Hej,
Jag försöker ta ett hål för att installera en tilluftsventil ovanför ett fönster som befinner sig på långsidan av huset.
Men är det en bärande balk som jag lyckats träffa? Vv ser bilden. Hålet är ca 20 cm ovanför fönstret.
Huset är 1,5-plan från sent 70-tal med tegel på nedre halvan och träpanel på övre halvan.
 
  • Tak med tegelpannor och en regnränna över ett fönster, med en rund trädetalj monterad på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du en balk med all sannolikhet
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Då är nästa fråga. Är det ok att borra ett 127 mm hål på nederkant av balken?
Har nämligen sett att det är andra som har monterat ventil där.
 
Om just din balk klarar hålet är svårt att svara på utan mer info men att placera hålet i underkant är i princip den sämsta placeringen om man ser till hållfastheten
 
K kevzo skrev:
Tack för ditt svar. Då är nästa fråga. Är det ok att borra ett 127 mm hål på nederkant av balken?
Har nämligen sett att det är andra som har monterat ventil där.
tveksamt du har en takstol som vilar ganska nära hålet
en vanlig variant var att man hade lejd 45mm och sen en stående planka 195mm eller 220mm under den
 
Suck…då får jag laga igen hålet. Var helt övertygad om att det skulle var fritt, eftersom en annan kille har satt sin ventil där och påstått att det inte finns nåt bärande där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.