Vi håller på att göra om längs kortsidan på huset. Soutteräng, detta är på en "fri" sida. Huset byggt 1999.

Har tagit bort en stengång som var lagt på sand, under sanden markduk som ligger på makadamet som plattan är gjuten på. Under makadamet ska det enligt uppgift vara sprängsten. Plattan ska vara isolerad med 200 mm (som jag minns det) cellplast.

Märker här att nivån på makadamet är under kantelementens underkant på en längd av ungefär 5 meter. Kan även se att det inte längre är uppfyllt mot plattan upp till undefär 1 meter in. Jag gissar att det sjunkit ned i sprängstenen på något sätt.

Några frågor:
-Är detta anledning till oro? Jag köpte huset för snart 7 år sedan och har inte märkt några problem från detta. FInns väl någon möjlighet att hävda dolt fel om det är allvarligt antar jag.
-Bör jag försöka skyffla in makadam under plattan? Gör det någon skillnad? Eller räcker det att jag fyller på utsidan av kantelementen?

Lägger upp ett par bilder:
Grund av hus med synlig betong och isolering delvis täckt av plast, grus och gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett smalt utrymme under en byggnadsgrund med grus och småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av grusfyllnad vid husvägg med tumstock som visar cirka 120 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för dina insikter!
 
  • Gilla
t0xicasf
  • Laddar…
Jag hade skyfflat in makadam under och packat. Sen håll lite koll på de. Typ en gång per år...
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Okej, tack för svar.

hur hade du gjort för att packa? Typ nån liten kratta eller nåt att trycka in med?
 
K
Är det betong längre in eller cellplast? Kolla med kommun om dom har bygglovshandlingen och se om där finns en konstruktionsritning på plattan.
Tycker betongen ser för slät ut för att vara gjuten på makadam, får mig att tro att det antingen är prefab, eller en fribärande platta. Kanske på pelare tom?

Lite beroende på grundläggningens konstruktion kan det finnas läge för oro. Skulle det visa sig vara dåligt, finns firmor som lyfter hus som satt sig med injektering, kan vara en metod för din grund också.
Att skotta in makadam med en kratta tror jag gör varken till eller från för bärigheten.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Det är cellplast längre in ser man, tror det du ser är undersidan på kantelementet.

Det är en hel kantförstyvad platta enligt ritning och bygghandling.

En fördel med att skjutsa in grus skulla kunna vara att det minskar risken för att det ”rinner” undan mer?
 
Är plattan pålad behöver du bara fylla emot på utsidan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är plattan pålad behöver du bara fylla emot på utsidan
Tack

Den är inte pålad. Det är utsprängt i berget som en hylla har jag fått berättat. Sen har de fyllt med sprängsten som makadamet ligger på. Sen plattan.
 
Då har du stora problem om gruset sjunker under huset.
Du måste ta reda på orsaken och få stopp på det samtidigt som som du måste återfylla under kantbalken
 
Okej, vad gör man? Någon speciell typ av firma?
 
En geotekniker helst till att börja med. Annars en markfirma som har kompetens att bedöma vad som händer.
Lägg gärna ut mer bilder på tomten runt om kring huset
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Enklast är att du tar ett vattenpass och lägger på golvet inne sista metern ut mot ytterväggen. Om det visar att det är lägre vid ytterväggen överallt så kan det eventuellt kanske behöva göras något, beroende på hur mycket lägre det är.
Men det mest troliga är att det inte hänt något, för armeringen i betongen strävar emot.
Tänk dig en balkong som sticker ut från en husvägg utan stöd underifrån. Den har armering in i betongvalvet, men balkongen är ju utanför husväggen. Den bärs upp av armeringen som går in i valvet. Samma med ditt hus.
Så kolla först golven inne så vet du.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Plattan är lite ojämnt gjuten, så det är åsar lite här och där dessvärre. Men jag har sett plattan i rummet ovan detta område och det finns inga sprickor - för visst borde den spricka om den sätter sig?
 
Om du saknar stöd under kantbalken på en sträcka av 5 m vilket är nästan halva huset längd misstänker jag så måste du åtgärda detta. Visst armeringen kan hålla upp detta men är inte dimensionerad för att göra detta.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tror jag måste få hit nån som kikar på det på plats. Lite semestertider nu, men därefter tänkte jag se om han som besiktigade huset kan komma och kika och därefter nån som är bra på grunder.

Min gissning är att det varit så här sen vi flyttade in minst, och jag har inte märkt någon förändring på den tiden i alla fall. Så har det stått stilla i 7 år, så borde det inte vara ett akut förlopp i alla fall är min tanke.

Tack för all input!
 
Om det ligger sprängsten och sedan makadam borde det inte sjunka om man nu inte grävt ur tillräckligt..Finns det ingen dränering på den sidan?Eller har du koll på om vatten blir stående när det regnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.