ökad befolkning minskad el produktion vad kan gå fel.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ökad befolkning minskad el produktion vad kan gå fel.
Tja, du får väl ta din del av ansvaret och inte öka befolkningen;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.