engs
Automower 330X (identisk med tidiga 430X).

Har nu kanske 4-5 ggr sen start i våras fått något intermittent problem med laddstation, eller mer troligt transformatorn.
Lampan i laddstationen är plötsligt svart, bryter man spänningen på primärsidan av transformatorn och pluggar in igen fungerar det ok. Bryter man på sekundärsidan händer inget (fortfarande svart lampa på laddstation alltså) så gissar på transformatorn.

Har hittills alltid inträffat när klipparen stått parkerad enligt schemat, men kan vara slumpen att det aldrig hänt under drift eller laddning under drift.

Är inget jättebekymmer men tråkigt om det inträffar precis när man lämnat för 2 veckors semester eller så.
Sen är väl risken det förvärras.

Försökt söka på det men inte fått någon relevant träff. Är det något känt fel och lösning?
Nätdel är den troligaste felkällan tycker jag.
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Automower 330X (identisk med tidiga 430X).

Har nu kanske 4-5 ggr sen start i våras fått något intermittent problem med laddstation, eller mer troligt transformatorn.
Lampan i laddstationen är plötsligt svart, bryter man spänningen på primärsidan av transformatorn och pluggar in igen fungerar det ok. Bryter man på sekundärsidan händer inget (fortfarande svart lampa på laddstation alltså) så gissar på transformatorn.

Har hittills alltid inträffat när klipparen stått parkerad enligt schemat, men kan vara slumpen att det aldrig hänt under drift eller laddning under drift.

Är inget jättebekymmer men tråkigt om det inträffar precis när man lämnat för 2 veckors semester eller så.
Sen är väl risken det förvärras.

Försökt söka på det men inte fått någon relevant träff. Är det något känt fel och lösning?
Nätdel är den troligaste felkällan tycker jag.
Hej,
Hittade du något fel på din?, har något liknande problem med våran.
En 430x från 2016.
Laddstationen blinkar blått ibland(ingen slingsignal)
Jag bryter strömmen till laddstationen en liten stund sen får jag grön lampa igen.
Har hänt två gången sista månaden.
 
99% av problemen ligger i defekt slinga, dåliga skarvdon eller kontakter.
Ohmmät slingan.
 
E etompau skrev:
99% av problemen ligger i defekt slinga, dåliga skarvdon eller kontakter.
Ohmmät slingan.
Ok, kanske ska prova ohmmäta vid tillfälle.
Det börja med att trafon gick sönder i juni, sen har den stannat för slingfel nu två gånger i juli, men har då fått grön lampa efter att gjort den strömlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.