S sebbu skrev:
Du missar att för sossarna är makten viktigast. Politiken kommer i andra hand. Så länge dom kan missbruka utnämningsrätten och fula kommer dom hålla på medan landet sjunker allt djupare ned i misär. Inget normalt fungerande land skulle fortsätta som Sverige gör.
Så, jag tror nog att rätt stor del av s och framförallt metall i LO är kloka och sansade människor som vill ha rimliga villkor och stabil elförsörjning till både folk och företag. Tyskland måste sägas ha trillat djupare än Sverige i 'energiwende' men ångrar sej sannolikt nu.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
I
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ni som har bergvärme eller LVVP: kolla att ni inte glömt stänga av värmen!
Jag hade totalglömt det till jag nyligen märkte att golvvärmen var på (har ju varit kalla nätter).
Dessutom var "bryttemperaturen" satt till 17 C (fabriksinställning). Förutom att stänga av sänkte jag den till 12 C. Tror det funkar bra i höst (i början i alla fall).
Vi har luft/vatten-pump som installerades förra hösten. Först körde den endast utomhusgivare men det blev aldrig riktigt bra, när vi monterade inomhusgivaren så löste sig allt, har inte behövt justera något detta år. Vi har en källare som kräver uppvärmning året runt så pannan är inställd på min temp som måste ut även när det är sommar. Det jag dock har glömt är att stänga av kranen till värmen på entréplan, men samtidigt var det ganska kallt i natt, hade gärna haft någon grad till i sovrummet då.

Men tack för påminnelsen, ska ta en titt och se om det finns något mer att göra här.
 
F fribygg skrev:
Så, jag tror nog att rätt stor del av s och framförallt metall i LO är kloka och sansade människor som vill ha rimliga villkor och stabil elförsörjning till både folk och företag. Tyskland måste sägas ha trillat djupare än Sverige i 'energiwende' men ångrar sej sannolikt nu.
I sådana fall borde man inte låtit MP diktera energipolitiken i åtta år med nedläggningen av två fullt fungerande kärnkraftverk. S tänker på makten först och främst. Sedan försöker dom lösa det efter bästa förmåga. Som opinionslöget ser ut resulterar det dessvärre i en bakbunden regering som kostar landet enormt mycket. Lägg på det immigrationspolitiken och allsköns grejer så är det helt ofattbart att detta får pågå. Rädd att Sverige aldrig reser sig ur detta tyvärr. S är inte ett arbetarparti, det är ett parti som köper röster av nya väljare med bidrag.
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
I
N noone70 skrev:
Det enda långsiktigt hållbart som man kan göra är att rösta bort vår nuvarande regering och om MP åker ur riksdagen är det ännu bättre åtgärd för ett långsiktigt ränk
Sittande regering har suttit 2 perioder i rad nu och det har varit tuffa perioder med pandemi o skit. De har fått rejält med skit för hur de hanterade pandemin men folket glömmer snabbt. Om nu infrastrukturen för el verkligen är så dålig som det ser ut så gör man ett ypperligt jobb att hålla locket på inför valet. Tyvärr tror jag det är en stor risk att de får en mycket betydande roll i nästa regering också. Detta känns dock lite OT.
 
I
Vad är det egentligen som gått fel? Gjorde man verkligen en sådan grov felbedömning av vad kraftnätet klarar av när man valde att stänga ner reaktorerna?
 
I Ironside skrev:
Vad är det egentligen som gått fel? Gjorde man verkligen en sådan grov felbedömning av vad kraftnätet klarar av när man valde att stänga ner reaktorerna?
"gått fel"? Jag har inte upplevt ett enda fel med min leverans av el? Hade ett avbrott på några timmar i höstas tror jag, när det brann i ett ställverk i närheten, men annars har det funkat klockrent.

Vad har du upplevt för fel?
 
  • Gilla
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite beroende på hur mycket de skulle förbrukat innan slöseriet och hur väl de räknade gränser på 2000 kWh så kan de gått lite back, plus minus noll eller rnågra kronor plus.
Såg att de normalt skulle gjort av med 1500 kWh och nu lyckades precis nå över 2000 kWh så skulle deras bidragsdel ökat med 900 kr.
Med överföringsavgifter på 30 öre/kWh så skulle elräkningen bli 400 kr högre, dvs en vinst totalt på 500 kr den månaden.

Idiotiskt utformat bidrag ja, men lika idiotiskt att bränna el i onödan för att tjäna småpengar.
Och det är väl många ggr de som gör sånt här som gnäller mest på övriga bidragstagare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"gått fel"? Jag har inte upplevt ett enda fel med min leverans av el? Hade ett avbrott på några timmar i höstas tror jag, när det brann i ett ställverk i närheten, men annars har det funkat klockrent.

Vad har du upplevt för fel?
??
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
S sebbu skrev:
Du missar att för sossarna är makten viktigast.
Nu är jag inte så politiskt insatt men visst var det Löfven som blev den första statsminister som fälldes i misstroendeomröstning? Oj vad han kämpade för att få behålla makten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
I Ironside skrev:
Sittande regering har suttit 2 perioder i rad nu och det har varit tuffa perioder med pandemi o skit. De har fått rejält med skit för hur de hanterade pandemin men folket glömmer snabbt. Om nu infrastrukturen för el verkligen är så dålig som det ser ut så gör man ett ypperligt jobb att hålla locket på inför valet. Tyvärr tror jag det är en stor risk att de får en mycket betydande roll i nästa regering också. Detta känns dock lite OT.
Fake news, vi har både ström och anläggningar så vi klarar oss, de uppgraderas efter hand.

Elpriset är högt men det beror på marknadskonstruktionen, vill man påverka detta är det denna man ska diskutera.
 
  • Gilla
Charlieoskar och 4 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"gått fel"? Jag har inte upplevt ett enda fel med min leverans av el? Hade ett avbrott på några timmar i höstas tror jag, när det brann i ett ställverk i närheten, men annars har det funkat klockrent.

Vad har du upplevt för fel?
Folk är så radikaliserade att de inte ens tror på sina egna upplevelser längre, de tror hellre på ännu mer radikaliserade stollar på youtube. Varje år säljer vi av betydande mängder el för att vi har för mycket, det är fö detta som ger oss de höga priserna.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
G
vet inte hur sant detta klipp är men om man ska jämföra ska väl även nät och total skatt vara med.
SBAB har en rapport att vi i Sverige har lurats att vi konsumenter haft ett lågt elpris då vi i Sverige haft ett högt nät pris i jämförelse med andra EU länder. Nu får vi ett högt elpris+hög moms osv + hög nätkostnad+hög moms och skatter. Man ska väl jämföra vad det totalt kostar ink allt för tex 5000, 10000 samt 20000kWh/år ink allt. Sen har ju vi i Sverige effektiviserat rätt bra med massor av värmepumpar där alla behöver el, vi försökte ju efter oljekrisen på 70 talet bli mindre fossilberoende men flera andra EU länder glatt har fortsatt med tex gas.
 
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"gått fel"? Jag har inte upplevt ett enda fel med min leverans av el? Hade ett avbrott på några timmar i höstas tror jag, när det brann i ett ställverk i närheten, men annars har det funkat klockrent.

Vad har du upplevt för fel?
Jag syftar såklart till prisskillnaden på el mellan norra- och södra Sverige? Kraftledningen är för klen för att tillgodose södra delen med el så man tvingas importera till markant högre pris från kontinenten när inte vindkraften här räcker till. Detta problem uppstod som jag förstår det när reaktorer i SE3 lades ner.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
[media]vet inte hur sant detta klipp är men om man ska jämföra ska väl även nät och total skatt vara med.
SBAB har en rapport att vi i Sverige har lurats att vi konsumenter haft ett lågt elpris då vi i Sverige haft ett högt nät pris i jämförelse med andra EU länder. Nu får vi ett högt elpris+hög moms osv + hög nätkostnad+hög moms och skatter. Man ska väl jämföra vad det totalt kostar ink allt för tex 5000, 10000 samt 20000kWh/år ink allt. Sen har ju vi i Sverige effektiviserat rätt bra med massor av värmepumpar där alla behöver el, vi försökte ju efter oljekrisen på 70 talet bli mindre fossilberoende men flera andra EU länder glatt har fortsatt med tex gas.
Förmodligen inte alls, om det är det som sägs, bekanta och kollegor med hus i andra länder rapporterar nätavgifter som är skyhöga, 5-10ggr mina.
 
G
D djac skrev:
Förmodligen inte alls, om det är det som sägs, bekanta och kollegor med hus i andra länder rapporterar nätavgifter som är skyhöga, 5-10ggr mina.
Ja, det är nog olika, och har varit olika i olika länder över tid så därför kan man säga vad som helst och ändå ha rätt:thinking:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.