Hej, vi har köpt ett "dränghus" byggt sekelskifte. Har pratat med en entusiast av gamla hus (han är snickare i botten). Huset är på 67kvm, kommunalt vatten o el. Vi skall bygga till ett 1-planshus inkl garage i anslutning på bottenplatta. Bottenplattan blir på c:a 90-100kvm (c:a 2500.- /kvm).
Syllen behöver bytas på 2/3 av huset, tillägsisolering i vägg och tak. Vissa av brädorna i taket är blöta, men det torkar ut efter isolering säger han. Golven är fina gamla trägolv som bara behöver tvättas och såpas. En hel del takpannor behöver bytas ut (gamla enkupiga). Fönstren behöver byta alt renoveras. Elen behöver dras om. Nytt vattenburet skall dras in och kopplas från den nya byggnaden. VA är indraget på senare så det tror jag kan vara intakt, bad o kök skall ligga där det ligger idag. Rivningsarbetet gör jag själv samt installerar kök, ett badrum finns som behöver renoveras av hantverkare. Måla kan jag göra själv (ute o inne). Han uppskattar kostnaden för den nya byggnaden samt renovering med hantverkare till c:a 1,3 milj exkl kök. Min egen kalkyl slutar på c:a 1,7 inkl kök (100 000.-), 2 badrum och en del att göra själv.

Är detta lönsamt?

Frågan är vad ett nytt hus på c:a 160kvm skulle kosta på bottenplatta.
 
Lönsamheten är beroende av fastighetens läge.
 
Jo det är det man får räkna på vad kostnaderna för renov + utb blir.
 
Det du ska fundera först på är om ni vill bo i huset och på platsen det ligger. Tror det är sällan man gör ett klipp när man renoverar upp ett gammalt hus från grunden med hjälp av hantverkare och framförallt med dagens materialpriser.
Att renovera ett gammalt fint hus kan mycket väl vara värt varenda öre och svettdroppe men gör det av skälet att du vill bo där och inte för att du tror det kommer att löna sig ekonomiskt på kort sikt. På lång sikt kan det säkert vara en bra investering så länge huset inte ligger i inre Norrland eller så..
 
Lönsamt är det väl sällan. Men älskar man huset (eller läget) så är det klart värt pengarna. Har själv köpt ett mycket gammalt hus med lite murket i taket (efter gammal vattenskada) och annat pyssel. Köpte för 15 år sedan för 240000, lånade totalt (löpande) 450000 för att dra in el, vatten avlopp etc. etc. Det var huset och läget jag blev förälskad i. Jag har inte ångrat mig en sekund. Nu ska vi köpa lite mer mark och bygga ut samt lägga om tak och isolera, byta fönster mm, och tänkte låna upp till 900000. Värt varenda öre denna gång också. Så tycker ni bara att det är ett ok. läge och hus så tror jag inte att det är värt det. Tänk också på de där gamla fina trägolven. Vad finns under dem? Har sådana själv och det blåser halv storm i vardagsrummet på vintern, inte ekonomiskt försvarbart även om golven är vackra. Ett tips till, köp nya isolerade fönster istället för att renovera. Gamla fönster har förvisso ofta bra virke, men släpper ut väldigt mycket värme. Lägg hellre pengar på det än att isolera ihjäl timmerväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.