Jag är uppvuxen med tumstock. Har ett måttband som jag använder väldigt sällan.

Tittar man på tuben (jänkare) så använder de alltid måttband. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en tumstock i deras videos (kan vara confirmation bias).

Är det jag som inte insett fördelarna, dvs egentligen aldrig provat, eller är det en "kulturell" skillnad mellan oss och jänkare?
 
C
N Nizztos skrev:
Är det jag som inte insett fördelarna, dvs egentligen aldrig provat, eller är det en "kulturell" skillnad mellan oss och jänkare?
Det är nog en kulturell skillnad, namnet till trots.
Själv håller jag på ett ett projekt just nu där jag svär över hur j-vla värdelös tumstock är ibland på kortare mått i lite knepigare positioner. Inte minst detta med att skalan är felvänd så att den hopvikta delen måste ligga nedåt (ja, jag vet att det finns "rättvända" stockar att köpa).
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Kulturell skillnad och gammal vana vill jag påstå. Finns andra små skillnader i amerikanska-europeiska-svenska verktyg och dess användning, svenska och amerikanska rörtänger tex. Kika även på blocknycklar och dess utformning, Bacho PU vs Snapons motsvarigheter.
 
Kanske för att amerikanare inte vet vad en tum är.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
boschkenta
Jag har gått över helt till måttband. När man vant sig känns det bättre på alla sätt och vis, tycker jag. Mycket smidigare när man snickrar i garaget, tex.
 
Ok,

Känns som att min första tanke om att det var en skillnad i geografi inte var helt fel då. Finns ju hur mycket som helst som skiljer oss på detta sätt där man hälften av gångerna suckar över hur mycket enklare de haft om de valt våra metoder/prylar och andra hälften svär över att deras saker inte går att få tag på på vår sida Atlanten.
 
I norra Europa var det vanligast med tumstock. Fast det går inte att köpa tumstock längre, finns bara med centimeterindelning numera. Om det inte är någon med ett gammalt lager:D
Annars i resten av världen vad jag vet så är det nästan bara måttband. Och det ökar med måttband på byggena i Sverige.
Stocken är bäst inomhus upp till stockens längd. Vanligast är ju 200 cm, men finns även 240 cm.
Du sparar lite tid med måttband också. Typ om du har en bräda som är ca 480 cm, och ska ha 435,2 cm,
så först mäta 200 cm, rita streck, lägga till 200cm, rita streck, sen lägga till 35,2 cm, rita streck.
Vika ihop stocken, ner i fickan, kapa med såg. Om du har otur så har du också råkat kapa på 400 cm strecket!
Med ett 5 meters måttband blir det istället, omviket på måttbandet runt kanten på brädan, dra ut och rita på 435,2 cm. Tryck på knappen så rullar det in sig snabbare än du hinner vika ihop stocken. Finns ingen risk att kapa på fel streck heller.
Men överlag tycker jag att de kompletterar varandra, och har olika svagheter.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Jag växte upp i Tyskland med tumstock, oftast avbrutna sådana. För de flesta arbeten räckte den som var 72 cm lång.
D dibb skrev:
Du sparar lite tid med måttband också. Typ om du har en bräda som är ca 480 cm, och ska ha 435,2 cm,
Vet inte om jag håller med. Jag hade ju mätt 44,8 cm från andra hållet. Snabbt och säkert även med mitt avbrutna tumstock.
Man ska akta sig för nogrannheten, i båda fallen. Jag snickrade en mindre altan och mina kapade virkesbitar passade aldrig. När alla svordomar var förbrukade insåg jag att tumstockarna vid bygget och vid sågen visade lite olika.
 
Vanliga måttband gillar jag inte, måttstock använder jag ytterst sällan numera. Men den Svenska talmetern vill jag inte vara utan, tror jag har fem
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag växte upp i Tyskland med tumstock, oftast avbrutna sådana. För de flesta arbeten räckte den som var 72 cm lång.

Vet inte om jag håller med. Jag hade ju mätt 44,8 cm från andra hållet. Snabbt och säkert även med mitt avbrutna tumstock.
Man ska akta sig för nogrannheten, i båda fallen. Jag snickrade en mindre altan och mina kapade virkesbitar passade aldrig. När alla svordomar var förbrukade insåg jag att tumstockarna vid bygget och vid sågen visade lite olika.
Jag skrev ca 480 cm..... Brädor är så att de kapas på samma längd på sågverket, sen fortsätter de att torka till olika längder beroende på hur tätt årsringar, fuktkvot med mera påverkar. Så det kan skilja upp till ca 1 cm.
Så om du tagit bort 44,8 cm så hade inte jag godkänt detta om det var noga. Om du gör det till dig själv så upp till dig, men om jag gör så hos en kund :thumbdown:
Eller om brädan är ca 540 cm lång, då blir det mer tid på att mäta med din 72 cm stock för att komma till 435,2 cm. Och firman jag jobbar åt tar 660 kr per timme mot kund. Det är 11 kr per minut.....

Jo stockarna blir lite längre om dom är av trä när de blir blöta, därför bäst och ha de inomhus.
Sen skiljer det lite mellan olika fabrikat också.
 
Rickard.
Rätt verktyg för rätt uppgift.
I mitt jobb mäter jag ofta från ”ingenting”, ofta kortare än 2m och grova toleranser så där har jag 2m stock på mig jämt och ett 30m stålband nära till hands när det är bättre.

Hemma använder jag mycket oftare måttband och gillar inte att vara utan en 3m eller 5m. I ”garagverkstaden” använder jag för det mesta måttband eller stålskala.

Måttbandet är framförallt överlägset när man kan kroka fast den vilket man ofta kan vid snickeri och byggjobb. Det tydligaste exemplet är väl om man håller på och jobbar med skivor, då blir man ju smått galen om inte måttbandet är nära.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.