M
Hej,

Om man har ett hus byggt tidigt 1900-tal/ sent 1800-tal vars konstruktionsritningar gått förlorade. Vad gör man då?

Självklart är de inte nödvändiga förrän dagen man ska göra något som kräver en granskning hos kommunen. But here we are.

Kommunen har inga ritningar överhuvudtaget på huset, inte heller i deras arkiv. Varken nyare eller äldre.

Det finns en fasadritning i deras arkiv. Men ingenting mer.

Kan man anlita någon för att ta fram konstruktionsritningar på befintlig konstruktion? Eller hur gör man annars?
 
Vad är det du ska göra som kräver en konstruktionsritning? Är inte så säkert att det någonsin funnits en, och huset har garanterat byggts om några gånger under de senaste 120 åren. Kräver de ritning, eller är det något de vill ha?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
P PatrikJo skrev:
Vad är det du ska göra som kräver en konstruktionsritning? Är inte så säkert att det någonsin funnits en, och huset har garanterat byggts om några gånger under de senaste 120 åren. Kräver de ritning, eller är det något de vill ha?
Jag vet att förrförra ägarna har handlingar rörande huset då det ägdes av dem i generationer. Dvs inte dem vi köpte av. Så ritningar har funnits.

Vi funderar på en tillbyggnad. Oavsett om vi gör en attefallstillbyggnad med anmälan till kommunen eller en vanlig tillbyggnad med bygglovsansökan kräver de samma underlag + tekniskt samråd innan vi kan göra något.

För detta krävs fasadritningar, sektionsritningar och konstruktionsritningar. Före och efter tilltänkt åtgärd.

Vi bor utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse.
 
Kommunen kräver inga konstruktionsritningar hur huset ser ut idag, men detta behöver dock konstruktören eller hantverkarna titta på.
 
M
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kommunen kräver inga konstruktionsritningar hur huset ser ut idag, men detta behöver dock konstruktören eller hantverkarna titta på.
Okej då vet jag inte varför vår kommun bett om det. Men det har de.

Frågan återstår. Hur gör man när dessa inte finns?
 
M Miscela skrev:
Okej då vet jag inte varför vår kommun bett om det. Men det har de.

Frågan återstår. Hur gör man när dessa inte finns?
Fast det är väl konstruktionsritning på tillbyggnaden de vill ha?
Möjligen någon detalj i anslutningen till befintlig byggnad behövs.
Det tar konstruktören fram i samband med att han/hon ritar tillbyggnaden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M
P petererlandsson1194 skrev:
Fast det är väl konstruktionsritning på tillbyggnaden de vill ha?
Möjligen någon detalj i anslutningen till befintlig byggnad behövs.
Det tar konstruktören fram i samband med att han/hon ritar tillbyggnaden.
Ponera att du har rätt. Nu är det inte vad de sa, men jag tycker såklart det vore mer logiskt att de vill ha det för tillbyggnaden.

Men oavsett så kvarstår frågan. Om man behöver konstruktionsritningar över en äldre byggnad. Hur gör man?
 
Då sätter man sig ner och ritar...

Jag har byggt om några gamla hus som inte har haft några som helst ritningar. Kommunen har aldrig begärt något underlag för det befintliga huset. Som sagt var är det ritningar över det du ska bygga till kommunen behöver plus en fasadritning där utbyggnaden syns från ett par väl valda väderstreck.
 
  • Gilla
Lisett och 1 till
  • Laddar…
M Miscela skrev:
Hej,

Om man har ett hus byggt tidigt 1900-tal/ sent 1800-tal vars konstruktionsritningar gått förlorade. Vad gör man då?

Självklart är de inte nödvändiga förrän dagen man ska göra något som kräver en granskning hos kommunen. But here we are.

Kommunen har inga ritningar överhuvudtaget på huset, inte heller i deras arkiv. Varken nyare eller äldre.

Det finns en fasadritning i deras arkiv. Men ingenting mer.

Kan man anlita någon för att ta fram konstruktionsritningar på befintlig konstruktion? Eller hur gör man annars?

Vi ska göra om vårt hus som är från ca 1923. Vi tog in en konstruktör och har nu gått igenom hela huset, från grund till tak, och nu ska han ta fram ungefärliga ritningar. Under bygget kommer han också vara bollplank till byggaren. Kanske kan ni göra nått sånt när ni väl ska bygga ut? :)
 
M
L Lisett skrev:
Vi ska göra om vårt hus som är från ca 1923. Vi tog in en konstruktör och har nu gått igenom hela huset, från grund till tak, och nu ska han ta fram ungefärliga ritningar. Under bygget kommer han också vara bollplank till byggaren. Kanske kan ni göra nått sånt när ni väl ska bygga ut? :)
Låter precis som det jag funderar på. Hur hittade ni en lämplig konstruktör och vad kostade det?
 
  • Gilla
Lisett
  • Laddar…
M Miscela skrev:
Låter precis som det jag funderar på. Hur hittade ni en lämplig konstruktör och vad kostade det?

Googlade på konstruktör Stockholm (bor där) o skrev till några efter att ha kollat upp dem på linkedin. För oss kostar det ca 30-35 tusen. Men då är det bygglovshandlingar som tas fram :)
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
L Lisett skrev:
Googlade på konstruktör Stockholm (bor där) o skrev till några efter att ha kollat upp dem på linkedin. För oss kostar det ca 30-35 tusen. Men då är det bygglovshandlingar som tas fram :)
.

Tack! :)
 
Det befintliga huset behöver naturligtvis inga konstruktionsritigar, precis som @useless skriver, men om ni, samtidigt som utbyggnaden sker, gör väsentliga förändringar i det befintliga huset är det en helt annan sak.
 
  • Gilla
Lisett och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.