G
I Ironside skrev:
Jag syftar såklart till prisskillnaden på el mellan norra- och södra Sverige? Kraftledningen är för klen för att tillgodose södra delen med el så man tvingas importera till markant högre pris från kontinenten när inte vindkraften här räcker till. Detta problem uppstod som jag förstår det när reaktorer i SE3 lades ner.
Men SE4 exporterar väl oftast och då el som inte produceras i SE4?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag syftar såklart till prisskillnaden på el mellan norra- och södra Sverige? Kraftledningen är för klen för att tillgodose södra delen med el så man tvingas importera till markant högre pris från kontinenten när inte vindkraften här räcker till. Detta problem uppstod som jag förstår det när reaktorer i SE3 lades ner.
Hur skulle det kunna vara ett politiskt "fel"?

Jag tycker att oxfilé är alldeles för dyrt, 500 spänn kilot är inte rimligt. Varför har inte regeringen tvingat bönder att föda upp mycket fler kor, så det blev konstant överskott på nötkött?
 
  • Gilla
  • Haha
Litengubbe och 4 till
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Jag bytte över till Jämkraft nu och deras Jämtpris. Har varit billigare per månad tidigare när jag jämförde så får hoppas det fortsätter. Har även solceller så blev deras solsäker så skönt med att få betalt för elen när den behövs som mest.
Har också sneglat på det ett tag. Har dock inga solceller.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur skulle det kunna vara ett politiskt "fel"?

Jag tycker att oxfilé är alldeles för dyrt, 500 spänn kilot är inte rimligt. Varför har inte regeringen tvingat bönder att föda upp mycket fler kor, så det blev konstant överskott på nötkött?
Hade köttmarknaden fungerat på samma vis som elmarknaden hade priset på oxfilé blivit absurt mycket högre pga export av vårt oxfilé-överskott till länder med köttbrist.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det är ganska enkelt, om du vet att du kan slå index, dvs styra en del förbrukning från dyrt till billigt, så ska du ha timpris, om du inte vill eller kan det och tror att du är sämre än index så ska du ha månadspris.
Japp, har bytt till det fr o m nästa månad så testar jag det ett tag. Känns som enda möjligheten att kunna sänka priset, jag har dragit ner på allt annat som går i fråga om förbrukning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur skulle det kunna vara ett politiskt "fel"?

Jag tycker att oxfilé är alldeles för dyrt, 500 spänn kilot är inte rimligt. Varför har inte regeringen tvingat bönder att föda upp mycket fler kor, så det blev konstant överskott på nötkött?
Att stänga kraftverk och införa vindkraft samt när detta ska ske antar jag i grunden är en politisk fråga? Spontan verkar det dåligt att stänga av kranen innan man har ett hållbart alternativ på plats?
 
  • Gilla
Kjellcod och 6 till
  • Laddar…
I
G OMathson skrev:
Men SE4 exporterar väl oftast och då el som inte produceras i SE4?
Inte alls omöjligt, antar att det handlar om tajming? Vad är den riktiga anledningen till att elen är så mycket dyrare i SE4 jämfört med SE1?
 
Har haft en dialog med de som kokat vatten till el på OKG och både O1 och 02 var små och gamla reaktorer.
O2 hade fått en större renovering och var klar att starta igen men ägarna valde att inte göra det, fanns säkert en knytning till nytt oberoende kylsystem. Rätt eller fel.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur skulle det kunna vara ett politiskt "fel"?

Jag tycker att oxfilé är alldeles för dyrt, 500 spänn kilot är inte rimligt. Varför har inte regeringen tvingat bönder att föda upp mycket fler kor, så det blev konstant överskott på nötkött?
Det börjar bli aningens tröttsamt med alla dessa marknadsliberala axelryck i detta forum nu. Någonting är uppenbarligen fel om det potentiellt kan bli så att familjer får elräkningar som gör att de kanske får lämna hus och hem efter vintern. Vem i politiken, vad och vilka länder som gjort vad fel kan vi säkert diskutera i evigheter men rent krasst måste något ändras för så här kan det bara inte få fortgå oavsett hur jäkla vacker er marknad är. Jag hoppas innerligt att EU och marknaden imploderar totalt så att vart land får stå sina kast sen, även om det innebär att Sverige stundtals kanske får elbrist på riktigt.. då kanske folk vaknar vid valurnorna också.
 
  • Gilla
Kjellcod och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Att stänga kraftverk och införa vindkraft samt när detta ska ske antar jag i grunden är en politisk fråga? Spontan verkar det dåligt att stänga av kranen innan man har ett hållbart alternativ på plats?
Klart att förändringen mot ett hållbart samhälle är en politisk fråga. Vindkraft är inget som politiker "infört", det är en teknisk lösning på problemet "hur ska vi generera elektricitet utan att smutsa ner vår planet alltför mycket". Företag har byggt dem, ansökt om tillstånd för att sätta upp dem, satt upp dem och nu levererar de el.

Jag frågar igen, har du upplevt en brist på el?
 
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Bisarrt att jämföra pris på oxfilé och el. Man behöver inte oxfilé men el behöver de flesta. Förutom de som jämför ovanstående.

De kanske bor i hydda i skogen?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fake news, vi har både ström och anläggningar så vi klarar oss, de uppgraderas efter hand.

Elpriset är högt men det beror på marknadskonstruktionen, vill man påverka detta är det denna man ska diskutera.
Det är regeringen som straffskattat kärnkraft och subventionerat osäker el medelst vindkraft. Det är svart på vitt. Det är MP som sparkat Vattenfalls styrelse och ersatt med aktivister. Att falla för deras skitsnack om ”marknaden” är bara obildat.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Bisarrt att jämföra pris på oxfilé och el. Man behöver inte oxfilé men el behöver de flesta. Förutom de som jämför ovanstående.

De kanske bor i hydda i skogen?
Så att tycka att politiker ska manipulera priset på el är ok, men inte oxfilé?

Om politikerna hade arbetat aktivt för att hålla priset på el uppe, hade det varit bra?

Det som är bisarrt i de här elpristrådarna är att det finns så många som tror att man kan både äta kakan och ha den kvar... Och att det hade varit tekniskt möjligt, om bara regeringen hade varit mindre grön, mer röd, mer blå, mer brun eller mer något annat.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Inte alls omöjligt, antar att det handlar om tajming? Vad är den riktiga anledningen till att elen är så mycket dyrare i SE4 jämfört med SE1?
Att man exporterar el från SE1 via SE2/SE3 och vidare via SE4 till utlandet. Det gör att ledningarna som skall förse SE4 med el inte räcker till. När man sedan även har stängt flera av kärnkraftverken i SE3/SE4 så är man beroende av "elimport" norrifrån och inte längre till största delen självförsörjande.

Det enda sättet att lösa detta är genom att installera mer planerbar elproduktion i SE4 (och SE3).

Elen i SE1 och SE2 är övertecknsd framöver, den räcker inte till södra Sverige så mycket längre till.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det börjar bli aningens tröttsamt med alla dessa marknadsliberala axelryck i detta forum nu. Någonting är uppenbarligen fel om det potentiellt kan bli så att familjer får elräkningar som gör att de kanske får lämna hus och hem efter vintern. Vem i politiken, vad och vilka länder som gjort vad fel kan vi säkert diskutera i evigheter men rent krasst måste något ändras för så här kan det bara inte få fortgå oavsett hur jäkla vacker er marknad är. Jag hoppas innerligt att EU och marknaden imploderar totalt så att vart land får stå sina kast sen, även om det innebär att Sverige stundtals kanske får elbrist på riktigt.. då kanske folk vaknar vid valurnorna också.
Och vad ska man rösta på då för att få din drömvärld? Inte ens V är ju emot marknaden som vi har det just nu? KPML(r) kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.