Hej
Hittade denna i min bod. Anser Bygga hus att den är värd att spara eller bör jag göra mig av med den? Har redan en batteridriven och en med sladd. Jag har ingen tid för renovering av den de närmaste 10-15 åren.
 
  • Motorsåg och kapat trä på marken i byggprojektsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
En motorsåg är alltid en motorsåg! @skoge kan nog svara på om det är en bra såg eller ej
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
En äldre Husqvarna är alltid värd att spara. Vad är det för fel på den?
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en Husqvarna 254? Motorsågen "Motorsåg".
Finns det komp i den och den inte är sönderslagen nånstans är den värd att spara.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
En äldre Husqvarna är alltid värd att spara. Vad är det för fel på den?
Vet inte. Jag kan ingenting om bensindrivna sågar. Men jag kan försöka ta reda på det.
 
Såhär ser den ut inuti. En slang som är av samt en lös kontakt av något slag.
Öppen motorsåg med en synlig avsliten slang och lös kontakt i en smutsig inre mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Om du inte är helt "trångbodd" så ställ in den i förråd. Det luriga är att de 10-15 åren kan komma snabbare än du tror.
Men visst ser den mera än lovligt risig ut.
Kör bara Stihl, men saknas inte tändstiftet?
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jo, tändstiftet saknas, och även tändstiftshatten som borde suttit på den (ganska risiga) tändkabeln man ser på bilden, har den stått länge sådär utan tändstift skulle jag vilja plocka isär innan jag ens försöker dra i snöret (vem vet vad som ligger i cylindern). Så det är nog en liten resa att få den att funka igen…

men med det sagt hade även jag ställt tillbaka den om det finns plats - som sagt, åren går fort…

Och även om du trots allt bestämmer dig för att den ska bort tycker jag inte du ska slänga den - ge då bort den till någon som vill/har tid att mecka eller behöver reservdelar - i vänkretsen eller här på BH

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Tändkabeln verkar ha gått av. Jag hade en jonsered från 80-talet där bromsen var paj och tändkabeln var av. Bara tändkabeln var så dyr att jag inte tyckte det var värt det, så jag skulle säga att du bör kasta denna. Dock finns det säkert någon som är beredd att renovera den, t.ex Maskintok som var medlem här tidigare
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej
Hittade denna i min bod. Anser Bygga hus att den är värd att spara eller bör jag göra mig av med den? Har redan en batteridriven och en med sladd. Jag har ingen tid för renovering av den de närmaste 10-15 åren.
Fråga Andreas Thörner på YouTube, han vet om den är värd att laga och har förmågan att göra det om det är så.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tjo Maskintok här.
sågen är en 240/340. 1972 och framåt.
Så nej den är inget att hålla på med enligt mig.
Däremot kan delar passa till Hva 244rx
Hva 250rx..samt Hva 444/44..
men att leta delar till en sådan gammal såg är ingen idé..
Och blanda ej ihop med 2 serien från 80 talet och fram till 2000... De är helt andra saker..
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
tjo Maskintok här.
sågen är en 240/340. 1972 och framåt.
Så nej den är inget att hålla på med enligt mig.
Däremot kan delar passa till Hva 244rx
Hva 250rx..samt Hva 444/44..
men att leta delar till en sådan gammal såg är ingen idé..
Och blanda ej ihop med 2 serien från 80 talet och fram till 2000... De är helt andra saker..
Tack. "Den är inget att hålla på med" räcker för mig. Jag ska se om någon här i bygden vill ha den, annars skänker jag bort den här på BH.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
En bensindriven motorsåg är bra att ha men den där är litet i äldsta laget tycker jag. Det brukar vara så dålig vibrationsdämpning på de där gamla och så är de tunga att arbeta med. Från 80-talet och framåt blev motorsågarna bättre.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.