Hej!

i mitt sommarhus behöver jag jämna ut en yta på ca 30 kvm. Ca 10 cm i höjd. Att flytspackla hela utan verkar att gå till överdrift. Vilka andra tekniker finns det för att få golvet jämnare?
 
  • Utomhusfoto av ett pågående byggprojekt med stöttande träskodder och betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivellgolv?
 
Hej,

tack för svaret. Huset är i Grekland och golvet kommer kaklas.
 
Varför måste du upp 10cm över hela ytan?

Gjuta med betong går ju om det är minst 5-6cm över hela

Går att gjuta epscement kanske 6-7cm sen flytspackla 20mm
 
  • Gilla
Benn
  • Laddar…
Hej!

tack för ditt svar!

huset är byggt av ett original som hade sina tankar om hur utrymmet skall användas. Delar av golvet är lägre och tänkt som uteplats. Därav skillnad i golvhöjder.

EPS-cement låter som en lysande idé!
 
T
Har dom ens EPS-cement nere i Grekland?

Blir ju helt klart billigast att gjuta med vanlig cement/betong särskilt med tanke på att det är så mycket som 10cm tjockt och 30kvm.

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
T tank77 skrev:
Har dom ens EPS-cement nere i Grekland?

Blir ju helt klart billigast att gjuta med vanlig cement särskilt med tanke på att det är så mycket som 10cm tjockt och 30kvm.
Håller med, med reservation för att du egentligen menar betong och inte cement antar jag.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
B BSOD skrev:
Håller med, med reservation för att du egentligen menar betong och inte cement antar jag.
Tror nog folk fattar vad som menas ändå:rolleyes: Ja, betong är slutprodukten och cement är en tillsats.
 
Epscement användes, som jag fattat det, över hela Europa långt innan vi fick det till Sverige.

Mapei är väl från Italien?
Ardex tror jag har i Tyskland men inte i Sverige.

Skulle säkert gå att lägga cellplast 5cm och sen flytspackla
 
  • Gilla
Benn
  • Laddar…
Toppenkommentarer!

tack för era idéer!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vet inte det svensks ordet men använder man sig inte av "screed" nere på kontinenten?

Det är väll bara en sand cementblandning som man lägger ut och drar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.