Huset blir ca 175 kvm i två plan (ca 90 kvm med golvvärme på plan1) och kommer att stå i Västerbotten.
Relativt välisolerat (300mm under platta, 240mm vägg, 400mm tak, 0.9U fönster)
Det kommer även att vara ett 80 kvm fristående garage/pannrum?/hobbyrum
Sedan blir det 300 liter badkar i huset, vill gärna ha 23 grader inne, rätt många datorer som är på och plasma TV m.m som värmer.

De alternativ som jag funderar på är:

1) Använda Nibe 360p som ingår i huset och värma garaget med luft/luft-värmepump
2) Vedpanna med ack som levererar spetsvärme + varmvatten till Nibe 360p via kulvert och värmer garaget med golvvärme.
3) Jordvärme (kanske Nibe 1135 + ack i garaget)

Jag är rädd om ytan i huset, så vill inte ha nått mer än en FVP i tvättstugan.
Om jag kör med jordvärme, är det bäst att kasta ut Nibe 360p pumpen då? (Jag lär knappast få mycket i avdrag för den). Hur löser man det med ventilation då? Blir väl inte lätt att koppla in en frånluftvärmemodul (t.ex. FLM 30) om jordvärmepumpen står i garaget.

Vilken lösning har (mest troligt) lägst kostnad på 10 år?
 
S
Jag skulle självklart valt jord/bergvärme om jag bodde så långt norrut.
 
Har du tillgång till ved billigt så kan det va en bra ide samt ev solfångare för att slippa elda under 6 månader på sommaren, Då du bygger garage fristående så kan du ju välja ett utrymme nu för en stor acktank så du får en bekväm eldning..

I en ved pannan kan du ju även elda med annat som spannmål, pellets o ev flis..
 
Om vi för att göra det enkelt säger att vedpanna och jordvärmepump har samma installationskostnad och livslängd. Vad får veden kosta för att ved ska bli mer lönsamt då?

Om vi säger att el kostar 1 kr per kwh blir kostnaden per kwh värme med jordvärme 0.2 kr (COP 5)
Om veden har 1000 kwh per travad m3 och pannan har en verkningsgrad på 90% så får den inte kosta mer än 0.2*0.9*1000 = 180 kr per travad m3 för att det ska vara lönsamt att elda med ved.

Har jag räknat fel någonstans?
 
Du kan nog inte räkna med mer än Cop 4 o pumpen ska renoveras efter 12-15 år..
En vedpanna har du keramiken som behöver bytas, Nu håller den rätt länge om man är försiktig samt eldar endast ren ved.. Har hört dom som säger att dom kört 10 år med samma keramik men det är det säkert dom på forumet som vet....

Här finns info om energiinnehåll http://dalea.du.se/research/archive...d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf
 
Om jag räknar på att björkved har 1800 kwh/m3t och COP4 på värmepumpen så får veden kosta:
0.25*0.9*1800=405 kronor per kubikmeter travad om el kostar 1 krona per kwh.
 
Andreas_Hansson skrev:
Års cop på 4 är väl ovanligt.
3 är normalt enligt SP
[länk]
Kan nog va sant men då det gäller ett nybygge med golvvärme samt att man tar en större pump så man slipper eltillskottet bör det gå få cop på 4 tycker jag iaf..
Men det är klart om man har ett stort hörnbubbelbad o fyller det varje kväll så drar man ju ner cop duktigt, Cop 3 för vv..
 
Glöm inte att vid vedhantering tillkommer sotning, vedföråd, "brandsäkert" pannrum, skräp och du är tvungen att köra på el om du avser att lämna hemmet under tex. en vintersemester.
För c:a 2 1/2 år sedan satt jag och räknade och räknade och ränade och komm så småningom tveklöst fram till att jag skulle byta ut min väl fungerande ( 25 år gamla) vedpanna och ersätta den med en begvärmepump, den största vinsten är utan tvekan bekvämligheten men även rent ekonomiskt (trots att jag äger egen skog) är det i alla fall betydligt billigare än att vedelda om man räknar in alla kostnader som är förknippade med vedhanteringen
 
Staffans2000
Hejsan elmont.

Ang. dina räkenskaper: infogades även "Pyromanfaktorn" i dina kalkyler? Tycker man att det är skoj att elda med ved och ser "slitet" med vedhanteringen som ett motionspass istället för att T.ex. fjanta omkring i elljusspåret iförd neonfärgade långkallsonger samt att man får en nära nog koldioxidneutral uppvärmning, så blir det några extra poäng till veduppvärmningens favör!

Motsatt räknesätt = Ta med all tid som kräves för att producera en kwh med vedeldning, eller att jobba övertid under lika lång tid.

Vid dylik jämförelse skulle vedalternativet ofta åka ner i gärdesgårdsserien.
 
Att elda med ved är väl lite som att köpa vindkraft man kanske lägger lite andra värderingar än dom rent ekonomiska och vilket "värde" det kan ha, är ju helt personligt.
 
jag skulle ha tagit jordvärme & FLM, samt kastatut/skänktbort frånluftsvärmepumpen.

problemet som jag ser det är att du bara vill offra en yta på 60x60 i själva huset.
det är inga problem att få plats med en värmepump & flm på den ytan. men om du ska ha separat vvb, som du bör ha med det badkaret, så är det ju kört plats mässigt.

står garaget långt bort? oavsett vilket så får du förluster = försämrat cop (om nu allt ska stå i garaget, ventilationen löserman då mad mekanisk frånluft, eller ftx (balanda inte in frånluftsvärmepumpen i systemet, den har så kort livslängd)
 
Får systemet lågt cop om man har en jordvärmepump i garaget som levererar spetsvärme till en frånluftsvärmepump som står i huset? (Jag förstår att det blir onödigt dyrt med två pumpar, men hur effektivt blir det?)

Anledningen till att jag funderar på den lösningen är att huset byggs nyckelfärdigt och garaget bygger jag själv.

Hur mycket högre elkostnad ungefär får jag med frånluftvärmepump för hus + luft-luft för garaget jämfört med jordvärme till allt?
 
det blir nog billigare i längden att direkt kasta frånluftsvärmepumpen, om du nu ändå har tänkt att köra jordvärme.

Frånluftsvärmepumpen ger ett COP på 1,9 ungefär (när den går, sen blir det lägre när den behöver hjälp av elpatronen)
jordvärmepumpen klarar COP på 4, även här blir det lägre när elpatronen går i, men elpatronen kalsne bara behövs 20-30 timmar/ år, jämfört med fånluftsvärmepumpen som kanske kör 500 - 1000 timmar elpatron

------------------------

en värmpump får högre com om du kan hålla ner framledningstempraturen i radatorkretsen, det är därför du ska låta pumpen sköta tempratur styrningen o inte ha termostater som gör det. på samma sätt så kommer du att förlora lite tempratur i kulverten från garaget till huset & därmed tappa lite i cop

en frånluftsvärme pump brukar ha ca 15 års livslängd, medans en markvärmepump har det dubbla
att koppla ihopp frånluftsvärmepumpen med jordvärmen är ingen bra ide på någe sätt, tyver
 
En Nibe 1235 med FLM30 och en COMPACT 200 placerat i tvättstugan kanske kan funka. Det lär väl inte behövas mer än 60+60cm för det (FLM + annat bör rymmas ovanför).

Jag antar att 1135 + ack skulle vara mer optimalt, men det tar mer plats och blir fulare installation.

Inte behöver väl 1235+COMPACT 200 bli så dåligt? Om man ställer termostaten på beredaren ganska lågt (typ 60 grader) så bör väl det mesta varmvattnet värmas med värmepumpen?

Genom att sänka temperaturen i garaget under de perioder när elpatron behövs borde det väl gå att minimera de timmarna ganska bra. Går det att lösa på något automatiskt sätt? Alltså värmepumpen värmer i första hand huset och den effekt som blir över går till garaget. Först när det blir risk för minusgrader i garaget går elpatronen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.